Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@03:42:15 GMT

حرکت قطار اصلاح‌طلبان‌

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۹۲۷۸

حرکت قطار اصلاح‌طلبان‌

اهانت به رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، انتظارات جامعه کارگری برای تعیین حقوق سال ۱۴۰۰، انتشار برخی کابینه‌های فرضی برای کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ و آغاز فعالیت نهاد اجماع‌ساز از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز ـ پجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «سکوت در برابر «توهین‌های زنجیره‌ای»» به بررسی اهانت اخیر به رئیس جمهور پرداخت و نوشت: پدیده لباس‌شخصی‌ها امری تاریخ‌مند بود و تأثیر این افراد بر فضای سیاسی کشور تا حد زیادی نمایان است. اخیراً عده‌ای موتورسوار با توهین مستقیم به رئیس‌جمهوری، که پشتوانه ۲۴ میلیونی رأی مردم و تنفیذ مقام معظم رهبری را دارد، فضای اتحاد مردم در روز ۲۲ بهمن را آشفته کردند. این اقدام با واکنش‌هایی همراه بود. مردم‌سالاری و جمهوریت با بیان ساده بدان معناست که ملت بر سرنوشت خود حکومت کند.

همین امر سبب می‌شود احترام به خواست و اراده مردم در امری مانند انتخابات تجلی یافته و همه اقشار جامعه با دین، مذهب، عقیده، قومیت، شغل و به طور کلی خاستگاه‌های گوناگون بتوانند در انتخابات‌هایی مانند انتخابات مجلس و دولت از افراد یا فرد موردپسند خود حمایت کنند. گذشته از مشکلات قانونی متعدد انتخابات در ایران، پس از پایان رقابت‌های انتخاباتی همه موظف هستند مطابق قانون، دیدگاه بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب به نتیجه رأی اکثریت احترام گذاشته و از او حمایت کنند. با این وجود این مهم در موارد بسیاری زیر پا گذاشته شده و طیف و دیدگاهی خاص که سابقه دهه‌ها فعالیت در کشور را دارند، چندان علاقه‌ای به تبعیت از ملزومات جمهوریت ندارند. اخیراً عده‌ای موتورسوار در روز پیروزی انقلاب و مظهر اتحاد ملی در خیابان‌های اصفهان شعارهای ناپسندی علیه رئیس‌جمهوری منتخب مردم سر داده‌اند که با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بوده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «دستمزدهای خرد، هزینه‌های کلان» به بررسی انتظارات جامعه کارگری برای تعیین حقوق سال ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: افزایش سرسام‌آور قیمت در بازارهای مختلف طی یکی دو سال گذشته مشکلات بی‌شماری را برای افراد جامعه به وجود آورده است، اما این مشکلات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که دخل و خرج با یکدیگر جور در نیاید، در این میان است که درمی‌یابیم چرخ زندگی به آسانی نخواهد چرخید. افزایش هزینه‌ها تأثیرش را بر زندگی تمام افراد جامعه گذاشته و بی‌شک این تأثیر برای کارگران قابل لمس‌تر از دیگر اقشار جامعه بوده، چراکه از گذشته تا کنون نا ترازی میان دستمزد و هزینه‌ها کارگران را بیش از هر قشر دیگر در تنگنا قرار داده است.

نا ترازی میان حقوق و هزینه جامعه کارگری دیگر مسئله عجیب و غریبی نبوده و این روزها شاهد هستیم که در پی صعودی شدن قیمت‌ها تنها سفره‌های کارگران کوچک‌تر و جیب‌شان خالی‌تر از دیروز می‌شود. البته باید اشاره کرد که این روزها تمام بخش‌های اقتصادی درگیر مشکلاتی هستند و این مشکلات، زندگی بسیاری از خانوارها را تحت تأثیر قرار داده است اما آنطور که به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها بیشتر با کارگران دست به گریبان شده است، تا آنجا که دیگر درآمدشان کفاف هزینه‌های‌شان را نمی‌دهد و به آخر ماه نرسیده جیبشان خالی می‌شود و در این میان برخی از مسئولان بارها نسبت به شکاف میان دستمزد و هزینه معیشت کارگران هشدار داده‌اند. به عنوان نمونه اخیراً رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه امسال نسبت به بهمن ماه ۹۸ حدود ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بیشتر شده و پوشش سبد توسط دستمزد به ۳۸.۴۷ درصد کاهش یافته است.

فریبرز توفیقی در گفت‌وگو با تسنیم در این خصوص گفته است: «هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه حدود ۸ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان است که در مقایسه با سبد معیشت کارگران در بهمن ماه ۹۸ حدود میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بیشتر است. پوشش سبد توسط دستمزد، فقط ۳۸.۴۷ درصد است. در واقع دستمزد کارگران فقط ۳۸.۴۷ درصد از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش می‌دهد. فاصله بین درآمد یک کارگر در بهترین حالت و هزینه سبد معیشت حدود ۵ میلیون و ۳۷۴ هزار تومان است که در شرایط فعلی کارگران هیچ منبعی برای تأمین این کسری ندارد و با آبرو زندگی می‌کنند.»

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «از کابینه جنگی تا کابینه فرضی» به بررسی انتشار برخی کابینه‌های فرضی برای کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: دولت جوان انقلابی، دولت توسعه و پیشرفت، می‌سازمت ایران، ایران جوان و دولت متخصصان؛ نام‌هایی است که در فضای مجازی به ترتیب بر کابینه احتمالی سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، سعید محمد، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی گذاشته‌اند، به همراه تصاویری از وزرای احتمالی هر کابینه. حدود چهار ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باقی مانده است؛ ولی در روزهای اخیر پوسترهایی از کابینه‌های احتمالی برخی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری -در جناح اصولگرا- منتشر شده است؛ برای نمونه در کابینه فرضی سعید جلیلی که برخلاف نامش، چندان هم جوان نیست، مسعود میرکاظمی معاون‌اول دولت، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، نصرالله پژمانفر وزیر اطلاعات، علیرضا زاکانی وزارت کشور، علی نیکزاد معاون اجرایی، وحید جلیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی باقری وزیر امور خارجه، سیدمحمود نبویان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و…. سعید محمد، پرویز فتاح و کامران باقری که هر سه این گزینه‌ها، نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند هم در فهرست کابینه جلیلی دیده می‌شوند؛ اما حامیان سعید جلیلی معتقدند بهتر است این گزینه‌ها در خدمت سعید جلیلی باشند. سورنا ستاری که ارتباط خوبی با اصولگرایان دارد هم تنها عضو کابینه روحانی است که در کابینه جلیلی حفظ خواهد شد!

اصولگرایان معتقدند کابینه‌های فرضی، کار رقباست و در راستای تخریب اصولگرایان، برخی اما معتقدند اینها از سوی کمپین‌های حامی خود این چهره‌ها منتشر شده است. رسانه‌های اصولگرا دلیل تخریبی‌بودن این پوسترها را در این می‌دانند که مثلاً در یکی از این پوسترها که به‌عنوان کابینه پیشنهادی علیرضا زاکانی منتشر شده، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی در نظر گرفته شده؛ درحالی‌که او مدرک دکترای فلسفه دارد و بدون سررشته در حوزه اقتصاد است. مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی و نماینده اصولگرای مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «فهرست‌های خیالی از کابینه‌های توهمی، محصول مشترک عملیات روانی رقیب و ‎شهرت‌طلبی معدودی از حاضران در آنهاست. درون جبهه انقلاب، سلایق مختلفی هست و نباید صف‌آرایی مصداقی را کلید زد. مکمل ‎نهضت نیامدن، کشیدن ترمز جمع‌آوری امضاهای دعوت خصوصاً در مجلس است که قطعاً نتیجه‌اش چندپاره‌شدن است». این در حالی است که برای اصلاح‌طلبان هم مشابه این پوسترها منتشر شده است. حتی برای محمد خاتمی! به نظر می‌رسد این پوسترها بیش از اینکه خروجی یک اتاق فکر حساب‌شده با هر هدفی باشد، بیشتر نوعی گمانه‌زنی رسانه‌ای حاصل کار سایت‌ها یا کانال‌های تلگرامی نه‌چندان معتبر است که بیشتر به دنبال جذب مخاطب و دیده‌شدن هستند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «حرکت قطار اصلاح‌طلبان» به بررسی آغاز فعالیت نهاد اجماع‌ساز پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان گامی دیگر به سوی وحدت برداشته و به سوی انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ پیش می‌روند. قرار است بعدازظهر فردا (یکشنبه) اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که به تازگی اعلام وجود کرده، در جماران گرد هم آیند و در حضور سیدمحمد خاتمی، درباره راه‌اندازی این نهاد تازه‌تاسیس با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به بحث و بررسی بنشینند. هر چند هنوز برنامه دقیقی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در دستور کار جریان اصلاحات نیست و آنها همچنان در حال رصد حال و اوضاع و شرایط کشورند، اما شکل‌گیری این نهاد به گفته اعضای آن، سنگ بنایی است مستحکم برای حرکت‌های سازمان‌یافته در رویدادهای سیاسی مختلف، از جمله انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰.

با وجود آنکه فضای سردی بر عالم سیاست کشور حاکم شده اما اصلاح‌طلبان بر انجام وظیفه خود تاکید دارند. اما واقعیت آن است که تشویق شهروندان به حضور در انتخابات نیرویی فراتر از احزاب را می‌طلبد و منطقاً باید از سوی حاکمیت انجام شود؛ آن هم با گشودن فضای سیاسی کشور، به نحوی که همه تفکرات و سلایق بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات ۱۴۰۰ به میدان بیاورند. کمتر از ۳ ماه به موعد نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده و میان جبهه سیاسی اصولگرایان اختلافات هر روز بیشتر می‌شود. چهره‌هایی متعدد از این جریان پیشگام شده و مهم‌تر آنکه هیچکدام از این کاندیداهای فراوان حاضر نیستند به نفع دیگری کناره گرفته و عقب بنشینند.

آنان تصور می‌کنند مشارکت حداقلی شهروندان در انتخابات پیش‌رو همچون انتخابات پیشین در اسفندماه ۹۸، به نفع‌شان تمام می‌شود و به احتمال قوی کاندیدای مورد نظر اصولگرایان پیروز میدان است. با این حال برخی از آنان نگران شدت گرفتن اختلافات داخلی هستند و می‌گویند در این فضا ممکن است اصلاح‌طلبان بتوانند در دقیقه ۹۰، با اتخاذ راهبردی مؤثر در جلب مشارکت شهروندان و البته با حمایت از کاندیدایی واحد که مانع از شکست آرای این جریان سیاسی خواهد بود، پیروزی را از آن خود کرده و بار دیگر رأس قوه مجریه بایستند. اما در جریان اصلاحات تحرکات انتخاباتی از جنس آنچه میان اصولگرایان می‌گذرد، شایع نیست. برخی کاندیداهای اصلی جریان اصولگرا از مدت‌ها قبل موتور انتخابات‌شان را آتش کرده و با تأسیس ستادهای تبلیغاتی خود، هر روز فعالیت خود را علنی‌تر دنبال می‌کنند.

کاندیداهایی که دیرتر قدم به میدان رقابت گذاشته‌اند نیز درصددند تا پیش از پایان اسفندماه ۹۹، ستادهای انتخاباتی خود را فعال کنند و رسماً وارد گود رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ شوند. اما در جبهه اصلاح‌طلبان اما و اگر درباره معرفی کاندیداهای نهایی همچنان بسیار است. همچنان برخی تاکید دارند اگر کاندیدای مطلوب این جریان سیاسی تأیید صلاحیت نشود، دیگر دلیلی برای مشارکت وجود ندارد. هفته پیش محسن آرمین از چهره‌های مطرح جریان اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: «در صورتی که کاندیدای اختصاصی موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد، اصلاح‌طلبان الزامی برای معرفی کاندیدا ندارند. آنها می‌توانند از فرصت و فضایی که انتخابات فراهم آورده است، برای ارتباط بیشتر با جامعه و بیان دیدگاه‌های خود استفاده کنند.

من از صحبت‌های اخیر آقای خاتمی در جمع اعضای شورای اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همین را می‌فهمم.» این در حالی است که احزاب مختلف این جریان فعلاً تصمیم دارند از اظهارنظر درباره تصمیم نهایی خود، پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها پرهیز کنند و فعلاً بر شکل‌گیری نهاد اجماع‌ساز، بحث‌های درون‌گفتمانی و البته معرفی کاندیداهای مطلوب خود متمرکز شوند. حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت اخیراً در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته، درباره کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان گفته است: «ما به کاندیدای اصلاح‌طلب مقبول و استوار نیاز داریم. واقعاً مناسب فضای سیاسی کشور نیست که جریانی با قدمت و اصالت اصلاحات ناگزیر به شیوه‌های نیابتی در سیاست و انتخابات شود و باید این شیوه را پایان یافته تلقی کرد.»

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران نیز دراین‌باره به «اعتماد» می‌گوید: «به هر حال اصلاح‌طلبان اعلام آمادگی کردند اما کاری از دست اصلاح‌طلبان برای تشویق مردم به حضور در انتخابات برنمی‌آید. ما هر قدر هم که مردم را تشویق کنیم و به هر میزانی که تحرک داشته باشیم، باز هم لازم است که اراده‌ای مافوق جریانات سیاسی بر فضای سیاسی و انتخاباتی کشور حاکم شده و این نیرو برای فراهم کردن زمینه مشارکت اقدام کند تا شهروندان به‌واقع در انتخابات مشارکت کنند.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «حق با ایران بود، بایدن در تحریم‌ها مقلد ترامپ است» نوشت: شریه «کانتر پانچ» طی یادداشتی به قلم «لارنس دیویدسون» تحلیلگر آمریکایی و استاد دانشگاه وست‌چِستر، به بررسی مخالفت دولت جدید ایالات‌متحده به ریاست «جو بایدن» در قبال ایران پرداخته و تحلیل کرد که آنها نیز رویکردی مشابه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه تهران اتخاذ کرده‌اند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، آمده است: تا ژانویه ۲۰۲۰ نیز ترامپ شمار تحریم‌های مرتبط با ایران را به بیش از یک هزار تحریم افزایش داد… ترامپ واقعاً یک خیال‌باف بی‌اخلاق بود. او ذاتاََ با رژیم‌های بی‌اخلاق که لابی‌های فعال در ایالات متحده داشتند، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، همراه شد و رویکرد پول در ازای کار را برای دریافت کمک‌های مالی از آمریکایی‌هایی که با ایران دشمنی داشتند، در پیش گرفت. در اینجا می‌توان نه تنها صهیونیست‌ها، بلکه سلطنت‌طلب‌های متمول ایرانی که از بعد از انقلاب از این کشور به آمریکا گریختند را نام ببریم. این تحلیلگر آمریکایی واکنش دولت ایران به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها را «قابل درک» توصیف کرده و نوشت: آنها دیدند که خودشان طرف متضرر [در این توافق] هستند. آنها برجام را با حسن‌نیت مذاکره کرده بودند. آنها شرایط توافق را انجام داده و ناظران بین‌المللی را راضی کرده بودند. طرف دیگر (آمریکا و اروپا) اما آنطور که وعده داده بود، عمل نکرد. آمریکا نه تنها بدون دلیل، توافق را شکست بلکه به متحدان اروپایی خود برای زیر پا گذاشتن تعهداتشان ذیل توافق فشار آورد.

نشریه کانتر پانچ ادامه داد: بعد از حدود یک سال، ایران با توجه به اینکه تنها طرفی بود که توافق را اجرا می‌کرد و تحریم هم شده بود، به آهستگی شروع به فاصله گرفتن از مفاد توافق کرد. با این حال، ژانویه ۲۰۲۰ بود که ایرانی‌ها اعلام کردند دیگر هیچ محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی اورانیم قائل نیستند.

این یادداشت سپس به روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و توضیح داد: غم‌انگیز است اما جای تعجب ندارد که ته‌مانده‌هایی از بی‌قانونی [ترامپ] هنوز در سیاست خارجی بایدن وجود دارد. می‌توانیم این مسئله را از نحوه بازی دادن ایران توسط او درک کنیم.

دیویدسون در ادامه تحلیل خود خاطر نشان کرد: جو بایدن، کسی که فعلاً آن کار درست را انجام نداده (بازگشت به برجام)، می‌گوید دولتش تمایل دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. لیکن او گفته که ابتدا ایران باید به توافق بازگردد تا آمریکا نیز این کار را انجام دهد و سپس از آن به عنوان نقطه شروع مذاکرات آتی استفاده خواهد کرد. بعد از آن، او گفت که مذاکرات آتی شامل نقض حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در مناقشات منطقه‌ای خواهد بود.

کد خبر 474618

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه روزنامه آرمان ملی روزنامه کیهان روزنامه شرق روزنامه ابتکار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صفحه نخست خود با تیتر انتخابات ریاست جمهوری احتمالی انتخابات نهاد اجماع ساز معیشت کارگران اصلاح طلبان سعید جلیلی هزار تومان فضای سیاسی رئیس جمهور سبد معیشت منتشر شده هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!

عضو مجمع روحانیون مبارز انتقاداتی را از مواضع مهدی نصیری، مدیر مسئول اسبق کیهان مطرح کرد.

آنگونه که جماران روایت کرده، سید محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در انتقاد از اظهارات اخیر، مهدی نصیری مدیرمسئول اسبق روزنامه کیهان نوشت:

آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزیسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است.

نه بولتن نویسی واظهار نظرهای تند حزب اللهی اش در گذشته توانست ریشه اصلاح طلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزیسیونی اش مورد قبول اپوزیسیونی قرار میگیرد که چهل سال است در تلاش براندازی هستند و نیازی به تازه وارد از راه دور آمده ندارند.

گفته اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می داند نه شاهزاده می تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه مند به همکاری با شاهزاده است.

مهندس موسوی و نرگس محمدی و فائزه هاشمی و تاجزاده هم که آقای نصیری از آنها یاد می کند در ایران باقی مانده اند و در زندان و حصر هستند.

بد پوست خربزه ای زیر پای آقای نصیری انداخته اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزیسیون.

دیگر خبرها

  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟