Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@04:54:45 GMT

سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۹۹۸۷

سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع می‌شود

اختری از تولید نهال صنوبر در سه نهالستان بزرگ گیلان خبر داد و گفت: سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال در بین زراعان چوب استان گیلان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حامد اختری» شامگاه جمعه( ۲۴بهمن) در جلسه بررسی ظرفیت‌های زراعت چوب در استان گیلان کاشت صنوبر در داخل اراضی ملی و اراضی مستثنیات مردم را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: در طی سنوات گذشته ۱۷ هزار از اراضی جلگه‌ای برای زراعت چوب استعداد داشتند اما بعد از اجرای طرح توقف بهره‌برداری از جنگل در سال ۹۶ ما از حیث قانونی مکلف به توسعه زراعت چوب شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان توقف بهره‌برداری از جنگل را به معنای ممنوعیت استفاده از چوب جنگل‌های هیرکانی برای صنایع دانست و با بیان اینکه نیازها باید از طریق واردات چوب و یا طرح‌های زراعت تامین شود تصریح کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه ما موظف شدیم که در گیلان کار زراعت چوب را در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی استان اجرایی کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال ۹۸ چیزی حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی استان زیر پوشش طرح‌های زراعت چوب رفته بودند اذعان کرد: با تغییراتی که در برنامه‌ها ایجاد کردیم نهایتا در سال ۹۹ برای توسعه زراعت چوب اقدامات جدی‌تری انجام شد به نحوی که در حال حاضر هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی استان زیرپوشش صنوبر کاری رفته است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان صنوبرکاری در اراضی مستثنیات مردم به میزان ۶۵ هزار هکتار در پنج سال گذشته را هم مورد توجه قرار داد و گفت: در سنوات گذشته قیمت چوب دچار یکسری نوسانات شد و قیمت آن کاهش پیدا کرد به همین علت زراعت چوب در این دست از اراضی گیلان به حدود ۴۰ هزار هکتار رسید.

 

اختری با بیان اینکه گیلان از حیث سطح زیرکشت صنوبر در جایگاه دوم یا سوم کشور و از نظر حجم تولید چوب همچنان در رتبه نخست کشور قرار دارد ابراز داشت: درست است که تا پایان قانون برنامه ششم برای گیلان زراعت چوب در سطح ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار هدفگذاری شده اما بدون شک ظرفیت‌های استان بیشتر از اینها است.

 

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف سالانه چوب در کشور ۱۱ میلیون متر مکعب برآورد شده است اضافه کرد: چهار و نیم تا ۵ میلیون متر مکعب از این چوب فقط در استان گیلان و در کارخانه‌های بزرگ و کوچک پالت‌سازی، صنایع MDF، فیبر و سایر صنایع مختلف آن مصرف می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه اجرای طرح تنفس جنگل انگیزه بسیار خوبی برای توسعه زراعت چوب شده و قطعا تولید چوب را در استان گیلان بالا برده است افزود: قبلا نهایت بهره‌برداری ما از چوب‌آلات جنگلی در گیلان ۱۵۰ هزار متر مکعب بود و بدون شک تا هفت یا هشت سال آینده شاهد افزایش زراعت چوب در گیلان خواهیم بود.

 

اختری حفاظت از جنگل‌ها، فراهم آوردن نیاز کشور به چوب، کاهش انگیزه قطع درختان، اشتغالزایی، تامین مصرف چوب در داخل استان، جلوگیری از واردات و خودکفایی در تولید را از جمله مزیت‌های زراعت چوب دانست و عنوان کرد: در کنار تمام این موارد زراعت چوب باعث حفظ جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی می‌شود.

 

وی از وجود ۵۶۵ هزار هکتار جنگل در استان گیلان سخن گفت و با اشاره به اینکه در هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌شود یادآور شد: منابع طبیعی گیلان برای سال آینده هدفگذاری کرده که ۲ هزار هکتار از اراضی ملی را در خدمت زراعت چوب قرار دهد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از تامین نهاده‌های زراعت چوب نظیر نهال و قلمه خبر داد و با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال و ۳۰۰ هزار قلمه در اختیار متقاضیان زراعت چوب قرار داده می‌شود افزود: تمام این نهاده‌ها به صورت رایگان و برای تشویق صنوبرکاران استان گیلان توزیع می‌شود.

 

اختری با تاکید بر اینکه سه نهالستان بزرگ گیلان به امر تولید نهال صنوبر اختصاص داده شده است خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها هم خود منابع طبیعی و هم بانک‌های عامل تسهیلاتی را با کارمزد پائین و بازپرداخت طولانی در اختیار صنوبرکاران قرار می‌دهند البته این حمایت‌ها کافی نیست و در سال‌های آینده توسعه پیدا می‌کند.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: صنوبر کاری نهالستان زراعت چوب اراضی ملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان استان گیلان زراعت چوب زراعت چوب هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت

سید عماد شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیش از شش هزار هکتار دانه روغنی در لرستان کشت شده است.

وی عنوان کرد: سه هزار و ۵۰۰ تن کلزا در استان کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: کشت دانه‌های روغنی باعث کاهش آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف سم، افزایش بهره‌وری در واحد سطح و... می‌شود.

شاهرخی، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از هشت هزار تن انواع دانه‌های روغنی در لرستان برداشت شود.

وی تأکید کرد: این میزان، هزار تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

کد خبر 6093656

دیگر خبرها

  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر