Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:29:53 GMT

گامی در حذف عملی 4 صفر از پول ملی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۰۱۱۸

گامی در حذف عملی 4 صفر از پول ملی

خبرگزاری آریا - حذف صفر از پول ملی طی چند سال گذشته مطرح بوده و به تازگی با کمرنگ شدن 4 صفر از اسکناس‌های جدید وارد مراحل اجرایی شده تا علاوه بر ساده سازی محاسبات پولی، گامی نیز در جهت عرف جامعه برداشته شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، امیر شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک 19 بهمن ماه در جمع خبرنگاران از آغاز توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی و اسکناس‌های 10 هزار تومانی خبرداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یک روز بعد درباره رونمایی از نسل جدید اسکناس‌های هزارتومانی، دو هزار تومانی و 5 هزار تومانی صحبت کرد و این وعده را مطرح ساخت که فرآیند انتشار و عرضه این اسکناس‌ها طی ماه‌های آتی صورت خواهد گرفت. به معنای دیگر؛ گام عملی برای حذف 4 صفر از پول ملی در نهایت برداشته شده و بانک مرکزی اسکناس‌هایی با 4 صفر کمرنگ به منزله حذف آن را منتشر و ارائه کرده است.
حذف صفرها از پول ملی و حرکت از ریال به سمت تومان مربوط به امسال و پارسال نیست، سال‌ها است که این موضوع به بحث و گفت‌وگو گذارده شده است.اولین اظهار نظر در این خصوص به سال 1372 مربوط می‌شود و تکرار آن در دولت های بعد ادامه یافت که در هیچ یک به نتیجه نرسید.
در عین حال، سال 1395 بانک‌ مرکزی با انتشار خبری در مورد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و تصویب موادی از این لایحه از تحولات جدید پولی پرده برداشت و در سال 97 در مراسمی با حضور رییس کل بانک‌ مرکزی و وزیر اقتصاد از ایران چک 50 هزار تومانی جدید رونمایی شد. سال 98 رییس‌جمهوری لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد و نمایندگان هم کلیات آن را تصویب کردند و در بهمن ماه همان سال لایحه مذکور با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن به تصویب نهایی رسید.
بر اساس موادی از این لایحه قرار شد پول ملی ایران به تدریج از ریال به تومان تبدیل شود و "قران" واحد پول خرد جدید شود. عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی در این‌باره مطرح کرد «با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل 10٫000 ریال و اَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل 100 قران آن شود.»
پاییز سال جاری نیز روند تغییر در پول ملی به این شکل پیش رفت که از چاپ اسکناس جدید 10 هزار تومانی پرده برداشته شد، چهار صفر آخر عدد کمرنگ و عدد 10 در دو طرف اسکناس دیده می‌شد، البته پیش از آن هم چک‌های صد هزار تومانی با صفرهای کمرنگ منتشر شده بود، اما چرا به یکباره صفرها نشد؟
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک دراین‌باره ضمن اشاره بر اینکه عمر مفید اسکناس به‌ طور متوسط در ایران 5 سال است و در خصوص قطعاتی که ارزش اسمی بالاتری دارند، عمر مفید نیز بیشتر است، بر این نکته تاکید ورزید که «یکی از سناریوهای پیش‌رو این بود که به یکباره تمام اسکناس‌های کشور جمع‌آوری و جای خود را به اسکناس‌های جدید بدهند که در اینصورت میلیون‌ها قطعه اسکناس پیش از پایان عمر مفید خود به‌ دلیل تغییر واحد پولی باید امحا و بازتولید می‌شد، در حالی‌که با تدبیر انجام‌شده توسط بانک مرکزی گونه‌ای از اسکناس موسوم به «اسکناس‌های بین‌نسلی» تولید شد که در صورت اجرای پروژه و تغییر واحد پولی از ریال به تومان یا حتی استمرار وضعیت موجود، واجد منافع متعددی خواهد بود.»
وی در ادامه درباره تولید اسکناس‌های بین‌نسلی نیز چنین توضیح داد: «اتفاقی که با تولید این اسکناس‌ها خواهد افتاد این است که اسکناس‌های جدید تا پایان عمر خود قابل‌استفاده هستند و به‌ دلیل ساختار خاص طراحی شده دیگر نیازی به جمع‌آوری یکباره اسکناس‌ها وجود ندارد و به‌ صورت خودکار این اسکناس‌ها در پایان عمر مفید از چرخه خارج خواهند شد. به عبارت دیگر در صورت اجرای پروژه مذکور، اسکناس‌های یادشده می‌توانند تا پایان عمر مفید خود در چرخه پرداخت باقی بمانند تا هزینه جدیدی از حیث جمع‌آوری و باز توزیع «اسکناس تومان» به کشور تحمیل نشود.»
سوال دیگر این است که حذف صفرها از پول ملی با توجه به اینکه مردم به شرایط موجود عادت کرده‌اند چه ثمراتی به دنبال خواهد داشت؟ بدون شک آسان‌تر شدن تسویه مبادلات از جمله کارهایی است که در نتیجه تحقق این اتفاق میسر خواهد شد. به طور نمونه کم و زیاد نوشتن صفرها یا بیان اشتباهی اعداد ممکن است مشکلاتی به وجود آورد که جبران آن فرد را به زحمت خواهد انداخت. همچنین شرایط حمل مقادیر زیادی از پول و نگرانی‌هایی که بابت امنیت آن مطرح است یا معضل شمارش از جمله مواردی است که با این کار برطرف خواهد شد.
تجربه موفق کشور ترکیه در این خصوص نشان داد که طرح فوق نتایج قابل توجهی به همراه خواهد داشت. در ایران نیز با وجود اینکه عملا حذف صفر تاثیری بر کاهش نرخ تورم و یا افت قیمت ها در بازار نخواهد داشت، اما بدون شک بر بار روانی حذف و کاهش هزینه چاپ و نگهداری اسکناس تاثیرگذار است.
علاوه بر ساده کردن محاسبات از این طریق به سمت عرف جامعه یعنی درعدم استفاده از ریال و کاربرد تومان حرکت شده است، اما حذف صفر از جمله کارهایی نیست که بتوان با عجله بدون در نظر گرفتن پذیرش مردم آن را انجام داد، باید در مرور زمان و گام به گام آن را اجرایی ساخت.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صفر از پول ملی هزار تومانی پایان عمر اسکناس ها عمر مفید حذف صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام عملی برای جهش تولید

دیدار کارگران شریف و زحمتکش کشورمان با رهبر معظم انقلاب، رهاورد جدیدی از هدایت‌های معظم‌له درخصوص تحقق شعار سال داشت:
– برای رسیدن به افق روشن آینده تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنید.
– کارگران رکن جهش تولید در کشور هستند.
– صاحب‌نظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان ‌دهند.
– مسئولان کشور، راه مشارکت آسان را فراهم کنند.
برای تحقق این رهنمودها می شود راه‌های زیر را رفت و به نتیجه رسید :
۱- ما برای تحقق شعار کلیدی جهش تولید با مشارکت مردم دو قانون دقیق و عملی داریم.
قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ و یکی هم قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور.
اگر رئیس جمهور محترم روی اجرای این دو قانون تمرکز و از طریق مدیریت خوب معاون اول تمامی مواد آن را پیگیری کنند گامی حیاتی برای تحقق شعار سال برداشته خواهد شد.
در این دو قانون وظایف کلیدی برای دولت و بخش خصوصی از طریق اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور تعریف شده است که می توان به رهنمودهای رهبری را از طریق عملیاتی کردن این وظایف عمل کرد.
ماده ۱۱ این قانون اشاره به تشکیل یک پارلمان بخش خصوصی تحت عنوان شورای گفت‌وگو دارد. فهرست ریزی را تحت عنوان وظایف این پارلمان ارائه داده است که می تواند همه موانع جهش تولید را یکجا بردارد.
اعضای این پارلمان عبارتند از وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی که موضوع مانع تولید به آن دستگاه مربوط می شود.
تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور و نمایندگان آنها در اتاق بازرگانی عضو این پارلمان هستند.
ماده ۱۳ در هر یک از استان‌ها می‌گوید: استاندار با همکاری رؤسای اتاق‌ها در استان شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را به ریاست خود تشکیل دهد و وظایف محوطه در قانون را عملیاتی کند.
۲- به نظر می رسد رئیس جمهور محترم با تشکیل یک پایگاه اطلاع‌رسانی در دبیرخانه مشترک دائمی در شورای گفت‌وگو یا پارلمان بخش خصوصی با مدیریت و مسئولیت بخش خصوصی گزارشات اجرایی برای تحقق شعار سال را به عنوان اولین گام پیگیری و حل مشکلات را یک به یک با زمان‌بندی در این پایگاه رصد کند.
۳- دولت با پرهیز از تصدی‌گری و مبارزه با رانت‌خواری‌ها در تعارض منافع بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی اگر به نفع تولید در بخش خصوصی تمایل پیدا کند، مشوقی برای کارآفرینی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود.
بی‌تردید مشارکت موفق مردمی در داخل، رهگشای مشارکت مردمی از سوی ایرانیان خارج از کشور نیز خواهد بود.
۴- باید یک نگاه نو در بانک‌ها و بیمه‌ها به عنوان یک علامت مثبت برای دادن تسهیلات پیدا شود. دولت این نگاه را تضمین و حمایت کند.
این نگاه می تواند اندوخته‌های طلا و ارز را از پستوی خانه‌ها و صندوق امانات در بانک‌ها به سمت تولید بیرون کشد.
رهبری معظم در همین دیدار از عدم اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی گله کردند ،
اگر این سیاست‌ها اجرا شود کارگران به آینده شغلی خود امیدوار می شوند.
همچنین این گله در مورد عدم هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید به نوعی بیان شد.
۵- رئیس جمهور عزیز عزم خود را جزم کند به عنوان فرمانده اصلی اتاق جنگ اقتصادی، گام‌های عملی برای کوچک کردن و تصدی‌گری دولت از طریق پارلمان بخش خصوصی بردارد.
یک تیم پای کار از مسئولین دولت و بخش خصوصی را برای تحقق شعار سال تجهیز و تشجیع کند و از آنها هر ۱۰ روز یک بار گزارش بخواهد و در پایان نیم سال اول یک جمع‌بندی از رسیدن به قله های جهش تولید با مشارکت مردم ارائه دهد.

 

دیگر خبرها

  • گام عملی برای جهش تولید
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • قیمت طلا،سکه و دلار شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد