Web Analytics Made Easy - Statcounter

درباره سایبان حیاط یا سایبان حیاط منزل چه می دانید؟

سایبان حیاط یکی از بی نظیرترین محصولات برای حیاط منزل است که می تواند زیبایی را برای حیاط شما به ارمغان بیاورد. این وسیله بسیار پر کاربرد سال های سال است که مورد استفاده قرار گرفته و می توان بیان کرد که یکی از پرمصرف ترین سازه ها در میان صدها گونه از سازه های سبک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه سایبان حیاط :

می توان بیان کرد که از سال های دور سایبان استفاده بسیاری داشته و تاریخ دقیق ساخت سایبان هنوز مشخص نیست اما در دوران رم باستان می توان به استفاده از سایبان را برای برپایی جشن های بسیار خاص اشاره کرد، به این صورت که سایبان با اندازه بسیار بزرگ و سقف هایی با پارچه های مزین شده برپا می کردند تا بتوانند در زیر سایه آن ها و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب جشن  و مراسم خود را برگزار کنند، به علاوه استفاده از سایبان محیط را جلوهایی دیگر می بخشید به گونه ای که پارچه های بسیار گران بهایی با رنگ های متنوع به کار می بردند که در زیبایی محیط تأثیر داشت. در مصر باستان نیز تراس و حیاط کاخ  را با سایبان مزین می کردند تا فرعون بتواند در پناه سایه سایبان حیاط اوقات فراغت خود را بگذراند. این سایبان ها معمولا در بخش هایی از حیاط خصوصی کاخ و عمارت ها و ... بر پا می شدند که نشان دهنده تاریخچه سایبان حیاط است. 
شایان به ذکر است که علاوه بر برپایی سایبان ها در حیاط کاخ و عمارت ها، افراد عادی جامعه نیز در منازل یا خانه ها از سایبان حیاط منزل استفاده می کردند، به گونه ایی که قسمتی از حیاط خانه یا حتی ورودی با سایبان هایی از جنس حصیر پوشیده می شد تا در برابر نور آفتاب و هم چنین ورود حشرات از حیاط خانه خود محافظت کنند. 

تفاوت سایبان حیاط از گذشته تا به امروز :

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، همه وسایلی که از گذشته مورد استفاده انسان قرار داشت، شکل و ظاهری جدید به خود گرفته و حتی متریال آنه ا نیز تغییرات بسیاری داشته است و می توان اذغان داشت که سایبان حیاط خانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است و حتی کاربری های گسترده تری نیز دارد. 

تفاوت سایبان حیاط خانه را می توان در موارد زیر بیان کرد: تفاوت در طراحی سایبان حیاط گوناگونی در کاربری سایبان تفاوت در متریال ساخت سایبان حیاط خانه گوناگونی در شکل و طرح سایبان حیاط  تفاوت در نحوه اجرای سایبان از جمله سایبان حیاط تفاوت در طراحی و اجرای سایبان حیاط :

سایبان ها در گذشته طراحی خاصی نداشتند و برای برپایی آن ها به الوارهای چوبی نیاز بود. در آن زمان الوار چوبی را در درون زمین جای گذاری می کردند، سپس بر روی الوار پارچه بزرگ انداخته می شد و این پارچه برای آن که تا مدتی بتوانند بر روی الوار ها باقی بمانند، به وسیله گره هایی آن ها را ثابت نگاه می داشتند. 
امروزه سایبان ها از جمله سایبان حیاط، طراحی و اجرای بسیار متفاوتی دارد و دیگر مانند گذشته اجرا نمی شود. لازم به ذکر است که طراحی سایبان و دیگر سازه های سبک باید به دست مهندسان توانا انجام گیرد، در کل طراحی سایبان حیاط خانه به دو قسمت زیر تقسیم بندی می شود:

طراحی سازه ایی سایبان حیاط طراحی معماری و نمای سایبان حیاط خانه  قبل از آن که به بررسی طراحی سازهایی و معماری سایبان حیاط منزل بپردازیم، باید بیان کرد هر سایبان از سه جزء زیر تشکیل شده است: فونداسیون سایبان اسکلت سایبان پوشش سقف سایبان


شایان به ذکر است که طراحی سازه ایی سایبان حیاط منزل شامل طراحی فونداسیون و طراحی اسکلت سایبان حیاط می باشد که بخش اعظم طراحی سایبان را تشکیل می دهد و طراحی معماری سایبان حیاط منزل شامل نما و طرح کلی سایبان است که توسط معماران با تجربه صورت می گیرد. 

در گذشته برای سایبان ها اسکلت یا فونداسیون در نظر می گرفتند؟

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که به شکل امروزی برای سایبان فونداسیون و اسکلت را طراحی و اجرا نمی کردند و فقط الوارهای چوبی را برای بر پایی اسکلت در نظر می گرفتند و آن را کمی در داخل زمین فرو می بردند. اما امروزه به دلیل پیشرفت علم مهندسی سازه و هم چنین مهندسی زلزله، مهندسان در پی آن هستند که تمامی سازهها به بهترین شیوه طراحی و اجرا کنند تا در هنگام وقوع زلزله، سازه به محیط اطراف آسیبی وارد نکند و پا برجا بماند. مهندسان امروزه سایبان حیاط منزل را نیز با تمام معیارهای مهندسی طراحی و اجرا می کنند تا سازه از مقاومت پایداری مطلوبی برخوردار باشد. 

گوناگونی در کاربری سایبان  : 

همان گونه که اشاره شد، در گذشته سایبان را برای امور تفریحی و برپایی جشن های خاص استفاده می کردند، اما امروزه سایبان ها به منظور آسایش و راحتی افراد با کاربری های بسیار خاص طراحی و اجرا می شود. این مطلب بدان معنا می باشد که علاوه بر سایبان حیاط، سایبان های دیگری با کاربری های زیر طراحی و تولید می شود:

سایبان با کاربری سایبان پارکینگ خودرو  سایبان جلوی درب خانه طراحی سایبان برای محیط های تجاری ایجاد سایبان برای ایستگاه های تاکسی و اتوبوس طراحی و ساخت سایبان در پارک  و بوستان 

سوال :
سایبان حیاط منزل برای چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد و چه فایدهایی دارد؟

سایبان حیاط منزل می تواند با کاربری سایبان خودرو، آلاچیق های تفریحی و ... طراحی و اجرا شود و در اختیار افراد قرار گیرد. اما محبوبترین کاربری سایبان حیاط، ایجاد پارکینگ مسقف برای خودرو است. بسیاری از خانه ها از داشتن پارکینگ خودرو محروم هستند و می توان با طراحی و اجرا سایبان حیاط به عنوان پارکینگ خودرو، بسیاری از مشکلات را حل و فصل کرد. سایبان حیاط منزل می تواند خودرو شما در برابر عوامل آسیب زننده محافظت کرده و ارزش خودرو شما را حفظ کند. شما هم چنین می توانید با داشتن سایبان حیاط منزل ، اوقات فراغت خود را در زیر سایه دل چسب آن بگذرانید، به علاوه داشتن سایبان حیاط در منزل می تواند زیبایی منزل شما را دو چندان کند و محیطی خاص را برای شما به وجود بیاورد. 


تفاوت در متریال ساخت سایبان حیاط :

امروزه متریالی که برای طراحی و تولید سایبان حیاط استفاده می شود، نسبت به گذشته تفاوت های بسیاری داشته است و می توان اذغان داشت که به دلیل پیشرفت علم و فناوری متریال بسیار خاصتر و مقاومتر برای ساخت تمامی سازه های سبک از جمله سایبان حیاط خانه به وجود آمده است. در گذشته از پارچه و حصیر به عنوان سقف سایبان و چوب به عنوان بدنه و اسکلت سایبان استفاده می کردند اما با گذشت زمان متریال سبک، زیبا و مقاوم جای متریال گذشته را گرفته اند. از جمله متریالی که برای طراحی و تولید انواع سایبان مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 استفاده از فولاد نرمه ساختمانی برای ساخت اسکلت سایبان حیاط بهره گیری از ورق یو پی وی سی برای پوشش سقف سایبان حیاط خانه 

نکته بسیار مهم:
ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) با نام های تجاری ورق پلی یوپان و ورق ساینو نیز شناخته می شوند. 

باید بیان شود که فولاد ساختمانی و ورق یو پی وی سی از بهترین متریال برای طراحی و اجرا سایبان حیاط خانه می باشند به دلیل آن که دارای مزایای زیر هستند: 

فولاد و ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) بسیار شکل پذیراند. این دو متریال از وزن کمی برخوردار هستند و در برابر بارهای جانبی از خود مقاومت مطلوبی نشان می دهند. این دو متریال ضد ضربه هستند. فولاد و ورق یو پی وی سی  از طول عمر مناسبی برخوردار هستند و ... اشکال مختلف سایبان حیاط و نحوه اجرای آن : 

سایبان حیاط منزل را می توان با طرح ها و شکل های بسیار مختلف طراحی کرد، در صورتی که در گذشته به دلیل استفاده از پارچه یا حصیر، افراد می توانستند مدل های محدودی برای سایبان ایجاد کنند. اما امروزه به دلیل استفاده از متریال شکل پذیر می توان سایبان را به اشکال زیر طراحی کرد:

سایبان قوسی شکل سایبان شیروانی سایبان  تخت و ... 

اجرای سایبان یک مبحث بسیار تخصصی می باشد و بر اساس قوانین اجرای سازه انجام می شود. برای اجرای سایبان لازم است که در ابتدا فونداسیون سازه، سپس اسکلت سایبان و پس از آن پوشش سقف سایبان حیاط منزل نصب می شود. 

برای اجرای فونداسیون بر اساس نوع سایبان حیاط، معمولا نیاز به گودبرداری داریم. پس از آن که گودبرداری سازه را انجام دادیم، فونداسیون سازه با متریال میلگرد و بتن اجرا خواهد شد، پس از آن صفحه ستون های فولادی بر روی فونداسیون سازه قرار می گیرند تا بتوان ستون های سایبان حیاط منزل را بر روی فونداسیون ها قرار داد. 

پس از آن که ستون سازه بر روی فونداسیون نصب شد، باید تیرهای سایبان حیاط به تمامی ستون ها جوش شود ( البته لازم به ذکر است که به غیر از جوشکاری می توان با استفاده از پیچ های مخصوص به بستن اسکلت سازه پرداخت ). جوشکاری تیر به ستون سازه باید به درستی انجام گیرد، تا سازه در برابر بارهای وارده بتواند از خود مقاومت مطلوبی نشان دهد و دچار ایراد یا خرابی نگردد.

پس از آن که تیرهای سازه به ستون ها نصب گردید، نوبت به اجرای پوشش سقف سایبان حیاط خانه می رسد. لازم به ذکر است که اجرای سقف سایبان باید کاملا درست اجرا شده و آب بندی سقف نیز انجام گیرد. 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایبان حیاط ، سایبان پارکینگ، سایبان ماشین، دیوار کرکره ای و سایر سازه های سبک و هم چنین سفارش این محصولات به وب سایت سایه سازان کوروش مراجعه کنید. 

تلفن تماس جهت ارتباط با شرکت سایه سازان کوروش : 09123793120

لینک کوتاه: asriran.com/003EQG

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مورد استفاده طراحی و اجرا سازه های سبک سایبان ها پوشش سقف پس از آن هم چنین ستون ها سازه ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیاتی درباره پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

ایسنا/گیلان فرماندار شفت با اشاره به وقوع پنج مورد آتش‌سوزی در منطقه در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳ گفت: با وجود شرایط خاص منطقه و داشتن یک ماشین آتش‌نشانی ۲۵۰۰ لیتری و ایستگاه پمپاژ آب آتش‌نشانی، شهرک در آتش سوخت.

مهدی نقدی امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با محوریت حادثه آتش سوزی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت برگزار شد، ضمن قدردانی از استاندار و مدیران کل استان جهت حضور در صحنه حادثه در همان ساعات اولیه، اظهار کرد: آتش سوزی ۴۸ ساعت گذشته بسیار متفاوت بود و شدت زیادی داشت؛ تا جایی که نزدیک شدن به صحنه و اطفای حریق غیر ممکن بود.

وی با بیان اینکه پروژه گازرسانی روستای امامزاده ابراهیم در دست اقدام است و به محوطه حرم رسیده، ادامه داد: مردم از کپسول گاز استفاده می کنند که در حادثه آتش سوزی با خطرات ناشی از انفجار مواجه بودیم و کار را برای مردم و آتش نشانان و امدادگران سخت می کرد.

نقدی با بیان اینکه آتش نشانان از شفت و احمدسرگوراب و نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت و رشت و فومن برای کمک آمدند، گفت: سازه ها چوبی بود و سرعت آتش را افزایش دادند، البته یک دیوار به طرف حرم امامزاده و یک ساختمان بتنی از گسترش آتش تا رسیدن آتش‌نشانان جلوگیری کرد، اگر آنها نبودند، بازار کامل می‌سوخت.

وی با اشاره به مصوبه شورای تامین شهرستان شفت درباره عدم الزام احداث سازه‌های چوبی، تاکید کرد: چون این روستا به شهرک چوبی معروف است، فقط نمای ساختمان‌ها می‌تواند طرح چوب باشد.

فرماندار شفت با قدردانی از جمعیت هلال احمر برای اسکان خانوارهای خسارت‌دیده، بیان کرد: اداره‌های آب و برق و بنیاد مسکن و صمت پای کارند. اکنون نیازمند برقراری روشنایی معابر و آواربرداری و کمک‌های بلاعوض هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه
  • ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
  • تخریب منزل مسکونی با سازه چوبی در پیشوا/۴نفر مصدوم شدند
  • جزئیاتی از آتش‌سوزی ویرانگر در امامزاده ابراهیم
  • جزئیات آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • اعلام جزئیاتی درباره پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • آواربرداری پس از نقشه‌برداری از خانه‌های آتش‌گرفته / ضرورت تسریع خدمات‌رسانی