Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@01:44:46 GMT

بورس تهران محدودترین بورس جهان است!

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۴۱۳۶

بورس تهران محدودترین بورس جهان است!

تنها بازار سرمایه دنیا و بورسی که چنین محدودیت هایی را تا این حد اِعمال می کند، بورس تهران است. به گزارش پول نیوز، یکی از رسانه های سایبری گفتگویی را با فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه انجام داده است. بخشی از صحبت های این کارشناس را در ادامه می خوانید:

-بنا به عادت و رویّه ای که در گذشته وجود داشت و همچنین نگرانی از نوسانات شاخص بورس و از همه نامناسب تر و بدتر، پذیرش این موضوع است که کسی وارد بورس می شود ضرر و زیان او باید از یک جا جبران کرد یا یک گروه باید مسئول و پاسخگوی این زیان باشند و بر این اساس این محدوده نوسان قیمت در نظر گرفته شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



- فکر می کنم تنها بازار سرمایه دنیا و بورسی که چنین محدودیت هایی را تا این حد اِعمال می کند، بورس تهران است. بورس های دیگر، تمهیداتی دارند، اما در ایران نگرانی بیش از حد وجود دارد.

-همین نگرانی و دغدغه در زمینه شاخص کُل و قیمت سهام، یکی از بدترین فرهنگ هایی است که وجود دارد و افراد غیر حرفه ای بازار را به طور غلط، آموزش می دهیم و به نوعی اعلام می شود که «ما قیمت ها را به گونه ای کنترل می کنیم که کسی ضرر نکند». در حالی که سرمایه گذاری، ریسک دارد و طرفین آن راباید بپذیرند یعنی این اولین نکته سرمایه گذاری را باید بپذیرند که اگر به طور مستقیم وارد بازار شوند، به همین ترتیب است و ممکن است ضرر کنند. عدم تطابق زیرساخت های ما از جمله تعیین محدوده نوسان قیمت، یکی از بزرگترین و بالاترین دغدغه های اغلب کارشناسان است و آنها نسبت به این مسائل انتقاد دارند.

-به نظر من، یکی از بدترین و نامناسب ترین روش های آموزش و ایجاد انتظار خصوصاً برای افراد غیر حرفه ای، این است که ما بستری را فراهم کنیم که به طور مستقیم به بورس ورود پیدا کنند. وقتی این افراد، برای متضرر شدن دغدغه دارند، اشتباه است که ما یک مکانیسم را به کار ببریم که جلوی ضرر و زیان بیش تر را بگیریم تا این نوع افراد کمتر ضرر کنند.

-تعیین محدوده نوسان قیمت، یک ابزار تحمیلی است برای کنترل ریسک سرمایه گذاران غیر حرفه ای یعنی وقتی این ابزار وجود دارد، افراد بی تجربه و غیر حرفه ای هم، تا این آستانه به خودشان اجازه می دهند و توجیه می شوند که مستقیم به بورس ورود کنند و نهایتاً می گویند یک چتر حمایتی بالای سَرِ ما هست و بیش از آن مقدار نوسان مجاز، ضرر نمی کنیم.

-نکته ای که در بورس ممکن است جذابیت داشته باشد، استفاده از فرصت های لحظه ای و کوتاه مدت است که یک امر طبیعی بوده و در تمام دنیا مرسوم است. قاعده کار نیز، همین است. اگر بخواهیم این فرصت ها را در کنار دید بلند مدت در نظر بگیریم، نتیجه این می شود که تلفیق این دو روش برای افراد غیر حرفه ای، امکانپذیر نیست یا حداقل ریسک آنها را افزایش می دهد. بنابراین، تنها چیزی که می توانیم به طور کلی به افراد غیر حرفه ای توصیه کنیم این است که به صورت غیر مستقیم به بورس ورود کنند. دوم انجام مشاوره از طریق مراجع ذی صلاح و سبدگردانی است. در نهایت، داشتن دید بلند مدت است.

-یک شیب ملایم و رو به رشد تا انتهای سال خواهیم داشت. آن جهش هایی که در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ داشتیم، دیگر نخواهیم داشت. نسبت قیمت به درآمد (P/E) در تیر ماه امسال ۳۷ بود و الان ۲۵ است. این نسبت کاهش پیدا کرده ولی همچنان تا حدودی بالا هست. در مورد نرخ ارز باید بگویم نوسان نرخ ارز، یکی از بدترین آفت هایی است که ریسک صنعت و تولید و حتی بازارهای موازی مبتنی بر قیمت ارز مثل بازار بورس را بالا می برد. هر چقدر نوسان در این زمینه بیش تر باشد، ریسک بالا می رود.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس اوراق بهادار بازار سرمایه شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت افراد غیر حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۴۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت

به گزارش خبرآنلاین ، دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روزهای ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمدهای نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند. بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود در رقم 62 هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافتند. 23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900409

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • قیمت پژو پارس در بازار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!