Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:31:51 GMT

میاندوآب به پهپاد سمپاش کشاورزی تجهیز می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۴۷۲۹

میاندوآب به پهپاد سمپاش کشاورزی تجهیز می‌شود

علی دیانتی روز شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی استفاده از پهپاد در سمپاشی و نمایش توانمندی آن که در راستای ترویج بکارگیری فناوری‌های نوین کشاورزی، در دهستان "باروق" برگزار شد، اظهار داشت: اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در برخی از مناطق که به دلیل سخت‌گذر، شیب‌دار و ناهموار بودن مزرعه، امکان‌پذیر نیست و یا به سختی انجام می‌شود را امروزه می توان با استفاده از پهپادها به راحتی انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدیریت مصرف سموم، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه کارگری، پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، امکان سمپاشی در باد و کاهش بادبردگی سموم، افزایش اثر بخشی سموم و هدفمند شدن آن، توجه به سلامت کاربران دستگاه سمپاش و بطور کلی کاهش هزینه‌های تولید محصول را مزایای استفاده از پهپاد در سمپاشی مزارع کشاورزی برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ همچنین با اشاره به مزایای استفاده از پهپاد در سمپاشی در مقایسه با تراکتور، گفت: با استفاده از پهپادها مدت زمان سمپاشی به طور تقریبی سه برابر کاهش می‌یابد و یک پهپاد بطور متوسط در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند یک هکتار و روزانه ۳۰ تا ۴۰ هکتار زمین را سمپاشی کند.

دیانتی، با بیان اینکه در سمپاشی با تراکتور روزانه می‌توان حداکثر ۱۰ تا ۱۵ هکتار زمین را سمپاشی کرد، افزود: استفاده از پهپادها قابلیت کاهش ۳۰ درصدی در مصرف سموم را دارد که این مورد از لحاظ زیست‌محیطی، اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در سمپاشی با پهپادها میزان مصرف آب ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: برای سمپاشی یک هکتار زمین با تراکتور به ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب نیاز است اما در صورت استفاده از پهپاد سمپاش با حدود ۱۴ تا ۱۵ لیتر آب می‌توان یک هکتار را سم‌پاشی کرد. 

وی اضافه کرد: همچنین با عبور چرخ‌های تراکتور و ادوات کشاورزی به مزرعه بخش بزرگی از محصول در اثر لهیدگی و خوابیدگی از بین می‌رود که این میزان در گندم و جو حدود ۱۰ درصد و در کلزا که ساقه‌ها بلندتر است حدود ۲۰ درصد است در حالی که استفاده از پهپاد این مشکل را حل کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ اظهار داشت: کشاورزان علاقه‌مند به استفاده از پهپاد در سمپاشی پس از دریافت مشاوره‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی و با گذراندن آموزش‌های لازم می‌توانند از تسهیلات کم بهره بانکی برای خرید دستگاه بهره‌مند شوند.

پهپاد مخفف عبارت "پرنده هدایت پذیر از دور" است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می شود که در سال‌های اخیر در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲ هزار و ۶۱۰ هکتار از این میزان باغ‌ات و مابقی را اراضی زراعی تشکیل می‌دهد؛ سیب و انگور عمده‌ترین محصولات باغی و گندم، جو، چغندرقند و یونجه نیز محصولات زراعی عمده این شهرستان را تشکیل می‌دهد.
بیش از ۵۰ نوع محصول کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

برچسب‌ها پهپاد شرکت دانش بنیان کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور اراضی کشاورزی میاندوآب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهپاد شرکت دانش بنیان کشاورزی پهپاد شرکت دانش بنیان کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور اراضی کشاورزی میاندوآب اخبار کنکور استفاده از پهپاد در سمپاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج

افتخاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج گفت: استخر ذخیره آب کشاورزی روستای سعید آباد تکمیل و شروع به آبگیری شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت ذخیره آب استخر حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب است که بر اساس پیش بینی انجام شده ۱۲۰ هکتار باغ و۸۰ هکتار اراضی زراعی از آب این سد بهره‌مند خواهند شد.

به گفته افتخاری، این طرح با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • انتشار تصاویر و ویدیویی از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یمن
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات