Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری، نوآوری را نیاز اساسی همه صنایع دانست و گفت: نیازهای بازار های هدف و مشتریان محصولات صادراتی هر لحظه دچار تغییر و به روز رسانی می شود و صنعت پلیمر نیز باید اجرای مباحث نوآوری را در اولویت خود قرار دهد تا بتواند پاسخگوی نیازها بوده و مشتریان خود را حفظ کند.

به گزارش برنا، علیرضا شیرمحمدی فرد، از سخنرانان همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر در خصوص ضروریات نوآوری در صنعت پلیمر اظهار کرد: ما هنوز الگوی صحیح را در بخش صادرات محصولات پلیمری اجرا نکردیم و همین باعث شده از بازار بزرگ 1700 میلیارد دلاری نزدیک کشورمان استفاده کافی نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع نیاز به یک تغییر رویکرد و تقویت نوآوری در صنایع دارد.

وی افزود: برای مثال طی یکی از سفرهایی که به کشور ارمنستان داشتیم، متوجه شدیم این کشور یک محصول پلیمری را که همه استان های کشور ما تولید می کنند، بجای واردات از ایران، با قیمت چند برابر از آمریکا وارد می کرد.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: کشور ما علیرغم تحریم ها رشد قابل توجهی در حوزه علم و فناوری تجربه کرده و رتبه های برتر در حوزه نانو و بایو در منطقه و دنیا را کسب کرده است چرا که اکوسیستمی بنام اکوسیستم دانش بنیان شکل گرفت و از حمایت دولتی در موقعیت های مختلف بهره مند شد ولی در مقوله صادرات علیرغم نیازهای جدی که در این حوزه وجود دارد، این اتفاق رخ نداد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری در این خصوص توضیح داد: یک طرف این صادرات تولید کننده ها هستند که ما آنها را برای ورود به بازار توانمند نکردیم. امروز اگر دولت چین حمایت خود را از تولید کنندگان بردارد، مطمئنا صادرات چین دچار اختلال می شود اما طرف دیگر مشتری ها یا متقاضیان محصولات صادراتی هستند که با وجود بازارهای بزرگی که در اطراف کشور ما در حوزه پلیمر وجود دارد هنوز به خوبی شناسایی نشده اند.

به گفته شیرمحمدی، باید برای آشنایی با بازارهای هدف صنعت پلیمر تغییر زاویه دید بدهیم از سمت بازارهای هدف به خود نگاه کنیم. در یک اکوسیستمی که نیازمند نواروی است باید زاویه دید خود را عوض کنیم و از سمت خریدار نگاه کنیم.

وی افزود: ما همیشه به چشم تولید کننده نگاه کردیم در حالی که باید ببینیم خریدار چه نیازهایی دارد، آینده این خریدار چه تغییراتی خواهد کرد و آیا ما آماده این تغییرات خواهیم بود؟ برای مثال عراق که پیش از این از ایران ماکارانی وارد می کرد بعد از مدتی واردات این محصول را ممنوع کرد. هر کشوری به دنبال اشتغالزایی برای خود است و این کشور هم تلاش کرد با واردات ماشین آلات تولیدی این محصول را داخل کشور خود تولید کند.

شیرمحمدی ادامه داد: ما خود را برای این تغییرات آماده نکرده بودیم و نتوانستیم ماشین آلات تولید این محصول را در اختیار عراق بگذاریم. این عدم توجه ما باعث شد ترکیه وارد این بازار شود و تمام ماشین آلات و صنایع تولید ماکارانی در عراق را بدست بگیرد و ماشین آلات خود را به آن ها بفروشد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری گفت: نکته مهم این است که این قبیل تغییرات در همه کشورهای همسایه رخ خواهد داد و ما باید با تغییر زاویه دید خود به مطالعه بازارهای اطراف بپردازیم.

شیرمحمدی با بیان اینکه درتوافقنامه اتحادیه اوراسیا که بین 5 کشور و ایران امضا شده، یکی از بیشترین سهم ها در تعرفه ها به ایران در حوزه صنایع پلیمر اختصاص یافته گفت: اما متاسفانه تولید کنندگان پلیمری ما شناخت کمی از این تعرفه ها دارند و باید از این فرصت مغتنم استفاده کافی داشته باشند.

وی در خصوص فواید نوآوری برای صنعت پلیمر گفت: زمانی می توانیم انتظار نوآوری داشته باشیم که در آینده این نوآوری تبدیل به محصولی شود که به فروش برسد و سرمایه هزینه شده در این مسیر بازگردد چرا که نوآوری بدون بازار فروش هیچ تاثیری برای صنایع ندارد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری نوآوری تاکید کرد: در اکوسیستم پلیمر کشور نیاز به نوآوری خوبی شناسایی نشده و تولید کنندگان ما بر اثر این نیاز حرکت نمی کنند.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: امروز همه ما باید خود را نیازمند بخش علمی بدانیم و در کنفرانس ها و همایش ها باید به این موضوع توجه شود، ما هیچ کاه نمی توانیم خود را از فضای علمی و پژوهشی جدا کنیم. شاخص تحقیق و توسعه کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است و باید به این موضوعات در همایش هایی از نوع همایش نوآوری در صنعت پلیمر توجه کنیم.

وی توالی برگزاری کنفرانس ها را نیز دارای اهمیت دانست و گفت: موضوعات و محورهای انتخابی هم باید نشات گرفته از نیاز بازار باشد تا تولید کننده ما را به سمت ایجاد فضای نواوری ونهایتا فروش آن محصول و تولید ثروت برای کشور سوق دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رشد سرمایه گذاری صنعت صنعت پلیمر سومین همایش نوآوری در صنعت پلیمر صنعت پلیمر ماشین آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۵۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است