Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@22:43:40 GMT

گرامی‌داشت محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۷۷۲۶

گرامی‌داشت محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز (۲۵ بهمن‌) با حضور حسن ریاحی دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید فروغی مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سی و ششم فجر گفت: «این دوره از مهم ترین رویداد موسیقایی کشور جشنواره‌ای است که مدیران برگزاری آن با آرامش و انضباط کامل نسبت به برنامه‌ریزی اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند و هرچند در نحوه برگزاری کنسرت‌ها که این بار به صورت مجازی برگزار می‌شود مشکلات فنی داشتیم، خوشبختانه توانستیم این مشکلات را نیز رفع کنیم.»

ریاحی درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: «جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند اجرا خواهد شد و با وجود شرایط سخت موجود تمامی برنامه ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش رفته است.»

او درباره بازگشت جایزه باربد به این دوره از جشنواره گفت: «امسال بعد از دو دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، کما اینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند. من شخصاً تا اینجا از همه کارها راضی هستم و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره با کیفیتی باشیم.»

اصلاح آیین‌نامه برگزاری جشنواره

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: «اصلاح آیین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مد نظر قرار داده بود. همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهم بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد. یکی دیگر از موارد هم اضافه شدن بخش‌های رقابتی بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید وزارت‌خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.»

محمد اله یاری هم درباره پیشنهاد تازه شورای سیاستگذاری گفت: «شورای ارزیابی پس از برگزاری سی و پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر، پیشنهاداتی را ارائه داد که اصلاح آیین نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن شورای سیاستگذاری از قبیل این پیشنهادات بود. این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و چهار هنرمند موسیقی شامل مجید کیانی، نادر مشایخی، شاهین فرهت و حسن ریاحی است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره هستند.»

او باتوجه به شرایط موجود و برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی ادامه داد: «با توجه به شرایطی که از اسفند سال گذشته پیش آمده اولویت اصلی ما سلامت مردم است و برگزاری جشنواره به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد. در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره باکیفیت‌ترین شکل ممکن ارائه شود. بنابراین ضرورت دارد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی برگزار شود.»

اله یاری درباره تعداد آثار حضور یافته در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم‌های منتشر شده سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۵۲ کار به صورت کاندیدا معرفی خواهند شد. در بخش غیررقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروه ها اعلام شد که تعدادی از گروه ها از شرکت کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروه هایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروه ها به جشنواره دعوت شدند. اجراهای در بخش های موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی،  بین الملل، ارکسترها و استعدادهای جوان است. ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از اجراهای ۴۲ گروه موسیقی را فراهم می‌کند.»

۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی

رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از آمار کمی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: «ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود. ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.»

او همچنین درباره بزرگداشت چهار هنرمند در این دوره از جشنواره گفت: «در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب به‌عنوان موزیسین شناخته شده انقلاب قدردانی می‌شود البته در بخش اجراهای صحنه‌ای دو اجرا به نام استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.»

حضور ۶ گروه از ۴ کشور در بخش بین‌الملل فجر

اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز درباره گروه‌خای خارجی حاضر در جشنواره گفت: «مهر کمیته بین‌الملل آغاز به کار کرد و یک جلسه با شورای سیاست‌گذاری درباره امسال برگزار شد و نهایتاً به شش گروه از چهار کشور دست یافتیم. امسال میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا خواهیم بود که از این شش اجرا، چهار اجرا به صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط خواهد شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط می‌شود.»

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره است.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1485909

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی جشنواره موسیقی فجر خواننده محمدرضا شجریان سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزاری جشنواره جشنواره گفت بین الملل آیین نامه گروه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد