Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: در پروژه قطار ملی مهمترین اتفاق مساله خودباوری است که رخ داده و ما توانسته ایم به ظرفیت و توان صنعتی و مهندسی خودمان در داخل تکیه کنیم که این بالاترین ارزش محسوب می‌شود. از نظر اقتصادی هم نیازی که کشور به واگن‌های مترویی از همین الان تا سال‌های آینده خواهد داشت تامین می‌شود و توان داخلی به منصه ظهور خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص بازخورد‌ها و دستاورد‌هایی که تولید قطار ملی به همراه خواهد داشت و نیز ظرفیت‌هایی که تحقق این پروژه برای حمل و نقل عمومی فراهم می‌کند به میزان گفت: از زمانی که قطار‌های مترویی برای کشور ساخته شده بخش مهمی از قطعات از خارج وارد می‌شد. یعنی تا به حال هفتاد درصد این قطعات از خارج وارد می‌شده و حداکثر سی درصد از آن هم محصول تولید داخل کشور بوده است. حالا، اما تولید قطار ملی اتفاقی است که این سی درصد ساخت داخلی قطعات را به هشتاد و پنج درصد ارتقا داده است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر فعلا یک قطار ساخته شده که به عنوان نمونه است افزود:، اما بر اساس بررسی‌هایی که همکاران ما کردند وقتی قطعات داخلی سازی شده انبوه سازی شود بین بیست تا سی درصد امیدوار هستیم در قیمت‌ها کاهش هزینه داشته باشیم. این به آن معناست که یک صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی هم رخ خواهد داد. چنین اتفاقی آن طور که پیش بینی می‌شود نسبت به قبل که هفتاد درصد تجهیزات از خارج می‌آمد هم بی سابقه است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید امروز ما در مترو تهران برای تجهیز هفت خطی که در حال تکمیل و بهره برداری هستند به حدود هزار و پانصد واگن نیاز داریم. دیگر کلانشهر‌های کشور را هم باید در نظر بگیریم که چنین نیازی را آن‌ها هم دارند. با تحقق این پروژه از همین الان یک بازار تامین واگن‌ها یا قطار‌های مترویی برای سال‌های آینده دایر شده است. این مساله نیازی است که وجود دارد.   بیشتر بخوانید: چشم به راه یک نوبرانه ملی

مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهار داشت: بر همین اساس هم در برنامه پنج ساله ششم دولت از طرف قانونگذار مکلف شده تا دوهزار دستگاه واگن را تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰ تامین کند. آن چیزی هم که مد نظر بود و وزارت کشور هم به عنوان متولی اش تعیین شده بود این بود که اول اینکه با فاینانس خارجی انجام شود و دوم بر همین اساس که حداکثر داخلی سازی اش را امیدوار بودند تعداد کمی از آن را به پنجاه و پنج درصد داخلی سازی برسانند. تفاوت را می‌توان به خوبی در همین پنجاه و پنج درصد دید. درحالی که این قطار تولید ملی با بهره گیری از ظرفیت‌های بسیار خوب مهندسی کشور که در این پروژه مورد اعتماد واقع شد و این ظرفیت‌هایی که در داخل کشور هست در این پروژه به منصه ظهور رسید تولید داخلی را به هشتاد و پنج درصد رسانده است. در نتیجه ما به حداقل وابستگی رسیده ایم.

وی افزود: در مواردی هم که باقی مانده قطعاتی را شامل می‌شود که دارای صرفه اقتصادی نیست. در کشور‌های دیگر هم که قطار مترویی تولید می‌کنند مثل کشور چین که کارخانه‌های بزرگ انبوه سازی دارد همه قطعات را در داخل تولید نمی‌کنند، چون بعضی از قطعات واقعا صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند در داخل خط تولید راه اندازی کنند. برای همین چنان قطعاتی را از کشور‌های دیگر تامین می‌کنند. ما هم همین شرایط را داریم و آن پانزده درصدی که از خارج وارد خواهد شد قطعات و تجهیزاتی را شامل می‌شود که به صرفه اقتصادی ما نیست که خط تولیدش در داخل کشور راه بیفتد. در این پروژه مهمترین اتفاق مساله خودباوری است که رخ داده و ما توانسته ایم به ظرفیت و توان صنعتی و مهندسی خودمان در داخل تکیه کنیم که این بالاترین ارزش محسوب می‌شود. از نظر اقتصادی هم نیازی که کشور به واگن‌های مترویی از همین الان تا سال‌های آینده خواهد داشت تامین می‌شود و توان داخلی به منصه ظهور خواهد رسید.   انتهای پیام/ برچسب ها: علی امام قطار ملی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی امام قطار ملی مترو تهران پنج درصد قطار ملی سی درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.
 از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.
تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.
ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.
در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.
عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
در فروردین امسال، میزان صادرات کالا‌های پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.
در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.
ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.
بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.
متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.
میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • ۷۰ درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد