Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@23:01:17 GMT

قنات تخریب شده از سیل مهردشت لایروبی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۲۳۷۸

قنات تخریب شده از سیل مهردشت لایروبی می‌شود

ایسنا/یزد مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: لایروبی قنات «دشت مهرآباد» که در اثر سیل شانزدهم آذرماه امسال در ابرکوه تخریب شده بود، در هفته جاری آغاز می‌شود.

از سال‌های دور تاکنون «قنوات» به عنوان شریان اصلی حیات در بخش کشاورزی ابرکوه محسوب می‌شده و تعداد آن‌ها در این خطه قریب به ۱۰۰ رشته بوده که متأسفانه در اثر خشک‌سالی و کم‌آبی‌های شدید در سال‌های اخیر، بسیاری از آن‌ها خشکیده و غیرفعال شده است و امروزه تنها تعداد انگشت‌شماری از این قنوات فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این قنوات‌ فعال در شهرستان ابرکوه، قنات «دشت مهرآباد» در بخش بهمن شهر مهردشت بود که با طول ۹ کیلومتر و دبی آب ۱۵ لیتر بر ثانیه، پاسخگوی نیاز ۱۷۰ بهره‌بردار بود ولیدر جریان سیلاب شانزدهم آذرماه سال جاری، تخریب و مزارع منطقه را به مدت دو ماه از آبیاری بی‌بهره کرد.

فعالیت مجدد این قنات نیازمند لایروبی و بازگشایی مجدد است که در این باره «مهدی غیب الهی» مدیر جهادکشاورزی ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح می‌کند: بارندگی و سیل اخیر در شهرستان، دو هزار و ۵۰۰ متر از طول مسیر این قنات ۹ کیلومتری را تخریب کرد و اکنون این قنات نیازمند لایروبی است تا کشاورزان منطقه مجدداً بتوانند از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر پمپاژ آب توسط کشاورزان انجام شده و به طور موقت آب را به مزارع رسانده‌اند اما اقدامات اصلی و اساسی جهت بازگشایی قنات از هفته جاری در مهردشت آغاز می‌شود که نیازمند اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال است و باید با مشارکت کشاورزان و دولت تأمین شود.

«کاظم غلامزاده» نماینده کشاورزان و بهره‌برداران قنات دشت مهرآباد هم در این خصوص اظهار می‌کند: به دنبال ورود سیل، حدود سه کیلومتر مسیر لوله‌گذاری شده قنات ۱۰۰ درصد تخریب و چاه‌های این رشته قنات نیز آسیب‌ دیده و این در حالی است که در سال ۹۳ بیش از چهار میلیارد ریال جهت لایروبی و احیا قنات هزینه شد که با تلاش کشاورزان و پیگیری‌های مسئولین مربوطه راه‌اندازی شد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر با همکاری گروه‌های مردمی و جهادی موقتاً آب را به مزارع رسانیدم تا محصولات کشاورزان به ویژه گندم خشک نشود اما اگر در اولین فرصت راه خروجی آب قنات باز نشود، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌شود و علاوه بر تلف شدن دام‌ها در کیفیت محصولات زراعی به‌ ویژه ۱۵۰ تن گندم پیش‌بینی‌ شده نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابركوه سیل قنات مهردشت ابركوه استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۲۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد

به گزارش همشهری آنلاین،‌ تیم حنظله یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید مشروبات الکی در رژیم صهیونسیتی را هک و اطلاعات سرورها را کاملاً تخریب کرد.

همچنین؛ این گروه یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت‌وساز مسکن که در حوزه شهرک‌سازی مشغول به فعالیت بود را هک، تخریب کامل و دیتای آن را منتشر کرد.

کد خبر 848993 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم
  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • ۲ مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • دو بانده شدن ۲ جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی