Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:33:26 GMT

سوئیت هوم‌های مجازی درد سرساز

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۲۸۷۴

سوئیت هوم‌های مجازی درد سرساز

سوئیت هوم‌ها یا خانه شیرین عنوانی است که کاربران اینستاگرام از آن به عنوان پسوند کاربری خود استفاده می‌کنند، آنها بدنبال ترویج سبک جدیدی از زندگی لاکچری و تجملاتی هستند و بدون توجه به آسیب‌های روحی و روانی در جامعه صرفا بدنبال تبلیغ کالای خود برای عرضه و درآمد زایی بیشتر از این فضا می‌باشند.

سوئیت هوم‌های لوازم خانگی، سیسمونی، موهای فر، عمل جراحی بینی و صورت، خانه‌های رنگین  و لباس‌های مجلسی سوئیت هوم‌هایی هستند که در اینستاگرام کاربران بیشتری را جذب خود کرده و به نوعی کالاهای خود را با گرانترین قیمت‌ها عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سوئیت‌ها بدون توجه به شرایط زندگی اکثریت جامعه و توانایی مالی خانواده ها،  با ایجاد ولع و حرص در نوجوانان و جوانان با توجه به طبیعت سنی آنها، در واقع سبک زندگی سالم را به زندگی لاکچری و لوکس تشویق و تبدیل کرده‌ و در این راستا به آسیب های روحی و روانی ناشی از تبلیغات رنگارنگ خود توجهی نمی‌کنند.

در بررسی اجمالی این سوئیت هوم‌ها می‌توان براحتی به عوامل پشت پرده این تبلیغات نادرست پی برد، بیشتر آنها بنبال کسب درآمدهای کذایی و مدسازی، ترغیب مردم برای زندگی رنگین و تجمل‌گرایی هستند؛ فروپاشی تدریجی زندگی سالم و ساده مشحون از صفا و صمیمیت با ورود به زندگی تجملاتی عاری از صمیمیت و قناعت ره‌آورد تدریجی اینگونه فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی است.  

ترویج فرهنگ مصرف گرایی، ترویج مد و مدگرایی، ترویج زندگی پرهزینه و نمایش زندگی به ظاهر شیرین و رنگین در فضای وب از سوی سوئیت هوم‌های اینستاگرام به اوج رسیده و سبک جدیدی از زندگی را برای نسل دیجیتال ایجاد کرده است.

امروزه سوئیت هوم‌ها و ده‌ها کسب و کار و فعالیت دیجیتالی غیر متناسب و مخالف با فرهنگ حاکم بر جامعه جزو آسیب‌ها و معایب فضای مجازی به حساب می‌آید هرچند نباید از محاسن فضای مجازی هم غافل شد ولی باید گفت که هنوز در نحوه و نوع استفاده از فضای مجازی خلاء‌ها و مشکلات فراوانی گریبانگیر کاربران شده است.

نسل جدید در تعیین و آموزش شیوه های رفتاری، مد، نوع پوشش، تغذیه و ارتباطات تحت تاثیر فضای مجازی است تا خانواده، محیط ، مدرسه و معلم؛ یعنی در عمل شکل‌گیری شخصیت نوجوان و جوان در خانواده‌ها تا حد زیادی متاثر از فضای وب است و در صورت تداوم این روند بنیان خانواده‌ها به مخاطره خواهد افتاد.

در حال حاضر جوانان و نوجوانان متاثر از فضای وب زندگی کوله پشتی را بر زندگی واقعی ترجیح داده و ضمن پشت پا زدن به سنت‌های حاکم در زندگی بیشتر الگو های رفتاری خود را از میکرو سلبریتی‌ها و بلاگرها اقتباس می‌کنند به بیانی دیگر نسل دیجیتال علاوه بر پدر و مادر واقعی یک پدر و مادر مجازی را در زندگی مجازی برای خود متصور هستند که مدل‌های رفتاری را از آنها فرا می‌گیرند.

می توان گفت که فضای مجازی پدر و مادر مشترک نسل دیجیتال است که یک شکاف  زودرس و عمیقی را بین نسل قبلی و فعلی رقم زده بطوریکه این شکاف نسلی از ۱۵ تا ۳۰ سال  به کمتر از ۶ تا ۷ سال رسیده است.

به باور محققان، این نسل بین ۸ تا ۱۵ ساعت از زندگی روزانه خود را در فضای وب یا فضای وابسته به وب می‌گذراند. طبق تحقیق صورت گرفته  بیش از ۵۰ درصد از پرسش شوندگان به اقرار خود اولین کاری که بعد از بیداری انجام می دهند چک کردن موبایل است.

 حال سئوالی که پاسخ می طلبد این است که چگونه می‌توان در برابر آسیب‌های فضای وب ایستاد و چگونه می‌توان نسل دیجیتال را از این نوع آسیب‌ها مطلع کرد؟ راستی نقش خانواده،دولت و دستگاه‌های فرهنگی در این باره چیست؟

اساسی ترین راهکارها برای مصون ماندن از آسیب‌های فضای وب ارتقاء و آموزش سواد رسانه‌ای ،استفاده از تجربیات دیگر کشورها در انتقال سواد رسانه‌ای به داخل خانواده‌ها و مدارس ،استفاده درست از فضای مجازی دربین جوانان، ارتقاء سواد رسانه‌ای معلمان و آموزش نوع استفاده از فضای وب در بین دانش آموزان، آگاه کردن جوانان و نوجوانان از آسیب های فضای مجازی، آشنایی دانش آموزان با اخبار جعلی در فضای وب، ترویج جوانان به کتاب خوانی و روزنامه خوانی و آشنا کردن آنان از مزیت‌های کتابخوانی و روزنامه خوانی می باشد.

استفاده هوشمندانه از رسانه‌ها و فضای مجازی، تقویت نهادهای فرهنگی در امر گسترش سواد رسانه‌ای، الگو برداری از کشورهای موفق در فضای دیجیتال و تسری دادن این الگو ها در جامعه، آسیب شناسی فضای دیجیتال و ارایه راهکارهای لازم برای استفاده بهینه از فضای وب‌، حمایت از رسانه‌های رسمی در جهت آسیب شناسی فضای دیجحیتال، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مربوط به فضای وب و استفاده از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه‌، تعامل و برقراری ارتباط صمیمی اعضای خانواده در استفاده از فضای وب از جمله راهکارهایی دیگری است که به اعتقاد محققان  می توان با اجرا و عملیاتی شدن آنها از آسیب‌های فضای وب در خانواده‌ها کاست.

برای تحقق این امر باید دستگاه های اجرایی از جمله آموزش وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی،دانشگاه ها، ارتباطات و فناوری،تبلیغات اسلامی، صدا وسیما، حوزه هنری، استانداری و فرمانداری مشارکت فعالی برای سر وسامان دادن فضای وب و استفاده بهینه و هوشمند کاربران از شبکه های اجتماعی داشته باشند.

برچسب‌ها رسانه سواد رسانه ای اردبیل فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسانه سواد رسانه ای اردبیل رسانه سواد رسانه ای اردبیل فضای مجازی اخبار کنکور سوئیت هوم سواد رسانه ای آسیب های فضای سوئیت هوم ها نسل دیجیتال فضای مجازی خانواده ها فضای وب آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم