Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@10:19:07 GMT

معرفی انواع فن و هواکش

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۷۱۰۶

معرفی انواع فن و هواکش

به صورت کلی هواکش‌ها، وسیله‌هایی برای انتقال و به جریان انداختن هوای محیط هستند که اساس کار آن‌ها یکسان بوده اما از نظر ساختار و فضاهای مورد استفاده، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گیت صنعت، فن‌ها وظیفه‌ی تهویه محیط، انتقال و جا به جایی هوا، خروج گرد و غبار، خنک کردن و کنترل شرایط هوای محیط را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان های قدیم که هواکش های مکانیکی و مجهز وجود نداشت مردم با ایجاد یک محفظه سعی داشتند هوای بین محیط داخل و بیرون را جا به جا کرده تا بتوانند بدون وجود مشکل زندگی کنند.

اما امروزه هواکش های مختلف با ویژگی ها و اشکال متفاوتی به بازار آمده اند که می توانند این کار را به بهترین نحو انجام دهند .

انواع هواکش‌ها

هواکش خانگی

هواکش‌ها به دو دسته هواکش‌های خانگی و هواکش‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. از هواکش‌های خانگی معمولا در آشپزخانه‌ ها، توالت، حمام، مکان‌های اداری  و... استفاده می‌شود تا هوای درون ساختمان به خوبی تهویه شده و بهداشت محیط نیز حفظ شود.

 تهویه هوا باعث افزایش کیفیت هوای داخل ساختمان خواهد شد و از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در محیط نیز جلوگیری خواهد کرد. امروزه در بسیاری از هواکش‌های خانگی، از فن های محوری به منظور در جریان انداختن هوا و عملکرد بالا استفاده می شود. هواکش‌های خانگی نیز به سه دسته پره محوری، لوله محوری و پروانه‌ای تقسیم می‌شوند.

هواکش صنعتی

هواکش صنعتی نیز مناسب مکان‌ها و کارگاه‌های مختلف برای انجام عمل تهویه هوا می‌باشند.

یک هواکش صنعتی، وسیله‌ای است که در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها جهت فرایند تهویه، رطوبت گیری و... از آن استفاده می شود و وظیفه آن انتقال هوای آلوده، گازهای بدبو و خطرناک، و همچنین دود و غبار محیط و... به بیرون و وارد کردن هوایی پاک به داخل فضا می‌باشد.

فن صنعتی دور بالا

فن صنعتی دور بالا از نظر قدرت و توانایی عملکرد نسبت به هواکش‌های خانگی در رتبه‌های بالاتری قرار دارد. اندازه هواکش‌های صنعتی از خانگی بزرگتر است و مانند فن‌ های خانگی نیز از الکتروموتور، قاب و پروانه تشکیل شده اند.

قدرت موتور فن‌ صنعتی دور بالا نسبت به بقیه هواکش ها، بیشتر بوده و با توجه به نقش اصلی موتور برای به حرکت درآوردن دستگاه، هرچه قدرت موتور بیشتر باشد، حجم بیشتری از هوا نیز جا به جا خواهد شد.

هواکش صنعتی دور بالا جزو آن دسته از هواکش هایی هستند که قابلیت جا به جایی حجم بیشتری از هوا را بر عهده داشته و به دلیل تعداد دورهای سریعی که در یک دقیقه می‌زنند، به این نام مشهور شده است.

همانطور که اشاره شد، هواکش صنعتی و خانگی از نظر اساس کار، یکسان هستند اما از نظر طراحی و قدرت و نحوه‌ی عملکرد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. متخصصان طی تحقیقات مختلفی فن‌ها را به ۶ طبقه اصلی تقسیم کرده اند:

۱. هواکش‌ آکسیال

۲. فن سانتریفیوژ

۳. هواکش سانتریفیوژ محوری

۴. فن پشت بامی

۵. دمنده‌ جریان متقاطع

۶. دمنده‌ گردبادی

هواکش آکسیال

هواکش آکسیال به دلیل وجود پره‌های خاص که در جهت جریان هوا می‌چرخند به این نام، نامگذاری شده است. اساس کار فن آکسیال به گونه ای است که هوا در جهت محور و موازی با آن به داخل فن کشیده شده و در همان جهت نیز به بیرون منتقل خواهد شد. تولید حجم بالایی از هوا در فشار پایین از ویژگی‌های هواکش آکسیال می باشد.

فن سانتریفیوژ و نکات مهم در قیمت فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ نیز از یک محور گردنده و چند تیغه شعاعی تشکیل شده است که این تیغه ها در محفظه‌های حلزونی شکل قرار گرفته‌اند. هواکش سانتریفیوژ هوا را در جهت عمود بر چرخش پروانه‌ها منتقل می‌کند. فن‌های سانتریفیوژ می‌توانند به راحتی در سیستم‌های کانال کشی شده، بر افت فشار استاتیک بالا غلبه کنند.

قیمت فن سانتریفیوژ در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل برای تعیین قیمت فن سانتریفیوژ ، انواع مختلف آن بر اساس ساختار می باشد.

هواکش‌ سانتریفیوژ قابلیت جا به جایی هوا و سایر گازهای آلوده و همچنین خنک کردن هوای محیط را نیز بر عهده دارند.

پروانه‌، الکتروموتور، حلزون و قیف از مهمترین اجزای تشکیل دهنده فن‌های سانتریفیوژ هستند. اما عاملی که قیمت فن سانتریفیوژ را متفاوت کرده است نوع پروانه‌های آن است که به سه دسته فوروارد (پروانه خم به جلو)، بکوارد ( پروانه خم به عقب) و رادیال ( پروانه شعاعی) تقسیم می‌شوند.

تفاوت پروانه بکوارد با فوروارد چیست؟

پروانه های بکوارد همان پروانه هایی با نام خم به عقب هستند که تیغه های آن ها نه تنها در جهت چرخ های فن نیستند بلکه کاملا در خلاف جهت آن ها قرار گرفته اند. این پروانه ها ساختار محکمی دارند و چرخ های آن ها با سرعت بیشتر می چرخند. مدل بکوارد نیز ممکن است به دو صورت مسطح و خم باشد که نوع خم آن کارایی بیشتری داشته و کارآمدتر هستند.

فن فوروارد نیز کاملا در جهت چرخ های فن هستند و از لحاظ کارایی و بهره وری نسبت به بکوارد، ضعیف تر عمل می کند. از این فن می توان در برج ها و مصارف خانگی و مکان هایی که به جریان هوای کمتر در فشار پایین‌تری نیاز است، استفاده کرد.

با توجه به ساختار ساده و سر و صدای کم و کاربرد بالای این فن‌ها، قیمت فن سانتریفیوژ متناسب با کارایی‌، بسیار مناسب بوده و طول عمر بالایی دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هواکش صنعتی هواکش های خانگی هواکش صنعتی پروانه ها هواکش ها جا به جا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

در این آیین که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، از ۶۵ نفر از اعضای هیئت علمی نمونه تقدیر شد.

سن جوان‌ترین استاد نمونه ۴۵ سال و مسن‌ترین استاد ۷۰ سال است‌ اسامی استادان نمونه به شرح زیر است؛

مصطفی صحرایی دانشگاه تبریز، مجید صنایع پسند دانشگاه تهران، الهه گوهرشادی دانشگاه فردوسی مشهد، بهروز عبدلی دانشگاه شهید بهشتی، مسعود گنجی دانشگاه محقق اردبیلی، حسین کلباسی اشتری دانشگاه علامه طباطبایی،فرزام فرهمند دانشگاه صنعتی شریف، عباس مصلی نژاد دانشگاه تهران، ابوالقاسم یعقوبی دانشگاه بوعلی سینا، سید عبدالکریم سجادی دانشگاه فردوسی مشهد، فرزان قالیچی دانشگاه صنعتی سهند، سید مصطفی حسین علی پور دانشگاه علم و صنعت ایران، حسین شریعتمداری دانشگاه صنعتی اصفهان، سید محمدرضا تقوی دانشگاه شیراز، عباس سعیدی دانشگاه شهید بهشتی، بی بی فاطمه میرجلیلی دانشگاه یزد، مجید قاسمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، علی اکبر صبوری دانشگاه تهران، مسعود دربندی دانشگاه صنعتی شریف، علی طیب‌نیا دانشگاه تهران، حسین بلندی دانشگاه علم و صنعت ایران، عباس عرفانیان امیدوار دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدرضا یمانیان دانشگاه تربیت مدرس، حمید نادگران دانشگاه شیراز، یدالله اردوخانی دانشگاه الزهرا، عبدالرسول پورعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صالح حسن زاده دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام والسلمین حسن نمازی ربطی دانشگاه علامه طباطبایی، صالح حسن زاده دانشگاه تبریز، مهدی ایران نژاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدمهدی سپهری دانشگاه تربیت مدرس، محمد سعید تسلیمی دانشگاه تهران، حمیدرضا قاسم دانشگاه تبریز، علی باقری دولت آبادی دانشگاه یاسوج، ارش قربانی چقامارانی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه شیخ زاده دانشگاه تبریز، قاسم محمدی نژاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، نوشین بیگدلی دانشگاه بین المللی امام خمینی، مجید قلهکی دانشگاه سمنان، دانیال کهریزی دانشگاه رازی، سیدعلیرضا افشانی دانشگاه یزد، رضا درویش زاده دانشگاه ارومیه، امیر حمزه حقی آبی دانشگاه لرستان، حسن هاشمی پور رفسنجان،دانشگاه ولیعصر رفسنجان، حمزه امیری دانشگاه لرستان، اباصلت حسین زاده کلاگر دانشگاه مازندران، روح الله فدایی نژاد بهرام جردی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، خسرو خواجه دانشگاه تربیت مدرس، رقیه رستم پور ملکی دانشگاه الزهرا، یداله یمینی دانشگاه تربیت مدرس، مقصود امیری دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا کیاست دانشگاه شهید چمران اهواز، سیداحمد فاضل زاده حقیقی دانشگاه شیراز، علی اکبر جعفری دانشگاه مازندران، علی ربانی خوراسگانی دانشگاه اصفهان، رجبعلی برزویی دانشگاه شهید بهشتی، سعید عباس بندی دانشگاه بین المللی امام خمینی، زهره حجتی نجف آبادی دانشگاه اصفهان، حسن سبزیان دانشگاه اصفهان، قاسم عموعابدینی دانشگاه تهران، محسن نیازی دانشگاه کاشان، داود دمیری گنجی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پیمان صالحی دانشگاه شهید بهشتی، رحمت الله مرزوقی دانشگاه شیراز، سید جلال دهقانی فیروزآبادی دانشگاه علامه طباطبایی، رضا خجسته مهر، دانشگاه شهید چمران اهواز.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228964 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد