Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@13:45:09 GMT

تراکم مجاز در جداره خیابان ولیعصر کاهش یابد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۹۶۳۹

تراکم مجاز در جداره خیابان ولیعصر کاهش یابد

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: نمی‌توان از اولویت حفاظت از چنارهای قدیمی چنارستان تهران سخن گفت، اما در عمل، همچنان رونق ساخت و ساز در پلاک‌های مجاور را اولویت بیشتر بخشید بنابراین در کاهش تراکم مجاز ساخت و ساز در جداره‌های خیابان ولیعصر، تردید نکنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در نطقی پیش از دستور به طرح ساماندهی خیابان ولیعصر پرداخت و اظهار کرد: پس از سال‌ها انتظار، طرح ساماندهی خیابان ولیعصر به زودی در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چنارستان تهران، میراث طبیعی تاریخی و فرهنگی پایتخت است؛ ولیعصر یک «باغ خیابان» است؛ تنها جایی برای عبور نیست؛ معبر نیست؛ مقصد شهروندان نیز هست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: دور از انتظار نبوده و نیست که مأموریت تهیه طرح ساماندهی خیابان ولیعصر و اصلاح طرح تفصیلی خیابان ولیعصر، حفاظت از این میراث پرارج طبیعی، تاریخی و فرهنگی باشد.

اعطا خاطرنشان کرد: اینجانب بنا به جایگاه نمایندگی شهروندان تهرانی از ابتدای تابستان امسال مکرراً پیگیر بررسی طرح ساماندهی این محور بوده‌ام. به تازگی و با اتمام فرآیند تهیه طرح ساماندهی توسط مشاور طرح، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درصدد ارسال طرح یادشده به کمیسیون ماده پنج شهر تهران جهت سیر مراحل تصویب برآمده است. اقدامی درخور تقدیر و شایسته که می‌توان به عنوان یادگاری از این دوره مدیریت شهری برای حفاظت از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی پایتخت برای آیندگان به یادگار بماند.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: در گزارش‌های ارائه شده، موضوع حفاظت از درختان خیابان ولیعصر به عنوان میراث طبیعی مهم شهر تهران، به عنوان اولویت اصلی در فرایند تدوین طرح معرفی شده است. این، چنارهای ولیعصر است که در کنار سایر عناصر، خیابان ولیعصر را به یک «باغ خیابان» تبدیل کرده است.

اعطا افزود: اگر در طرح ساماندهی ولیعصر، اولویت حفاظت از میراث طبیعی است، چنانکه باید این گونه باشد، در کاهش تراکم مجاز ساخت و ساز در جداره‌های خیابان ولیعصر، تردید نکنید. نمی‌توان از اولویت حفاظت از چنارهای قدیمی چنارستان تهران سخن گفت، اما در عمل، همچنان رونق ساخت و ساز در پلاک‌های مجاور را اولویت بیشتر بخشید. نمی‌توان به حفاظت از میراث طبیعی اندیشید، اما در کاهش تراکم ساخت و سازهای آسیب زننده، محافظه کار و دست به عصا بود.

به گفته وی، اگرچه در ضوابط پیشنهادی تراکم ساختمانی و ارتفاع مجاز ساخت و ساز، نیم نگاهی به حفاظت از چنارها وجود داشته است، اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد برای امر حفاظت از این میراث طبیعی، آنچه پیش بینی شده است، هدف حفاظت را محقق نمی‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بررسی ضوابط پیشنهادی تراکم ساختمانی و ارتفاع مجاز ساخت و ساز در پلاک‌های حاشیه چنارستان تهران نشان می‌دهد، رونق ساخت‌وساز در این خیابان همچنان نسبت به حفاظت از درختان اولویت بیشتری دارد و تحقق طرح فعلی، تضمین کننده حفاظت از درختان نیست.

علی اعطا تصریح کرد: در این طرح در حدود ۷۰ درصد ساخت‌وسازهای خیابان ولیعصر از تقاطع انقلاب تا میدان تجریش، دارای شش طبقه و ارتفاع ۲۵ متر خواهد بود. این درحالی است که متوسط ارتفاع چنارهای ولیعصر ۱۵ متر است و ارتفاع ۲۵ متری ساختمان‌ها در مجاور این درختان، همچون گذشته، بر درختان ولیعصر سایه می‌اندازد و برخورداری آنها از نور کافی را با چالش مواجه می‌کند.

وی افزود: از دیگر سو، در این طرح گودبرداری در ساخت‌وسازهای جدید با عمق ۱۰ متر مجاز دانسته شده است که با در نظر گرفتن عمق حداکثر چهار متری ریشه درختان چنار، مانع بهره بردن درختان از منابع آب زیرزمینی از جمله قنات‌های باقیمانده خواهد شد و چه بسا روند تخریب قنات‌های چنارستان به واسطه ساختمان‌سازی‌های بی توجه به بستر طبیعی را، تداوم بخشد.

اعطا خطاب به شهردار تهران گفت: آنچه به عنوان ضوابط جدید ساخت و ساز در خیابان ولیعصر، در کمیسیون ماده ۵ به تصویب خواهید رساند، شاید آخرین فرصت برای حفاظت از چنارستان تهران باشد. این فرصت را دریابید.

کد خبر 475001

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خیابان ولیعصر میراث طبیعی پروانه ساختماني علی اعطا شوراي شهر تهران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چنارستان تهران مجاز ساخت و ساز خیابان ولیعصر ساخت و ساز طرح ساماندهی میراث طبیعی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۹۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد

 

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود + عکس
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی