Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-07@03:31:23 GMT

ماسک‌های مستعمل برای جاده‌سازی قابل بازیافت هستند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۳۱۴۷

ماسک‌های مستعمل برای جاده‌سازی قابل بازیافت هستند

ایتنا - به گفته محقق ارشد این مطالعه، دکتر محمد صابریان، این مطلعه اولیه به امکانپذیری بازیافت ماسکهای یکبارمصرف در جاده‌ها پرداخته است. این تیم دریافت که نه تنها این بازیافت کارائی دارد بلکه منافع مهندسی واقعی در پی دارد. محققان در دانشگاه RMIT در حال تحقیق درباره یافتن راهکاری برای حجم عظیم ماسک‌های دورریخته‌شده‌ای هستند که در طی پاندمی کرونا به وجود آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان این دانشگاه روش‌هایی را برای بازیافت ماسک‌های مستعمل برای ساخت جاده‌ها در آنچه یک راهکار اقتصادی چرخه‌ای برای ضایعات تولید شده در طی این پاندمی نامیده می‌شود نشان داده‌اند. استفاده از متریال ماسک صورت بازیاف‌شده برای ساخت یک کیلومتر از یک جاده دولاینه می‌تواند موجب استفاده از حدود 3 میلیون ماسک و جلوگیری از رفتن 93 تن ضایعات به یک انباشتگاه (لندفیل) شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ماده استفاده شده برای ساخت جاده‌ها ترکیبی از ماسکهای یکبارمصرف ریزشده و نخاله‌های ساختمانی پردازش‌شده است. این ماده با استانداردهای ایمنی مهندسی عمران مطابقت دارد. به گفته این پژوهشگران، آنالیز آنها نشان داده است که این ماسک‌ها به افزایش سفتی و استقامت محصول نهایی، که برای استفاده شدن برای لایه‌های پایه جاده‌ها و راهروها طراحی شده است، کمک می‌کنند. این مطالعه جدید نخستین مطالعه‌ای است که به بررسی کاربردهای ساختمانی عمرانی بالقوه برای ماسک‌های جراحی یکبارمصرف می‌پردازد.
 
یافتن راهی برای مدیریت ماسک‌های صورت و دیگر ضایعات تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به وجود آمده در طی همه‌گیری کرونا یک دغدغه جدی است. حدود 6.8 میلیارد ماسک یکبارمصرف هر روز در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. این مطالعه به بررسی تاثیر و خطرات محیط زیستی مرتبط با دورریز PPE مستعمل پرداخته است.

 
به گفته محقق ارشد این مطالعه، دکتر محمد صابریان، این مطلعه اولیه به امکانپذیری بازیافت ماسکهای یکبارمصرف در جاده‌ها پرداخته است. این تیم دریافت که نه تنها این بازیافت کارائی دارد بلکه منافع مهندسی واقعی در پی دارد. در حال حاضر، این تیم در حال بررسی است که آیا انواع دیگر PPE را می‌توان از طریق همین روش بازیافت کرد یا نه.
 
این تیم می‌گوید که جاده‌ها از چهار لایه، شامل بستر، اساس، زیر اساس، و آسفالت در بالا، ساخته شده‌اند. نخاله ساختمانی پردازش‌شده که با عنوان سنگدانه بتنی بازیافتی شناخته می‌شود به طور بالقوه می‌تواند برای سه لایه پایه اول استفاده شود. این محققان دریافتند که افزودن ماسک‌های ریزشده به سنگدانه بتن بازیافتی باعث ارتقاء این مصالح می‌شود و در عین حال راهکاری برای چالشهای محیط زیستی دورریز PPE و ضایعات ساختمانی فراهم می‌آورد. ترکیب بهینه آن شامل یک درصد ماسک ریزشده با 99 درصد سنگدانه بتنی بازیافتی است که انسجام و استقامت خوبی را بین این مصالح به وجود می‌آورد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: ماسک ویروس کرونا محیط زیست بازیافت ماسک ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد عجیب ایلان ماسک به حامیان فلسطین

        گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین 

خسارات‌ ناشی از شکسته شدن یک سد در کنیا


چند ایده‌ جذاب بهاری برای چیدمان بالکن‌های کم‌جا


۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی


یک روش ساده برای از بین بردن سیاهی زیر چشم


نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
دیشب، آمریکا، قلب یک میلیون‌ ایرانی را شکست!


اطلاعیه مهم برج میلاد در مورد یک ادعای پر سروصدا


سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد
قیمت خودرو


قیمت دلار، سکه و طلا


۱۱ وسیله‌ای که هرگز نباید با جوش شیرین تمیز کرد


مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
کنایه نیش‌دار وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
تعیین جنسیت با ivf امکان ‌پذیر است یا خیر؟


تغییرات تیپ و چهره عشق ارسطو در پایتخت ۵


تیپ بهاری و جوان‌‌پسند عمو پورنگ در آستانه ۵۱ سالگی


با این ۶ نشانه، سریعا گوشی‌تان را دور بیاندازید!
طعنه سنگین مجری صداوسیما به ژیلا صادقی

دیگر خبرها

  • ۶ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی البرز ایمن‌سازی شد
  • شهرک بازیافت در قم احداث می‌شود
  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های راهسازی دشتستان
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند