Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کمبود داروی انسولین و عدم ارائه آن به میزان کافی در داروخانه‌ها٬ مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده که هم‌چنان خبری از تدبیر برای حل آن نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد٬ کمبود داروی انسولین و عدم ارائه آن به میزان کافی در داروخانه‌ها٬ مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده که هم‌چنان خبری از تدبیر برای حل آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا  و در روزهای‌ ‌کرونایی ‌وضعیت تأمین داروی ‌بیماران دیابتی‌‌ چالش‌های جدی برای مردم ایجاد کرده ‌است. کمبود انسولین این روزها به یک مشکل جدی تبدیل شده‌ هر چند که مسئولان وعده می‌دهند در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

استان خراسان شمالی نیز از کمبود انسولین هر از گاهی در مضیقه جدی قرار می‌گیرد و بیماران دیابتی در تماس با تسنیم خواهان پیگیر و حل ریشه‌ای این موضوع هستندو بیماران مظلومی که دیدن حال بد آن‌ها در صف داروخانه‌ها٬ انسان را به غمی سخت فرو می‌برد.

هر چند از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی داروخانه‌هایی در شهرهای مختلف استان برای توزیع این داروی حیاتی در نظر گرفته شده است٬ اما پیدا کردن انسولین این روزها در حکم یافتن گنج است. از سوی دیگر بیمارانی که تا پیش از این بدون نسخه پزشک و در هر وقت از شبانه‌روز می‌توانستند به انواع انسولین دست یابند٬ این روزها باید برای دریافت این دارو حتما نسخه پزشک را به همراه داشته و هزینه‌های آن را نیز تحمل کنند.

مواد اولیه "انسولین" در نظرآباد تولید می‌شودروزگار تلخ بیماران دیابتی در گلستان / ‌کمبود انسولین در داروخانه‌ها‌ بیماران را سرگردان کردسهمیه انسولین کاشان 2 برابر افزایش یافت

 وقتی صادرات انسولین ارز به جیب دلالان می‌برد 

محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صادرات بی‌رویه دارو به خارج از کشور اظهار داشت: 30درصد داروی کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود که این از بی تدبیری مدیریت صادرات کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 30 درصد داروی کشور نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اظهار کرد: با صدور دارو به کشورهای دیگر با ارز آزاد، عده‌ای سود بسیاری به دست می‌آورند و اینگونه می‌شود که در داروخانه های خودمان انسولین پیدا نمی شود و مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

نماینده مردم 5 شهر استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نبود عدالت درمانی در استان خراسان شمالی٬ با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به بی‌عدالتی معترض است و نمی توانیم شاهد بی‌عدالتی باشیم اظهار داشت: نمی‌توان با این بهانه که متصل به دانشگاه مشهد هستیم از ارائه رشته داروسازی و تامین داروهای مورد نیاز خراسان شمالی ممانعت کنیم.

 تحریم‌ها این‌جا هم قوز بالا قوز شده است 

سید محمد پاک مهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت نیز با اشاره به کمبود انسولین در کشور٬ اظهار داشت: بیماران به اشکال مختلفی از انسولین استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها به صورت ویال است. ویال های ‏regular و NPH یکی از اشکال انسولین موجود در کشور است.

وی افزود: اشکال جدید داروها هم به صورت پن یا قلم‌های انسولین هست مثل نوومیکس و نئووراپید و لانتوس وجود دارد.

نماینده مردم 5 شهر استان خراسان شمالی در مجلس٬ گفت: با توجه به اینکه استفاده انسولین به صورت قلم‌های انسولین برای بیمار بسیار راحت تر است استقبال از انسولین‌های قلمی زیاد است. انسولین‌های قلمی معمولا از کشور هلند وارد می‌شود و با توجه به تحریم‌ها در حال حاضر نوع قلمی در کشور ما با کمبود مواجه شده است.

وی افزود: در انسولین به صورت ویال کمبود نداریم و به اندازه مصرف بیماران دیابتی انسولین در کشور ما تولید می شود.

 بیماران دیابتی خراسان شمالی از کجا انسولین بگیرند 

دکتر افشین دلشاد معاون بهداتشی دانشگاه علوم پزکشی خراسان شمالی با توضیح اینکه دیابت یکی از سخت‌ترین بیماری‌های فعلی استان است٬ اظهار داشت: دیابت نوع 1 بیماری دوران کودکی و نوجوانی بوده ولی در هر سنی رخ می‌دهد و در شرایط تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می‌توانند در سلامت زندگی کنند.

وی افزود: افراد در معرض خطر، سالیانه قند خون خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت نیز ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص قلبی عروقی، چشم، غدد و داخلی انجام دهند چرا که عدم مراقبت دوره‌ای و کنترل قند خو ن در طولانی مدت باعث عوارض چشمی، قلبی عروقی، کلیوی و عصبی می‌شود.

دکتر مریم فلاح مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشره با تامین انسولین در داروخانه‌های استان گفت: انسولین‌های قلمی نوومیکس و نوورپید در داروخانه‌های منتخب از طریق شرکت‌های پخش دارویی و بر اساس سهمیه اعلامی سازمان غذا و دارو و برنامه توزیع معاونت غذا و دارو توزیع شده است.

وی افزود: پیگیری‌های لازم برای اختصاص سهمیه انسولین بیشتر به این استان انجام شده که بیماران خاص در این شرایط٬ برای کاهش تردد در شهر که موجب افزایش میزان شیوع ویروس کرونا می‌شود، برای دریافت نسخه انسولین خود به سایت دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه و لیست داروخانه های منتخب انسولین را مشاهده کنند.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین بیماران دیابتی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با معاونت غذا و دارو به شماره تلفن 5_05832248001 داخلی 123 و 126 تماس حاصل کنند. داروخانه‌ها تحویل انسولین به بیماران را براساس نسخه انجام می‌دهند.

انتهای پیام/311/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان شمالی معاونت غذا و دارو بیماران دیابتی داروخانه ها کمبود انسولین علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۵۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مینا آژوغ گفت: رتبه بندی داروخانه ها از سال گذشته در اداره کل دارو کلید خورد و در مرحله اول انتخاب شده و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد.

وی افزود: این پروژه با پایش در مورد داروی انسولین آغاز و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد. همچنین در ادامه برای سایر داروهای دارای برنامه توزیع نیز اجرایی خواهد شد.

کد خبر 6092852 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها