Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره شیوع ویروس کرونای جهش یافته درکشور، دیگر نمی توان گفت که کرونای جهش یافته "پشت دروازه های کشور" است؛ بلکه باید هشدار داد که ویروس جهش یافته که قابلیت شیوع، بیماری زایی و حتی مرگ و میر بیشتری دارد، زیر پوست کشور در حال شیوع و تکثیر است و با کوچک ترین سهل انگاری و عادی انگاری دامنه ترسناک این نوک قله کوه یخ هم از آب بیرون خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش عصرایران، سعید نمکی وزیر و عالی ترین مقام بهداشتی و درمانی کشور اخیرا در اظهاراتی با هشدار نسبت به شیوع ویروس جهش یافته در ایران، گفته این ویروس در کشور پخش شده و چرخیده است.

وزیر بهداشت در ادامه از شکل گیری یک پیک شیوع چهارم در کشور به صورت بسیار سهمگین و سنگین تر از پیک های قبلی، ابراز نگرانی کرده است.

این ابراز نگرانی در ماه واپسین سال و در آستانه تعطیلات نوروز بسیار نگران کننده تر به نظر می رسد؛ چون در اسفند ماه به نحو محسوسی تجمعات و خریدهای شب عید مردم افزایش می یابد و متعاقب آن در 2 هفته ابتدایی سال جدید و در تعطیلات نوروزی با انجام سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی ویروس شیوع بسیار بیشتری خواهد یافت.

نشانه های اولیه شیوع موج جدید ویروس کرونا در کشور در حال آشکار شدن هستند؛ و شهرهای آبی کم کم دارند به زرد و نارنجی و قرمز تغیبر وضعیت می دهند و خبرهای مختلفی از ابتلا و مرگ شهروندان در اقصی نقاط کشور در اثر نفوذ ویروس جهش یافته، به گوش می رسد.

خطر در کمین شهروندان ایرانی امسال می تواند بسیار بیشتر از نوروز 1399 هم باشد چرا که با توجه به سرایت پذیری فوق العاده ویروس جهش یافته امکان انتقال ویروس بسیار بیشتر از پارسال خواهد بود.

کشور ما طی12 ماه گذشته از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد 3 موج شیوع بیماری بوده که تا کنون بر اساس آمارهای رسمی دستکم منجر به مرگ نزدیک به 60 هزار نفر شده است و اگر در برابر مهار ویروس جهش یافته – که شوربختانه قدرت سرایت بسیار بیشتری دارد- به موقع عمل نشود، مرگ و میرهای قبلی می تواند در برابر تلفات آتی یک دستگرمی به حساب آید و موج چهارم کرونا می تواند موجب مرگ هزار و یا خدای ناکرده چند هزار نفر در روز بشود.

رعایت پروتکل ها همچنان باید در دستور کار باشد.

طی هفته ها و ماه های گذشته وضعیت کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و یا بریتانیا با وجودی که در 2 ماه گذشته دهها میلیون نفر از شهروندان خود را در برابر کرونا واکسینه کرده اند در برابر جهش ویروس بسیار آسیب پذیر بوده است و روزانه هزاران نفر در این 2 کشور در اثر ابتلا به کرونا جان می بازند.

باید به یاد داشته باشیم که وضعیت کشور ما نسبت به شیوع ویروس کرونا بسیار آسیب پذیرتر از 2 کشور فوق خواهد بود؛ چرا که ما هنوز در ابتدای راه واکسیناسیون سراسری هستیم و هنوز نتوانسته ایم حتی کادر درمان خود را واکسینه کنیم و از این حیث در صورت موج جدید شیوع ویروس جهش یافته، جان هزاران شهروند ایرانی در معرض خطر خواهد بود  و شاید خدای ناکرده خود ما و یا عزیزان ما هم در لیست قربانیان احتمالی باشیم.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر ایالات متحده آمریکا (سی دی سی) اخیرا در نتیجه مطالعات خود توصیه کرده زدن یک ماسک سه لایه و یک ماسک پارچه ای روی هم می تواند تا حدود 95 درصد در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند.

بهتر است از این پس یک ماسک ساده پارچه ای قابل شستشو تهیه کنیم و روی ماسک سه لایه خود بزنیم. این کار با توجه به قابل شستشو بودن ماسک دوم هزینه چندانی برای خانوارها ندارد.

از سوی دیگر باید به یاد داشت که اگر بخواهیم مراسم و مناسک نوروز را به صورت عادی برگزار کنیم به معنای پایین کشیدن گارد حفاظت مان در برابر ویروس کروناست؛ که ظاهرا نوروز امسال در مقایسه با نوروز پارسال، با جهش و سرایت پذیری بیشتر با تدارکات بیشتر و بهتری به جنگ ما آمده است.

نوروز امسال با توجه به این حقیقت که ویروس جهش یافته بنا به اذعان عالی ترین مقام بهداشتی کشور در کشور چرخیده و به همه استان ها نفوذ کرده، می تواند بسیار مهلک و مرگبار باشد؛ از این رو بهتر است در نوروز امسال هم از خریدهای شب عید و دیدوبازدید و انجام سفرهای تفریحی و غیرضروری به طور اکید خودداری کنیم؛ چون ممکن است عادی انگاری نوروز 1400  به قیمت جان دهها هزار شهروند ایرانی تمام شود و خاطره زیبای نوروز را به یک عزای ملی تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: ویروس جهش یافته، هدیه یک سالگی کرونا وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته تقریبا در کشور چرخیده 6 توصیه برای مقابله با ویروس جهش یافته کرونا وزیر بهداشت: همراهی کنید تا در دام ویروس جهش یافته نیفتیم لینک کوتاه: asriran.com/003EWx

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ویروس جهش یافته ویروس کرونا بسیار بیشتر وزیر بهداشت شیوع ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت