Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:29:50 GMT

مخازن آب درحال بهره برداری قم ۲۵ برابر رشد کرده‌است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۹۶۵۲

مخازن آب درحال بهره برداری قم ۲۵ برابر رشد کرده‌است

علی جان صادق پور روز دوشنبه در سی و هفتمین جلسه شورای اطلاع رسانی قم در تالار کرامت استانداری همچنین اظهار داشت: در موضوع تامین آب در دوران قبل از انقلاب تتها ۲۰ حلقه چاه در بستر رودخانه قمرود داشتیم و با امکانات اولیه و با کیفیت بسیار پایین به بخشی از شهر آبرسانی انجام می‌شد.

وی افزود: هم اکنون چهار منبع تامین آب درقم داریم که سد ۱۵ خرداد، سد کوچری و ۶۳ حلقه چاه داخل شهر از جمله آن است و سامانه‌های متعددی نیز به منظور تامین آب شهر قم طراحی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادق پور تاکید کرد: درقبل از انقلاب منبع خاصی برای تامین آب نداشتیم ولی درحال حاضر فارغ از سدهای موجود ۷۸ حلقه چاه در مدار است.

وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب هیچ مورد تصفیه خانه آبی در قم نداشتیم ولی الان چهار تصفیه خانه داریم که در منطقه دودهک خارج از شهر قم قرار دارد افزود: ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری نیز که فقط یک مورد با ظرفیت ۳۰۰ لیتر بود به پنج ایستگاه با گنجایش ۲ هزار و ۸۵۰ لیتر افزایش پیدا کرده‌است.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های پمپاژ آب بخش روستایی استان نیز در قبل از انقلاب صفر بود ولی الان ۲۳ ایستگاه پمپاژ داریم و این تاسیسات در حوزه کهک، قنوات و جعفریه وجود دارد

صادق پور افزود: در بحث مخازن آب شهری با افزایش ۱۱ برابری از چهار باب مخرن به ۴۵ باب مخزن رسیدیم و در بخش روستایی که در دوران قبل از انقلاب هیچ مخرنی نداشتیم نیز  ۱۲۱ باب مخزن داریم.

مدیرعامل آبفای قم اضافه کرد: تعداد مخازن در مدار بهره برداری نیز از ۱۴ هزار متر مکعب به ۳۵۱ هزار مترمکعب رسیده و ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده‌است.

وی ادامه داد: طول شبکه آبرسانی شهری از ۳۰۰ کیلومتر به ۲ هزار و ۲۵۷ کیلومتر افزایش یافته‌است.

صادق پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۳۷۴ هزار مشترک آب و همچنین ۱۲۷ هزار مشترک فاضلاب در این استان افزود: قم از جمله معدود شهرهایی است که دارای ۲ شبکه آبرسانی می باشد و آب شیرین نیز در بخش های وسیعی از شهر در اختیار است که ظرفیت تولید آن ۶ هزار مترمکعب می‌باشد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه های قم قابلیت تصفیه ۳.۸ متر مکعب آب را دارند خاطرنشان کرد: یک تصفیه خانه جدید نیز به ظرفیت ۶.۵ میلیون مترمکعب در استان در حال ساخت است که پیش ببینی می‌کنیم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی وجود ۳۷۰ هزار مترمکعب مخزن آب در استان را مورد توجه قرار داد و گفت: این حجم بالاتر از استانداردهای موجود است.

صادق پور با بیان اینکه میانگین خدمات شبکه آبرسانی سالم و بهداشتی بر اساس آمار جهانی ۸۵ درصد و طبق آمار کشوری ۹۹.۹ است این نرخ را در قم ۱۰۰ درصد ذکر کرد و افزود: میانگین خدمات آبرسانی در بخش روستایی هم بر اساس آمار جهانی ۵۳ درصد و همچنین کشوری ۸۲.۵ درصد و قم نیز ۹۶ درصد است.

وی یادآور شد: چهار درصد از روستاهایی که به منابع دسترسی ندارند نیز روستاهایی هستند که منابع آبی آنها از بین رفته و مجدد در آنها آبرسانی صورت می گیرد و طرح‌هایی هم در حال انجام است و به زودی ۱۰۰ درصد خواهد شد.

صادق پور با بیان اینکه ۲ نیروگاه برق آبی با تولید ۳.۵ مگاوات برق و چهار نیروگاه خورشیدی نیز در قم در مدار بهره برداری است و یک نیروگاه بیوگاز هم ۱.۲ مگاوات برق تولید می‌کند گفت: شرکت آب و فاضلاب قم در سطح ملی و بین مللی به عنوان یک شرکت پیشرو شناخته شده و چندین محصولی که صرفا در انحصار شرکت های اروپایی بود هم در این استان تولید شده و نیازمندی صنعت آب و فاضلاب رفع، و وابستگی به خارج قطع شده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام‌های آبفای استان در مقابله با کرونا بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب قم همگام با دانشگاه علوم پزشکی این استان برخی از اقدام های بهداشتی مانند کلر زنی را انجام داده‌است.

قم در جذب تسهیلات کرونایی ویژه اصحاب رسانه جز ۱۰ استان نخست است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این جلسه با اشاره به پرداخت وام کرونایی ۱۶۰ میلیون ریالی به ۳۷۵ تَن از اصحاب رسانه این استان گفت: با توجه به پایین بودن جمعیت قم این استان جز ۱۰ استان اول در جذب این تسهیلات بوده‌است.

سید موسی حسینی کاشانی همچنین ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارایه تسهیلات به مشاغل مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان را مورد توجه قرار داد و گفت: طرح‌های آن جهت ارسال به بانک آماده است و به تازگی نیز ۶۹ میلیارد ریال در اختیار فرهنگ و هنر رسانه قم قرار می گیرد و متقاضیان هم در حال معرفی شدن به بانک هستند.

وی با یادآوری اینکه این تسهیلات یک میلیارد ریالی و با نرخ سود چهار درصد است گفت: قم جز استان‌هایی است که به تعداد قابل توجهی از مجموعه‌هایی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، هنر کارت داده می شود که در نخستین مرحله ۱۵ میلیون ریال به آن تزریق شده‌است.

برچسب‌ها قم آب و فاضلاب مخازن مایعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم آب و فاضلاب مخازن مایعات قم آب و فاضلاب مخازن مایعات اخبار کنکور قبل از انقلاب بهره برداری آب و فاضلاب تصفیه خانه صادق پور تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۹۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را هفت درصد اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده، آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس است و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبه رو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سد‌های موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سد‌های تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده که نشان دهنده ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم، با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

دیگر خبرها

  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن