Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کردستان/شیما صادقی؛ هنر همزاد انسان است، هیچ زمان و زمینی نمی‌‏توان یافت که اثری از هنر در آن نباشد. گویا آدمی با هنر آفریده شده، با آن زندگی کرده و به دیار دیگر شتافته است.

وشنویسی یکی از هنرهای اصیل ایرانی که دارای قدمت دیرینه‌ای در ایران است و بخشی از فرهنگ ایرانیان را تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«امیراحمد فلسفی» متولد سال 1337 در اهواز، نوشتن خط را از سن ۱۰ ‌سالگی شروع کرد و با بهره‌گیری از آموخته‌های خود در محضر استاد خروش و امیر خانی، در سال 1377 به دریافت گواهینامه استادی نائل آمد.

او با خط زیبای خود آثاری را کتابت کرد و علاوه بر آن تدریس، داوری نمایشگاه‌ها و مسابقات خوشنویسی و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از آثار این هنرمند نیز در کارنامه فعالیت‌های هنری‌‌اش به چشم می‌خورند.

در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند خوشنویس را می‌خوانید.

فارس: خوشنویسی در میان دیگر هنرها چه جایگاهی دارد؟

خوشنویسی را به جهت اصالت و قدمت دیرینه آن می‌توان از زمان مانی پیامبر که نقاشی‌ها و آثار متعدد وی در دوران ساسانیان از نظر کیفیت نمایان شد، مشاهده کرد. این ودیعه بعد از اسلام، به شکل تغییر الفبا در خط کوفی و خطوط ششگانه و نیز در طول 700 سال گذشته به صورت خطوط ایرانی به خوبی ظاهر شد؛ از این حیث می‌توان مطمئن شد هر آن چیزی که در خوشنویسی وجود دارد متعلق به ایرانیان و بخشی از فرهنگ ما است.

بنابراین در میان هنرهای مدرن و وارداتی همانند گرافیک، سینما، نقاشی‌های غربی و مجسمه‌سازی که در کشور زیاد رواج نداشت، ما مولف و تولیدکننده خوشنویسی بوده و هستیم، این تفاوت اصلی و بسیار ارزشمند خوشنویسی در میان دیگر هنرها در بین ایرانیان است.

فارس: اوضاع کنونی خوشنویسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بعد از اینکه استادان خوشنویسی این هنر را با حفظ اصالت به ما منتقل کردند، خوشنویسی در 50 سال اخیر جانی تازه یافت و با توجه به افزایش تعداد علاقمندان این هنر، منابع خوشنویسی بیشتری در اختیار عموم قرار گرفت.

می‌توان گفت جهشی در خوشنویسی سنتی صورت گرفت که به دنبال آن شاهد دستاوردهای نو در زمینه خوشنویسی کلاسیک و هنر مدرن خوشنویسی هستیم.

خطه کردستان نیز همانند سایر نقاط در جایگاه بالایی در زمینه خوشنویسی قرار گرفته است هر چند در سراسر کشور توجه به این هنر زیاد است اما در میان کُردها به صورت منطقه‌ای شاخص ظاهر شد و چهره‌های مختلفی در این دیار از نظر کیفی و کمی رشد یافتند و خوشبختانه هنر خوشنویسی در استان کردستان پویا و در حال رشد و تکامل است.

فارس: در هنرهای دیگر همانند موسیقی برخی از اساتید بر این باورند برای رسیدن به کمال باید با ساز به وحدت رسید. آیا می‌توان در خوشنویسی به چنین امری قائل شد؟

اصولا تمام هنرها چنین هستند و تفاوتی بین آنها نیست و هنرمند برای موفقیت و رسیدن به اوج باید روح و جانش را با هنر عجین نماید. در خوشنویسی نیز باید قلم جزئی از روح و جان و وجود هنرمند باشد و پیوند خاصی بین هنر و هنرمند به وجود آید تا آثار وی ماندگار شود.

فارس: اشاره‌ای هم به گرایش نقاشیخط که یکی از شیوه‌های نوین خوشنویسی است داشته باشید...

در دوره عباسیان نشانه‌های رنگین نویسی از خط کوفی شروع شد و به خطوط دیگری نیز راه یافت و در دوره تیموریان شکوه و جلالی بیشتری پیدا کرد که در دوره صفویان نیز با نقاشی همراه شد.

علاوه بر آن در دوران قاجار نیز نمونه‌هایی که هنرمندان معاصر به خوبی از آنها بهره گرفتند مشاهده می‌شود. بنابراین می‌توان پیشینه نقاشیخط را در 800 تا 1000 سال پیش به شیوه‌های مختلف جستجو کرد.

علاقه‌مندان به رنگین‌نویسی، خطوط کوفی و نستعلیق را همراه با نقاشی و رنگ‌های مختلف تلفیق کردند و صفحه‌های رنگی را همراه با طلانویسی و دورگیری که در آثار قرآنی می توان آن را مشاهده کرد خلق نمودند. امروز با توجه به دسترسی آسان به هنر، هنرمندان با ذوق و شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند آثار جدیدی در نقاشیخط خلق کنند.

فارس: در گرایش نقاشیخط، نقاشی و خط کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد؟

در این شیوه هنرمند تصمیم‌گیرنده است و می‌تواند با بکارگیری علاقه خود از نقاشی و خط استفاده کند. با توجه به اینکه گرافیست‌ها به هنر نقاشیخط روی آوردند، بیشتر نقاشی و جنبه‌های گرافی آن را در آثار خود نمایان می‌کنند و در مقابل خوشنویسان نیز عموما به هنر خوشنویسی در نقاشیخط توجه می‌کنند.

فارس: جایگاه خوشنویسی کُردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشنویسان کُردی در دهه‌های گذشته بیشتر از ادبیات فارسی استفاده می‌کردند به همین جهت ادبیات کُردی در میان آثار خوشنویسی کمتر یافت می‌شد اما در نسل معاصر خوشنویسی کُردی در بین خوشنویسان رواج بیشتری یافته و ادبیات کُردی با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده و با وجود هنرمندان با ذوق کُردزبان در حال پیشرفت است.

فارس: چه ضعف‌ها و نقطه قوتی در  خوشنویسی کُردی وجود دارد؟

با توجه به اینکه ادبیات کُردی در خوشنویسی نوپا است باید به خوشنویسان فرصت داده شود در زمینه خوشنویسی کُردی ذوق‌آزمایی نمایند.

به عنوان مثال در نستعلیق کلمات جزئیات زیادی ندارند، بنابراین خوشنویسی کُردی در نستعلیق محدود می‌شود اما با شیوه‌های نوین می‌توان با شاخص کردن اجزای خوشنویسی و حروف و کلمات آن، این ضعف را جبران کرد.

فارس: نقش جشنواره‌های مختلف خوشنویسی مانند جشنواره دوسالانه خوشنویسی کُردی در کشف استعدادها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر فرد به فرهنگ و زبان محلی خود انس و علاقه بیشتری دارد، طبیعتا استعدادش در زمینه ادبیات محلی خود می‌تواند شکوفا شود. بنابراین با توجه به اینکه کردستان دارای خوشنویسان باذوق و سلیقه زیادی است، می‌توان امیدوار بود انگیزه خوبی برای کُردزبان‌ها باشد که ادبیات خود را با شیوه‌های مختلف خوشنویس‌های مکتوب کنند به طوری که شاهد آثار نفیسی در زمینه خوشنویس کُردی باشیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

منبع: فارس

کلیدواژه: خوشنویسی فرهنگ هنر احمد فلسفی خوشنویسی کردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۳۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه های ایثار و تلاش، با هدف تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های کلی مبتنی بر تبیین مولفه های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه ترویج این مولفه ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر و جایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه ذیل در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.
۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت ها ,استعداد ها و توانمندی های زنان در حوزه های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت های موفق علمی , فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان
۵- تقویت فعالیت های جهادی , فرهنگی , هنری و رسانه ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران شامل: فیلم های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است.

همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:
الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشورهای حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است .

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرحها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می دهند؛ نمایش های ویژه، نشست های تخصصی، نکوداشت ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه به آدرس: kovsarfestival@gmail.com کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیش از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آخرین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است.

نشانی دبیرخانه جشنواره:
تهران – میدان فردوسی -خیابان انقلاب – چهار راه کالج – خیابان حافظ – خیابان غزالی – پشت سفارت روسیه – پلاک ۱۱ – مرکز تشکل های شاهد و ایثارگر- آقای صیادی (دبیرخانه جشنواره)
تلفن و دورنگار : ۰۲۱۶۶۷۵۷۴۰۶ – ۰۹۳۶۹۸۴۴۳۹۵
همه روز هفته بجز پنجشنبه و جمعه
آدرس پست الکترونیکی : kosarfilmfestival۶۷@gmail.com
آدرس وبسایت: www.isartalash.ir
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار میشود.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229140 برچسب‌ها فیلم جبهه مقاومت ایثار وشهادت

دیگر خبرها

  • نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است