Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حاشیه جشنواره سینما انقلاب و جایزه ققنوس، سلسله نشست‌هایی به همت حوزه هنری و با عنوان رسانگاه برگزار می‌شود که هدف آن بررسی نسبت رسانه و سینما با مقوله پیشرفت است؛ این‌که سینما چه نسبتی با پشرفت کشور دارد و باید چه نقشی را برای پیشرفت کشور بازی کند؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در حاشیه جشنواره سینما انقلاب و جایزه ققنوس، سلسله نشست‌هایی به همت حوزه هنری و با عنوان رسانگاه برگزار می‌شود که هدف آن بررسی نسبت رسانه و سینما با مقوله پیشرفت است؛ این‌که سینما چه نسبتی با پشرفت کشور دارد و باید چه نقشی را برای پیشرفت کشور بازی کند؟

جلسه نخست از سلسله نشست رسانگاه، سه‌شنبه ۲۱ بهمن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولین قسمت از فصل اول این نشست، سید مهدی ناظمی پژوهشگر حوزه فلسفه سینما به ارائه نظرات خود پیرامون اندیشه در سینما پرداخت.

ناظمی در ابتدا به خواستگاه مشترک هنر و فلسفه پرداخت و تعامل و تعارض ایجاد شده میان این دو را، امری طبیعی قلمداد کرد. وی به جایگاه فعلی سینما اشاره کرد و اظهار داشت: «در عصر افول هنر و نخبگانی شدن هنر‌های دیگر، این تنها سینماست که ضمن حفظ حرکت نخبگانی، عامه مردم را نیز با خود همراه کرده‌است. به بیانی سینما، اجتماعی‌ترین و هنرترین هنرهاست.»

این پژوهشگر در رابطه با تعاملات فلاسفه با سینما افزود: «کثرت سوء‌تفاهم‌های ایجاد شده توسط اندیشمندان و فلاسفه، ناشی از حمل استعداد تفکر در سینماست و برای اهمیت بالای سینماست.»

وی با اشاره کردن به وابستگی سینما به سرمایه‌داری، بیان کرد: «سینمای ما کاملا بالاشهری و نئولیبرال است، این فیلم‌ها منبع معتبر و قابل استنادی برای شناخت مردم پایین‌شهر نیست و تنها انتقام سرمایه‌داری از عدم همراهی مردم، با این جریان است. در این فیلم‌ها و حتی در صدا و سیما، هجو و تمسخر پایین شهری‌ها به وفور یافت می‌شود، هرچند چنین چیزی در سینمای هالیوود نیز هست، اما با کارشناسی‌های صورت گرفته، فیلم حداقل احترامی برای مخاطب قائل است، احترامی که در سینمای ایران یافت نمی‌شود.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «متاسفانه در ایران کارشناس واقعی وجود ندارد و حتی منتقدین و خبرنگاران که وظیفه آشکار سازی مناسبات آلوده را دارند، هجو و یا خریده می‌شوند. این فضا حاکی از صنعت پولشویی‌ست.»

وی سینمای فعلی را حافظ وضع موجود خطاب کرد و ادامه داد: «از آنجاکه سینمای فعلی برآمده از وضع موجود و سرمایه‌داری‌ست، با فلسفه‌بافی‌هایی نظیر "بی پولی و فقر مردم، ناشی از طرز تفکر و عملکردشان است" از وضع موجود حفاظت می‌کند و به تمسخر مردم می‌پردازد در حالی که فقر طی چند سال اخیر، به هیچ وجه ارادی نبوده و ناشی از بحران‌های اقتصادی‌ست. در این سینما مردم و پایین شهری‌ها در باغ‌وحش‌هایی مثل زورآباد وجود دارند و قهرمان فیلم پس از آگاهی نیز، ناچار به تن دادن به وضع موجود است. این سینما هستی را به درصد اندکی سرمایه‌دار و باغ وحش، تقسیم کرده‌است. داوران نیز چنین انتخابی داشته‌اند.»

ناظمی جشنواره فجر امسال را بزرگ‌ترین توهین به ملت در طول سال‌های اخیر دانست و خواستار استیضاح مسولین مرتبط و بازگشت پول‌های حکومتی که صرف ساخته شدن فیلم‌ها شدند، شد. وی در انتها سلامت اقتصادی را برای رسیدن به سینمای ملی و سینمای پیشرفت امری ضروری دانست و مبارزه با پولشویی در سینما را اولین گام برای سلامت سینما که مقدمه‌ای برای رسیدن به سینمای پیشرفت است، برشمرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره سینما انقلاب جایزه ققنوس سینما انقلاب سرمایه داری وضع موجود فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: به منظور جذب سرمایه گذار دو همایش فرصت‌های سرمایه گذاری برای شهر شیشه در هرمزگان برگزار شد که نیاز است، صنایع پایین دست این صنعت بزرگ در استان راه اندازی شود.
عادل شهرزاد گفت: بر همین اساس فعالان تجاری و اقتصادی هرمزگان، امروز در نمایشگاه صنعت شیشه با تکنولوژی روز دنیا برای ایجاد طرح‌های پایین دستی این صنعت آشنا شدند.

بیشتر بخوانید؛ بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان هم گفت: با ایجاد طرح‌های کارخانه شیشه در هرمزگان و نیاز به آشنایی بیشتر سرمایه گذاران این حوزه، از این نمایشگاه بازدید شد.
خلیل قاسمی افزود: در این بازدید از مدیران شرکت شیشه سهند برای سرمایه گذاری در استان دعوت شد.
وی افزود: مذاکراتی برای خرید خط تولید واحد‌های شهر شیشه و واحد‌های پایین دستی این صنعت توسط سرمایه گذاران و مدیران اجرایی با طرف چینی در حاشیه نمایشگاه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد