Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب لشکری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از کشاورزان برای توسعه سطح کشتزارها، نیزارهای اطراف رودخانه اترک را آتش می زنند و با سوزاندن آن، نسبت به کشت و کار اقدام می کنند.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای اعلام کرده است که سوزاندن نیزارها خیلی هم بد نیست زیرا حذف نیزارها سبب می شود تا جریان سیل در بستر رود بهتر شده و از بروز خسارت به زمین های اطراف جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: سوزاندن نیزارها سبب از بین رفتن زیستگاه های پرندگان و سایر حیوانات می شود، از این رو انتظار می رود سوزاندن و از بین بردن نیزارها با هماهنگی حفاظت محیط زیست باشد. 

لشکری با اشاره به مصوبه های کارگروه احیای رودخانه اترک گفت: مقرر شد تا شرکت آب منطقه ای استان نسبت به بررسی امکان سنجی استفاده از پساب تصفیه خانه به جای آب رودخانه در صنایع اقدام کند.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی سالانه ۶ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در رودخانه اترک رها می شود. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان همچنین مکلف شد تا از زه کشی های غیرمجاز و تغییر کاربری های زمین های در حریم رودخانه اترک جلوگیری کند.

لشکری تصریح کرد: زه آب زمین های اطراف رودخانه اترک بالا است، سودجویان با زه کشی زمین ها، آن را زیر کشت برده اند و سطح کشتزارها را افزایش داده اند. 

وی گفت: پیش از این برنامه ریزی و مدیریت خوب و مناسبی برای صیانت و حفاظت از رودخانه اترک وجود نداشت و بر این اساس با تشکیل کارگروهی تلاش داریم تا غفلت های پیش جبران شود.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده، قرار است تالاب آق قشلاق به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد در این زمینه موافقت های استانی برای ثبت ملی این تالاب کسب شده است و پیگیر هستیم تا ارتقای این تالاب به منطقه حفاظت شده در شورای عالی حفاظت محیط زیست مورد موافقت قرار گیرد. 

لشکری با بیان اینکه رودخانه اترک به لحاظ مدیریت در مناطق چهارگانه محیط زیست نیست گفت: تلاش داریم تا با ملی شدن تالاب آق قشلاق، سطح حفاظتی رودخانه اترک ارتقا یابد. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در صورت موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست محدوده ۷۰۰ هکتاری تالاب آق قشلاق به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد. 

رودخانه اترک پنجمین رودخانه طولانی کشور است. این رودخانه از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه گرفته و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی، به شرق استان گلستان وارد شده و به تالاب های حاشیه دریای خزر می ریزد.

حدود ۲۱۱ کیلومتر ازمسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع است.

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی رودخانه اترک تخریب محیط زیست رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی رودخانه اترک تخریب محیط زیست رودخانه های کوهستانی اخبار کنکور حفاظت محیط زیست رودخانه اترک خراسان شمالی شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۶۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در این استان بدون استفاده مانده است.

اسلام جاودان خرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: صندوق ملی محیط زیست بعنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند و تسهیلات با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می کند که متاسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

وی اظهارکرد: متاسفانه صنایع، شهرداری ها، شرکتهای شهرکهای صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرحهای محیط زیستی و بهرمندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده ای نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی های محیط زیست و طرحهایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می شود.

جادودان خرد تصریح کرد: این صندوق آمادگی دارد از طرح ها و پروژه‌های حافظ محیط زیست در حوزه های صنعتی، کشاورزی، طرحهای کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاههای تولید انرژیِ پاک بخصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری ها تسهیلات پرداخت کند.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت های صنعتی و  فرمانداران می توانند نسبت به معرفی طرح های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا به اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت راهنمایی های لازم مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد