Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@03:17:06 GMT

حذف ارز ۴۲۰۰ نیز به «رفع تحریم‌ها» گره می‌خورد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۶۶۹۴

حذف ارز ۴۲۰۰ نیز به «رفع تحریم‌ها» گره می‌خورد؟

دولت دوازدهم در حالی که منتقد برخی اصلاحات کمیسیون تلفیق از جمله حذف ارز ۴۲۰۰ و اصلاح حقوق گمرکی بود در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ اجازه این دو اصلاح را از مجلس طلب کرده است.

به گزارش مشرق، اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تقدیمی از سوی دولت به مجلس، دیروز منتشر شد. سقف بودجه اصلاحی با رشد ۱۳ هزار میلیاردی از حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به ۸۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متن اصلاحاتی حداقلی را در قیمت منابع و مصارف داشت که حاوی نکاتی قابل توجهی است. اولین نکته مهم این متن صحه گذاشتن دولت به اصلاحاتی بود که کمیسیون تلفیق مجلس آنها را مصوب کرده بود. در مصوبه کمیسیون تلفیق ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی حذف و به جای آن اعطای یارانه به مردم با هدف کمک بیشتر به اقشار آسیب پذیر، جایگزین شده بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت لایحه و اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ چیست؟ +جدول

دولت در جز ۴ بند ب اصلاحیه تازه خود آورده است، «به دولت اجازه داده می‌شود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ و بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین المللی کشور نسبت به تغییر تمام یا بخشی از نرخ ترجیحی کالاهای اساسی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) اقدام و مابه التفاوت منابع وصولی را به ردیف درآمدی مشخص شده واریز نماید. منابع واریزی این قانون صرف تأمین معیشت و سلامت مردم می‌شود».

این بند بدان معنی است که در صورتی که شرایط بین المللی (احتمالاً ناشی از رفع تحریم‌ها) و شرایط اقتصادی و اجتماعی ایجاب کند دولت نیز به دنبال حذف تمام یا بخشی از ارز دولتی و کمک‌های معیشتی و سلامت به مردم در شش ماه اول سال آتی یعنی قبل از اتمام دولت دوازدهم است.

دولت اجازه تعدیل حقوق ورودی را از مجلس می‌خواهد

نکته قابل توجه دیگر این است که در انتهای این بند، آمده است، «به دولت اجازه داده می‌شود حقوق ورودی واردات را تعدیل کند». این درحالی است که اسحاق جهانگیری و حسن روحانی بارها از این تصمیم که شالوده تفکرات اعضا کمیسیون تلفیق بود گلایه کرده و آن‌را باعث افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی می‌دانستند.

واگذاری بابت رد دیون ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

واگذاری شرکت‌ها بابت رد دیون دولت نیز موضوع دیگری بود که در اصلاحیه لایحه دولت تغییر کرده است. در لایحه ابتدایی واگذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی و … بابت همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده بود که در این رقم در اصلاحیه جدید به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بابت متناسب سازی حقوق شهدای بازنشسته و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان و نظام تأمین اجتماعی فراگیر هزینه می‌شود.

کاهش سهم صندوق توسعه به ۲۰ درصد فروش نفت نیز تا سقف فروش یک میلیون بشکه در نظر گرفته شد و در صورتی که دولت بتواند بیشتر از این مقدار نفت بفروشد، سهم صندوق توسعه ملی همان ۳۸ درصد است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر لایحه بودجه 1400 صندوق توسعه ملی یارانه کمیسیون تلفیق مجلس اسحاق جهانگیری مجلس دولت دوازدهم هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دیوان محاسبات کشور،  این نهاد پس از ارائه گزارش دارو، گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت را جهت بهره برداری در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار داد.

موضوعاتی مثل مجوز‌های خاص، تعارض منافع و بزرگ نمایی تحریم از مهمترین چالش‌های پیش رو در این حوزه است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • انصراف آمریکا از تحریم گردان جنایتکار ارتش اسرائیل
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • هیات وزیران با لایحه اصلاحیه سازمان تعزیرات موافقت کرد
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • سندرز: کمک‌های آمریکا به اسراییل باید مشمول اصلاحیه شود
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار