Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:55:23 GMT

۲۰۰ حجره بازار تاریخی تبریز مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۷۱۷۵

۲۰۰ حجره بازار تاریخی تبریز مرمت شد

احمد حمزه زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملیات مرمتی بازار تبریز به همت پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و با جلب مشارکت اصناف و بازاریان در حال انجام است، افزود: در راستای تسهیل و تسریع روند مرمت بازار جهانی تبریز، ماهانه به صورت میانگین پروانه مرمتی ۲۰ حجره‌ از سوی پایگاه جهانی بازار برای اصناف برای مرمت مشارکتی حجره‌ها صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  ادامه داد: پیروی عملیات جامع مرمتی بازار جهانی تبریز، به صورت مستقل مرمت هر بخش از این مجموعه با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیون ریال انجام گرفته است.

حمزه زاده مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی را جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی خواند که از نیازهای مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که مرمت و نگهداری درست و علمی آثار و ابنیه های تاریخی که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت ملل مختلف است، جزو شاخص های مهم توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود. 

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران با داشتن افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر، ابنیه و اماکن تاریخی و باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی، در ردیف ۵ استان نخست ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

برچسب‌ها بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت بازار تبریز آذربایجان شرقی مرمت میراث فرهنگی اخبار کنکور بازار تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود