Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@12:02:12 GMT

ناسا؛ از دیکتاتوری تا تخلف

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۷۳۰۶

ناسا؛ از دیکتاتوری تا تخلف

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان اولین جلسه سازوکار جدید خود را تشکیل داده و قرار است که تا همین چهارشنبه از طریق آن کمیته 5 نفره آیین نامه را نیز تدوین کنند. دلخوشی به کارآمدی این سازوکار اما انگار چندان نیست. از همین چالش‌های اول کار معلوم است که «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» که تا چند روز قبل ناسا یعنی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان خوانده می‌شد، مسیر سخت و دشواری در پیش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این راه هم اصلاح‌طلبان می‌گویند و هم اصولگرایان.

شاهد آنکه روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» در شماره امروز خود با عنوان «کار سخت نهاد اجماع‌ساز» از قول مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت می‌نویسد: «معتقدم کار مشکل است چون شرایط اکنون ما کاملا متفاوت با شرایط سال ۹۲ و ۹۶ است. اصولا مردم و بدنه اصلی که از اصلاح‌طلبان حمایت جدی می‌کرد با شبهات جدی روبه رو هستند و اگر هر نهاد و تشکیلاتی نتواند این‌ها را پاسخ دهد انتظار از همراهی کردن بدنه اصلاحات از تصمیماتی که گرفته می‌شود دچار مشکل خواهد شد. قبل از آمدن هرکس مهم پاسخ گفتن به این ابهامات و عدم اعتماد جامعه است که اکثرا افرادی هستند که شناخت و تفکر ویژه‌ای در کشور دنبال می‌کنند و انتظار بیشتری از حاکمیت خود دارند و اگر این شبهات پاسخ داده نشود ممکن است خیلی از اتفاقات هم و تصمیمات گرفته شود اما انتظار همراهی ممکن است با موانع سنگین اجتماعی رو به رو شود. »

کیهان اما بی‌رودربایستی‌تر به این نهاد و چالش‌هایش نگریسته و با در نظر گرفتن اختلافاتی که همین اول کار بروز کرده و مانع حضور برخی اصلاح‌طلبان مثل عارف یا حزب جمهوریت شده است؛ از چالش دیکتاتوری در این نهاد سخن می‌گوید. این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود ضمن آنکه از اصلاح‌طلبان خواسته اول به خاطر هشت سال گذشته و عملکرد دولت تحت حمایتشان پاسخگو باشند، نوشته است: « از نکات جالب توجه این نشست آن است که برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نسبت به ‌ترکیب سنی بالای اغلب اعضای ناسا که در سنین 58، 62، 63، 67، 78 و... به سر می‌برند، اعتراض کرده‌ و از حضور در این نشست امتناع کرده‌اند. حذف تعداد زیادی از جوانان و احزابی که مخالف استمرار «دیکتاتوری» هستند، صدای همان تعداد محدود از حاضران در حسینیه جماران را نیز درآورده است. بر اساس شنیده‌ها حسین نورمحمدی و الهام فخاری از اعضای اقلیت به هیئت‌رئیسه اعتراض کرده‌اند که چرا هیچ نیروی جوانی در میان کمیته ۹ نفرِ ناسا حضور ندارد! اما کسی محلی به اعتراض‌ها نگذاشته و به نظر ترکیبی که گعده رادیکال خاتمی آن را مهندسی کرده با فشار حزب منحله مشارکت تصمیم‌ساز اصلی در تشکیلات جدید است، از سوی دیگر، احمد حکیمی پور از حزب اراده ملت، رسول منتجب‌نیا از حزب جمهوریت، محمدرضا جلایی پور از جوانان بدنه اصلاح‌طلب و چند نفر دیگر از احزاب اصلاح‌طلب به نشانه اعتراض در جلسه یکشنبه شب حضور نداشتند.»

روزنامه «جوان» اما جلسه اخیر اصلاح‌طلبان را از منظری دیگر نقد کرده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: « دوشنبه عصر، حسینیه جماران در اختیار جبهه اصلاح‌طلبان قرار گرفت تا اولین نشست انتخاباتی خود را در محل ملاقات‌های امام خمینی با مردم برگزار کنند. حسینیه جماران یک «ملک شخصی» نیست و نباید مورد استفاده جناحی هیچ یک از جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. با این حال، به دلیل آنکه این حسینیه زیر مجموعه دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی است و این دفتر هم به دست نوه ایشان با گرایش‌های مشخص اصلاح‌طلبی اداره می‌شود، «جماران» مورد سوءاستفاده جناحی جریان اصلاحات قرار می‌گیرد؛ امری که طبیعتاً و با شناختی که از امام امت وجود دارد، مخالف مشی و اعتقاد ایشان است. علاوه بر حسینیه، سایت «جماران» هم گزارش یک خود را به پوشش خبری همین نشست اختصاص داده است تا سوءاستفاده از نام امام به دست اصلاح‌طلبان فقط به حسینیه و دفتر حفظ و نشر محدود نشود. غیراز مخالفت با مشی امام، آنچه روی داده، تخلف قانونی هم محسوب می‌شود. چه آنکه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از بودجه عمومی استفاده می‌کند و نهاد‌هایی که از بودجه عمومی بهره می‌برند، نمی‌توانند از جناح یا کاندیدای خاص در انتخابات حمایت کنند.»

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان دیکتاتوری انتخابات ۱۴۰۰ نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد ماموریت خصوصی آتی که با عنوان «فایرفلای بلو گوست ۱» (Firefly Blue Ghost ۱) نامگذاری شده را به منظور آزمایش نحوه دفع و حذف گرد و غبار ماه با استفاده از برق به قمر زمین عملیاتی کند.

در این ماموریت نحوه دفع و حذف گرد و غبار با استفاده از الکتریسیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ در این راستا ناسا توضیحاتی ارائه کرده و گفته است، گرد و غبار خانه‌ای که حتی مدتی تمیز نشده و جرم آنها ضخیم شده به آسانی و بدون هیچ دردسری پاک می‌شوند و سطح دوباره تمیز می‌شود، اما برای فضانوردان و فضاپیماها، گرد و غبار به دلیل ماهیت خشن و چسبنده غبار روی آنها خطر بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. حتی ماه و مریخ هم از این خطر در امان نیستند.

تفاوت بین گرد و غبار روی ماه و زمین این است که گرد و غبار روی ماه و سایر اجرام مانند شیشه ناهموار و تیز هستند

چارلز بولر، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه الکترواستاتیک و فیزیک سطحی مرکز فضایی کندی ناسا در این باره چنین توضیح می‌دهد: "تمیز کردن سنگ پوشه (گرد و خاک سطح ماه) از روی سطوح، مشکل را بدتر خواهد کرد؛ چرا که آنها بار الکتریکی بالایی دارند و درعین حال به شدت عایق هستند.

بولر در بیانیه‌ای گفت: قرار گرفتن مأموریت‌های آینده ماه در معرض این گرد و غبار خطر بالقوه و خطرناک هستند و مدیریت کردن شرایطی که گرد و غبار آن بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در سطح زمین مشاهده کرده‌ایم دشوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند. 

یکی از راهکار‌های ممکن برای کاهش آسیب‌های ناشی از این گرد و غبار، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید ایرودینامیکی ناسا به نام تکنولوژی Dust Shield یا به اختصار (EDS) است.

ناسا از سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه و آزمایش این فناودپری در مرکز کندی است؛ این فناوری از ترکیبی از الکترود‌ها و میدان‌های الکتریکی برای برداشتن و حذف گرد و غبار از اجسامی مانند رادیاتور‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی، لنز‌های دوربین و لباس فضانوردان استفاده می‌کند.

یکی از عوامل مهم در توسعه این فناوری ایجاد شرایط حمل و نقل پایدار به سطح ماه است که ناسا طراحی کلیدی آن را برای محافظت از ماه در مقابل گرد و غبار برعهده گرفته و این تلاش نشان می‌دهد، چگونه همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی می‌تواند به توسعه فضایی کمک کند و فناوری‌های جدید را در فضای خارج از جو زمین بیازماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • سپاه مقدس‌ترین نهاد و ناموس انقلاب اسلامی است
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • پهلوانی به قامت «حیدر»
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!