Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@09:54:09 GMT

شخصیت‌های خطرناک در رابطه عاطفی را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۹۸۱۴

شخصیت‌های خطرناک در رابطه عاطفی را بشناسیم

یک روانشناس و زوج درمانگر لزوم کشف اختلال شخصیت در فضای مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره‌های طلاق بسیار مهم دانست و ۵ دسته مهم از اختلالات شخصیتی آسیب زننده به زندگی زوجی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ناجی‌نیا روانشناس و زوج درمانگر در برنامه‌ای مجازی در رابطه با اختلالات شخصیتی و رابطه ناکارآمد زوج‌ها، اظهار کرد: اختلال شخصیت از دسته اختلالات روانی است، این اختلالات در طبقه بندی‌های مختلف اختلال خلقی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشف اختلالات شخصیت در فضای مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره‌های طلاق بسیار مهم است، تعداد اختلالات شخصیت زیاد است و شناخت ۵ دسته از این اختلالات برای زوجین حائز اهمیت زیادی است.

شناخت ۵ دسته اختلال‌های شخصیت

روانشناس و زوج درمانگر، تصریح کرد: دسته اول زوج‌هایی هستند که به طرف مقابل شک دارند، بدون هیچ علامت و نشانه زوج را مرتب چک می‌کنند و هر نشانه‌ای را دال بر خیانت، اتفاق بد و فریب از سوی او تلقی می‌کنند، معمولاً در بین این گروه از زوج‌ها، طرف مقابل در طول روز قسم‌های زیادی می‌خورد و عکس‌هایی را برای همسر ارسال می‌کند تا به او بفهماند اشتباه کرده و او شخص بدون کج روی و قابل اعتمادی است.

ناجی نیا ادامه داد: دسته دوم اختلالات شخصیت ضد اجتماعی است، این اختلال رایج، شناخته شده و آسیب زننده به زندگی زوجی است، افراد برخوردار از این اختلال با قوانین جامعه مشکلات اساسی دارند و دچار پرخاشگری‌های غیر عاطفی هستند، آنها در برابر یک محرک ساده و اتفاق کم اهمیت واکنش‌های زیادی نشان می‌دهند، ممکن است طرف مقابل را تهدید کرده و خیلی زود تهدیدها را عملی کنند.

وی تاکید کرد: افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی در رابطه زندگی زوجی همیشه مدارکی از طرف مقابل تهیه می‌کنند تا در شرایطی علیه طرف مقابل استفاده کنند، این افراد معمولاً سوءاستفاده کرده و رابطه آنها وسیله‌ای برای ارضای نیازهای مختلف است.

روانشناس و زوج درمانگر، اظهار کرد: افراد مبتلا به این اختلال کارنامه‌ای از درگیری، کتک کاری‌ها در تعامل با دیگران دارند، آنها در برابر هر ناکامی رفتارهای بسیار پرخاشگرانه و دور از انتظار شدید بروز می‌دهند، باید آگاه باشیم کسانی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند به شدت در رابطه عاطفی و زندگی زوجی دچار مشکلات هستند.

ناجی نیا با تاکید بر اینکه دسته سوم اختلال شخصیت وابسته است، خاطرنشان کرد: این افراد با شرایط ویژه و خاص به ظاهر عشاقی تمام عیار هستند و می‌خواهند همه شرایط زوجی را داشته باشند، آنها در کمترین زمان به دنبال پرسیدن حال همدیگر، تماس گرفتن، پیام دادن و دیدار کردن حضوری هستند. معمولاً این زوج‌ها در شرایط مختلف و ارتباط عاطفی به دیگران این پیام را می‌دهند که ظرف وجودی آنها از عشق پر شده و رفتارها را در واکنش‌های عمیق روانی نشان می‌دهند.

وی در خصوص اینکه دسته چهارم اختلالات شخصیت اسکیزوئید است، تصریح کرد: این دسته اختلال به اندازه سه اختلال قبلی چندان شایع نیست و نشانه و آسیب‌های آن در رابطه عاطفی زیاد است. این اشخاص رفتارهای عجیب و درو از انتظار دارند، گاهی بسیار به همدیگر نزدیک و گاهی از هم دور هستند، گاهی با شریک عاطفی احساس نشاط و خوب دارند و مواقعی از فضای عاطفی اجتناب می‌کنند.

روانشناس و زوج درمانگر، افزود: زوج‌های دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید از رابطه عاطفی به اندازه تنهایی می‌ترسند، سعی می‌کنند رابطه را حفظ کرده و ادامه دهند، این نوع رفتار احساس بلاتکلیفی و تعارض را به دنبال دارد. این اشخاص در رابطه عاطفی خیلی خوب عمل نمی‌کنند و عمیق نیستند و از ارتباط‌های اجتماعی دوری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این زوج‌ها نشانه‌های دلبستگی عاطفی کمتری دارند، دامنه فعالیت‌های عاطفی آنها محدود است، حالت‌های عجیب غریب و تعارض بین بودن، رفتن و حالت دو جانبه با نشانه‌هایی از بلاتکلیفی و مخفی کاری دارند. اشخاص مبتلا به این اختلال به دلیل رفتارهای عجیب زود شناسایی می‌شوند رابطه خوبی با همکاران، معلمان و دوستان ندارند و ضعف ارتباط به رابطه عاطفی آنها آسیب می‌زند.

اختلال شخصیت مرزی بسیار رایج و خطرناک است

ناجی‌نیا در خصوص دسته پنجم اختلالات شخصیت مرزی که بسیار شایع، رایج و خطرناک است، اظهار کرد: آسیب‌های این اختلال در رابطه فردی بسیار مورد توجه بوده و این اشخاص در مرز بین واقعیت و خیال قرار دارند، گاهی به اتفاق‌ها نگاه واقعی و گاهی غیر واقعی دارند، آنها تحریک پذیری زیاد داشته و با مصرف مواد و الکل آشنا هستند.

وی اضافه کرد: افراد دارای اختلال شخصیت مرزی چرخه‌هایی از معذرت خواهی و رفتارهای هیجانی در زندگی زوجی دارند، آنها اقدامات ناگهانی و دور از انتظار انجام می‌دهند، این اشخاص گاهی در ارتباط عاطفی بسیار خوب هستند، در مرز دیگر این اختلال روابط آنها بسیار بد، خطرناک و آسیب زننده است و در وضعیت بهم ریخته روانی هر نوع رفتاری مانند تهدید به خودکشی، رگ زدن و موارد دیگر را در کارنامه زندگی خود دارند و رفتارهای آنها در ساعت‌ها و هفته‌های آینده قابل پیش‌بینی نیست.

روانشناس و زوج درمانگر در خصوص اینکه این افراد در ابتدای رابطه جذاب هستند و با گذر زمان می‌توانند آسیب‌های زیادی را به طرف مقابل بزنند، اظهار کرد: پایان دادن به رابطه در این اختلال از همه اختلال‌ها سخت‌تر است، طرف مقابل مقاومت زیادی با رفتارهای تهدید کردن، کادو خریدن، قسم خوردن و خودکشی نشان می‌دهد و اجازه پایان دادن به رابطه ناکارآمد را نمی‌دهد، تقریباً معمولاً خروج از رابطه برای این گروه از زوج‌ها غیر ممکن است.

ناجی‌نیا درباره حالت‌های دو جانبه این اختلال، تصریح کرد: حالت دو جانبه در این اختلال وجود داد، زوج‌ها خطرناک هستند و با وجود اختلال شخصیت مرزی می‌توانند به اطرافیان آسیب بزنند.

وی با تاکید بر اینکه اختلالات شخصیت بسیار گسترده است و این پنج اختلال در جامعه شیوع زیادی دارد، گفت: متأسفانه شناخت کافی از این اختلالات شخصیتی در جامعه بسیار کم است درمان اختلالات شخصیت در حوزه روانشناسی بسیار مشکل است و مقاوم‌ترین گروه در درمان هستند، این پنج اختلال شخصیت می‌توانند رابطه عاطفی را به سمت نابودی ببرند.

روانشناس و زوج درمانگر، اظهار کرد: تعداد افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بالاست، پژوهش‌ها نشان داده روان درمانی در همه اختلالات روانی اثرات مثبتی ایجاد می‌کند، اما بدانیم به امید راهکار برای اصلاح نهایی، درمان و بهبود اوضاع در رابطه ناکارآمد نباشیم و فرد دچار اختلالات شخصیتی فرسودگی را برای طرف مقابل به دنبال دارد.

کد خبر 475391

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زوجها اختلال شخصیت رفتار همسران روابط اجتماعی خانواده گفت و گو روابط همسران مشاوره زوج درمانگر مشاوره ژنتیک هوش هیجانی مهارت های رفتاری پیشگیری از اسیب ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اختلالات شخصیتی اختلالات شخصیت رابطه عاطفی اختلال شخصیت زندگی زوجی شخصیت مرزی طرف مقابل ناجی نیا زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم رعایت نظافت عمومی سبب اختلال خط ۵ مترو شد

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: عدم رعایت نظافت عمومی مسافران و اقدام اشتباه پیمانکار نظافت سبب اختلال خط ۵ مترو طی روز گذشته شده بود.

به گزارش مشرق، هادی زند، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره اختلال در خط ۵ مترو تهران طی روز گذشته اظهارداشت: مشکل قطارهای تندرو هنوز رفع نشده و تردد با قطارهای عادی در حال انجام است.

وی در مورد دلیل این اختلال اعلام کرد: برخی از مسافران مترو با عدم رعایت نظافت عمومی در ایستگاه، متاسفانه ته سیگارهای خود را در داخل محوطه ریخته بودند که پیمانکار نظافت ایستگاه در حرکتی اشتباه و غیر اصولی قصد سوزاندن و ازبین بردن این ته سیگار ها را داشت تا در دید مسافر نباشد.

زند گفت: این مساله متاسفانه سبب شده آتش به کابل های سیگنالینگ رسیده و موجب اختلال و قطعی آن شده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • باید مکتب آوینی را بشناسیم
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • عدم رعایت نظافت عمومی سبب اختلال خط ۵ مترو شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • رنگ‌های مناسب هر فصل رو بشناسیم (فیلم)
  • حزب الله چند میلیون دلار پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده است؟ | پهباد هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰ صهیونیست ها را بهتر بشناسیم | ویدئو
  • ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید