Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@09:14:31 GMT

مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۳۲۵۹

مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ صادر شد


به گزارش تابناک از روابط‌ عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، ولی تیموری در وبینار با ۳۱ استان کشور که با هدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران برگزار شده بود؛ با تشریح اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است؛ گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت هایی مواجه است؛ اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات بعمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تیموری با اشاره به اینکه براساس تلاش های بعمل آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه بندی کرده است؛ تاکید کرد: پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

او تصریح کرد: ضمن تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها نیاز است از فعالیت مراکز اقامتی و به طور کل تاسیسات گردشگری بدون مجوز جلوگیری شود و اجازه ندهند خطای یک مرکز سبب تخریب فرصت پیش آمده برای تمامی فعالین این حوزه شود.

معاون گردشگری همچنین خطاب به مدیران ادارات کل استانی تاکید کرد: فرصت فراهم شده مبنی بر ممنوعیت نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و غیره بهترین فرصت برای افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی سراسر کشور به شمار می‌آید و نقش ادارات کل استان در ایجاد زمینه بهره‌مندی بخش خصوصی از این امکان با اطلاع‌رسانی و حمایت همه جانبه بسیار پررنگ است.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۰ ممانعت از شکل‌گیری سفرهای انبوه و بی‌برنامه است؛ اظهار کرد: سفر مطمئن و ایمن در ایام نوروز پیش رو در انتظار هموطنان است. ما در وزارت گردشگری برای اینکه امکان سفر با تور و بهره‌مندی از مراکز اقامتی مجاز را فراهم آوریم بسیار تلاش کرده‌ایم؛ بنابراین انتظار داریم بخش خصوصی حوزه گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌ها دغدغه‌های موجود را برطرف کنند.

معاون گردشگری با بیان اینکه علیرغم ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به مراکز گردشگری سراسر کشور؛ مجددا آموزش فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است؛ گفت: طی برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های آموزشی جدید توسط دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تمام تاسیسات گردشگری کشور اعم از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، مهمانپذیر، بوم‌گردی و نیز راهنمایان در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری در گفتگوی مجازی با مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: نیاز است در قرارداد گشت تورهای مسافرتی بین مسافر و تاسیسات گردشگری یا مراکز مرتبط با هم، بخشی پیش‌بینی شود که با توجه به ناپایداری احتمالی سفر، در صورت لغو سفر در شرایط خاص، امکان ارائه خدمات مورد نظر تا پایان زمانی مشخص به عنوان مثال تا اواخر شهریورماه سال جاری مهیا شود.

نمایشگاه گردشگری، فرصتی برای بهره‌مندی بیشتر فعالین گردشگری از نوروز ۱۴۰۰
تیموری همچنین در بخش دیگری از نشست مجازی با مدیران کل استانی پیرامون تبیین روند برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی کشور که از تاریخ ۵ لغایت ۸ اسفند ماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه پیش رو بهترین فرصت برای فعالان گردشگری به منظور معرفی ظرفیت‌ها و بستر فراهم شده در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به شمار می‌آید.

معاون گردشگری ادامه داد: طبق تاییدیه و مصوبه ستاد کرونا که پیشتر اطلاع‌رسانی شده است؛ امکان مشارکت حضوری به صورت محدود و برنامه‌ریزی شده و مجازی در نمایشگاه پیش رو فراهم است و انتظار می‌رود ادارات کل استانی از فرصت فراهم شده با توجه به نزدیکی ایام نوروز، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

او با تشریح جزییات نمایشگاه گردشگری با تاکید بر محورهای اجرایی شاخص شامل ارائه دستاوردهای نرم افزاری و سخت‌افزاری حوزه گردشگری، تمرکز بر ظرفیت‌های بوتیک هتل‌ها یا اقامتگاه‌های تاریخی – سنتی هر استان، معرفی محصولات متنوع گردشگری شامل گردشگری کشاورزی، معدن، دریایی و غیره را ضمن رعایت نصب برند گردشگری کشور و معرفی سایت ویزیت ایران در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد.

 یکی از بخش‌هایی که از همه گیری کرونا آسیب بسیاری را متحمل شده، حوزه گردشگری است و دولت برای جبران خسارات ناشی از این ویروس تا کنون ۲ بسته حمایتی برای بخش های آسیب دیده در نظر گرفت که در مرحله اول بسته حمایتی حوزه گردشگری امهال مالیاتی حق بیمه کارفرمایی بود که به شرط حفظ اشتغال و با لحاظ کد بیمه به واحدها اختصاص پیدا می‌کرد.

دولت در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایتی برای بخش های مختلف آسیب دیده از کرونا تخصیص داده که ۲۰ هزار میلیارد آن به وزارت بهداشت و مابقی بین بخش های دیگر توزیع شد. در بسته دوم تسهیلات با نرخ چهار درصد برای حمایت از مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شد که در این مرحله داشتن کد بیمه‌ای از سوی کارفرمایان مانند مرحله اول لحاظ نشده تا واحدهای گردشگری برای دریافت کمک‌های جبرانی مشکلات کمتری داشته باشند.

در بودجه سال آینده نیز هفت هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا در بخش گردشگری در نظر گرفته شده است؛ البته مسئولان در مقابل شدت زیان وارد شده به گردشگری این حمایت ها را تنها مسکن و اقدامی موقت در نظر می‌گیرند. چرا که در نهایت بخش گردشگری باید رونق بگیرد تا شاهد تداوم کسب و کار در این بخش باشیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا وزارت میراث فرهنگی گردشگری شیوع کرونا استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا گردشگری و صنایع دستی نمایشگاه گردشگری تاسیسات گردشگری معاون گردشگری مراکز اقامتی حوزه گردشگری کل استانی ادارات کل آسیب دیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • حضور سردار آزمون در رم مشروط شد
  • حضور سردار آزمون در تیم فوتبال رم مشروط شد
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد