Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نشست رسانگاه جایزه سینمایی ققنوس در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین قسمت از فصل اول رسانگاه با موضوع نسبت سینما و پیشرفت، پنجشنبه 23 بهمن برگزار شد. سید محمد حسینی، کارشناس و منتقد سینما در این نشست به جایگاه آرما‌ن‌ها و پیشرفت در سینمای ایران پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی با اشاره به تحقق آرمان‌ها در سینما، بیان کرد: «فیلم سینمایی "تولد یک ملت" به عنوان اولین فیلم تاریخ سینمای آمریکا، با ایجاد حس مشترک جمعی، یک ملّت را به وجود می‌آورد؛ همین اتفاق در هند و چین نیز، تکرار می‌شود. چنین چیزی اما آنچنان که بایسته است در ایران رخ نداده است. ما در شناخت مؤلفه‌های درام ملّی، دچار سوءتفاهم هستیم، کمتر تاریخ‌ را می‌شناسیم و با خوانش‌های غربی آن را می‌بینیم و نیاز است خوانش‌های ملّی را به رسمیت ‌بشناسیم.»

وی تأکید کرد: «ما دچار سوء مدیریت هستیم و سینمای ما رها شده‌ محض است. سینمای ما در تاریخ به قاجار و پهلوی، بیش از دوره‌های دیگر پرداخته در حالی که تاریخ قاجار یعنی شکست و مستعمره بودن. ما باید در سینما یکبار هرمز را پس بگیریم، اما همیشه داریم هرات را از دست می‌دهیم. ما دستمایه‌های زیادی برای احیای غرور ملّی داریم که به آن‌ها بی‌اعتناییم. سینمای ما قابل اعتنا است اما در قواره سینمای ملّی ما نیست و چرخه اقتصادی سینما در بهترین حالت فروش هم درست نمی‌شود.»

این منتقد سینما به ارتباط اقتصاد در سینما پرداخت و ادامه داد: «اقتصاد در سینما یعنی ایجاد این هژمونی که کالای آمریکایی حتی سلاح‌های آن را  خوب و باکیفیت‌تر از سایر کشورها بدانیم و حتی اگر ایران به تکنولوژی ساخت واکسن رسیده باشد، آن را باور نکنیم؛ این یعنی اثر اقتصاد در سینما. در گیشه سینما، این فرهنگ است که خرید و فروش می‌شود. متأسفانه سینمای دولتی ما نیز ضعف بزرگی است، ورود نهاد‌ها موجب سقوط فیلم‌ها می‌شود و خروجی کار و فیلم، بد می‌شود تا آنجاکه نهاد مربوطه تعرفه‌ها را می‌‌خرد تا آمار فروش فیلمش با مشکل مواجه نشود.»

وی با اشاره به فقر و کمبود پیشرفت در سینما اظهار کرد: «سینمای ما در لوکیشن، برخلاف  پتانسیل‌های موجود در ایران دچار فقر است. در این سینما عدالتی در زمینه‌های لوکیشن، اقلیم و فرهنگ برقرار نیست و مؤلفه‌های ما بیانگر مردم نیست. فیلمی مثل "فروشنده" از دل بافت ایرانی ساخته نشده و قصه‌ در جای خودش بدون ایرانیت وجود دارد. "بی‌همه‌چیز" هم همینطور، روستاهای فیلم گویا در وال استریت هستند تا ایران.»

حسینی در انتها به امید در سینما اشاره کرد و افزود: «سینمای اجتماعیِ سالم، پنجره‌ای رو به امید است و مانند جشنواره فجر امسال، دچار افسردگی و ازهم‌گسیختگی نیست. در سینمای سالم داستان‌ها با تراژدی شروع می‌شوند، اما به تراژدی ختم نمی‌شوند. در جشنواره امسال بعید است گزاره‌ای چون "پیشرفت" را پیدا کرد. البته "منصور" فیلم موفقی است، حس خوبی هم دارد اما دچار لفافه‌های سیاسی است.»

سینمای ما کاملاً بالاشهری و نئولیبرال است/ مبارزه با پولشویی در سینما اولین گام برای سلامت سینما استمردم در سینما به جای رؤیاهایشان تجربه‌های تلخ را تماشا می‌کنند/ سینمای اجتماعی ما بدون ژانر و تعریف نشده استسینمای 1400 ایران| سینمای تلخ و کمدی مبتذل یا فیلم‌های آرمانگرا؛ کدام یک در آغاز قرن جدید چشمگیر خواهند بود؟/کمای سینمای استراتژیک ایران در دهه نود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم سینما جشنواره فیلم فجر فیلم سینما سینمای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چند ثانیه

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق
  • رسمی: پدیده جدید والیبال ایران تمدید کرد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند