Web Analytics Made Easy - Statcounter

حافظی گفت:اولین نسخه روزنامه ادب در رمضان ۱۳۱۸ قمری، ۱۳۰۲ شمسی به صورت چاپ سنگی و خط نستعلیق منتشر شده است و از ویژگی‌های آن کتابت وقف ‌نامه در صفحه ابتدایی است که عبدالعلی او کتایی در سال ۱۳۴۲ قمری آن را وقف کتابخانه آستان قدس رضوی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « ابراهیم حافظی» امروز(۲۸ بهمن) در برنامه سه شنبه های فرهنگی آستان قدس با بیان اینکه از روزنامه «ادب» موجود در آرشیو خود که عنوان نخستین روزنامه چاپ مشهد را دارا است رونمایی شد، گفت: این نسخه در رمضان ۱۳۱۸ قمری، ۱۳۰۲ شمسی به صورت چاپ سنگی و خط نستعلیق منتشر شده است و از ویژگی‌های آن کتابت وقف‌نامه در صفحۀ ابتدایی است که عبدالعلی اوکتایی در سال ۱۳۴۲ قمری آن را وقف کتابخانه آستان قدس رضوی می‌کند و مهر آن مربوط به سراج‌السلطان پدر ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه های آستان قدس با بیان اینکه خاندان او کتایی تا سه نسل رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی بوده‌اند، افزود: در این وقف‌نامه اشاره می‌کند که اگر قرار است این روزنامه از کتابخانه خارج شود، باید تحت شرایط خاص باشد وگرنه اجازه خروج از کتابخانه را ندارد.

 

وی همچنین به نسخۀ رونمایی شده از این روزنامه اشاره کرد که اولین تصویر نقاشی‌ شده در مطبوعات آن زمان، در آن به چاپ رسیده است، این نقاشی که کاریکاتور مانند است از حسین الموسوی نقاش‌باشی آستان قدس رضوی است که مذهب کتابخانه نیز بوده است.

 

حافظی با بیان اینکه طی سه سال، ۱۱۰ شماره از روزنامۀ ادب به چاپ رسیده است، از وجود مجموعۀ کامل این روزنامه در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی سخن گفت و اعلام کرد: این یکی از امتیازات منحصربه فرد این آرشیو است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: روزنامه قدیمی سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی آستان قدس مشهد آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت

سرهنگ سیدرضا اسدنژاد گفت: در این مدت ۷۲ فقره تصادف جرحی و ۵۰۰ فقره تصادف خسارتی در خیابانها و معابر مشهد رخ داده است.

وی اضافه کرد: مرتکبان ۶ هزار و ۴۹۹ فقره تخلف راهور نیز جریمه شدند که هزار و ۶۴۸ فقره از این تعداد مربوط به تصادفات حادثه‌ساز است.

جانشین رییس پلیس راهور خراسان رضوی بیان کرد: در راستای برخورد قاطع با تخلفات حادثه ساز، دیروز ۵۵ دستگاه خودروی حادثه ساز نیز در مشهد توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

اسدنژاد افزود: اکنون ترافیک در خیابانهای این کلانشهر عادی و روان است.

روزانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر مشهد خدمت رسانی می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • ۸۲ مصدوم در تصادفات مشهد
  • تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • روزنامه اصولگرا: دختری که از ترس پلیس و به اجبار حجاب می زند، در اولین فرصت، کشف حجاب می کند
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود