سریال دادستان + جنجال رسانه ای + خودی و غیرخودی = مسعود ده نمکی
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۳۹۰۳
عصر ایران ؛ نهال موسوی - چند شب است که سریال دادستان ساخته مسعود ده نمکی از شبکه 3 سیما در حال پخش است و طبق معمول همیشه ساخته های مسعود ده نمکی با حاشیه و مخالفت و موافقت های رادیکال همراه است.
آنچه جالب توجه است خود ده نمکی هم همیشه از داغ کردن تنور چنین اتفاقاتی استقبال کرده و حتی خود یر روی این آتش بنزین میریزد، شاید این خصوصیت او ریشه در فعالیت مطبوعاتی دارد که در دهه 70 انجام می داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مثلا ده نمکی در صفحه اینستاگرامش در جواب به مخالفان سریالش می نویسد:
«معنی ضرب المثل" آب در لانه مورچگان ریختن" را می شود در فضای توئیتری با پخش سه قسمت از سریال دادستان دید. کار از آب ریختن در لانه گذشته طوفان توییتری راه انداخته اند.
خدا را شکر می کنم که سریال به هدف زده است .تا شمردن تیر های خشاب داعشی ها وقت گذاشته اند منطق رفتاری و حرف حساب پیشکش. یاد تیتر های ۲۰ سال پیش نشریات شلمچه و جبهه و مستند فقر و فحشا و جیغ های بنفش حضرات افتادم.؟»
سایت مشرق نیوز هم در موافقت با سریال دادستان و مخالفت با منتقدان ده نمکی مطلبی را منتشر کرده است که جالب توجه است، بخش های از آن را در پایین می خوانیم:
« فضای تخریب سریال دادستان کاملا قابل پیشبینی بود. با آغاز دادستان، پوزیسون و اپوزیسیون علیه سریال دادستان و دهنمکی آغاز به کار کردند.
[...] سریال دهنمکی سویهای مردمی دارد و قسمت سوم آن یک شاهکار اکشن ممتاز و غیرقابل تکرار است و هر چه او عملکرد بهتری در حوزه تصویر دارد، هجمهها افزایش بیشتری پیدا میکند.
[...] با نمایش قسمت سوم سریال، مشخص شد سازندهاش در بالاترین سطح تکنیکی در سینمای ایران قرار دارد.
[...] فیلمنامه قسمت سوم «دادستان» شاید از پانزده صفحه تجاوز نکند اما از حیث تکنیکی در تاریخ فیلم و سریال ایرانی، یک سرفصل بدیع و ممتاز است. مولفان و مصنفان سینما و سریالهای آپارتمانی هیچگاه نمیتوانند، قسمت سوم سریال دادستان را حتی روی استوریبورد طراحی کنند. رخوت و عدم تحرک در تمامی تولیدات نمایشی، ۴۰ سال اخیر موج میزند
[...] دادستان فرصت مناسبی بود که کارگردان اخراجیها به مخالفانش ضرب شست نشان دهد. سازنده سریال، بدون آزمون و خطا کردن، توانایی و جسارت فوقالعادهای در ساختن یک سریال مطالبهگر سیاسی- اجتماعی با تنوع بصری خاص را دارد.»
فعلا زود است که به نقد سریال به لحاظ محتوایی و کیفی بپردازیم ولی واقعا این تعریف و تمجیدها با این ادبیات در نوع خود بدیع و جالب توجه است چون محصول کار را که می بینیم از آنچه که در بالا نوشته است زیاد خبری نیست و اتفاقا درگیری ها و صحنه های اکشن مورد اشاره بسیار معمولی ساخته شده است مگر اینکه نویسنده متن فوق زیاد اهل دیدن فیلم های اکشن نبوده باشد که در این صورت برای ایشان جالب توجه است.
در بخشی دیگر از نوشته مشرق نیوز به یک کارگردان سینما هم تاخته است که همین امسال در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به احتمال زیاد منظورش محمدحسین مهدویان سازنده فیلم های ماجرای نیمروز، لاتاری رد خون و ... است که امسال با فیلم شیشلیک در جشنواره حضور داشت و درباره او و فیلمش نوشته است:
« یکی از فیلمسازانی که با تمامی ارگانهای پربودجه کشور همکاری داشت، در اظهارات اخیرش با ساخت فیلمی ضد مردمی، در کنفرانس رسانهای همین جمله را نقل کرد: "من برای مردم فیلم ساختم.
وقتی درباره منابع مالی و حامیان اقتصادی فیلم کنکاش میکنیم، درخواهیم یافت، تامین بودجه همان «فیلمساز مردمی» پرمدعا توسط یک کارتل اقتصادی بزرگ صورت پذیرفته است. این کارتل اقتصادی بنیانگذار سامانههای پیامکی، به مدد رانتهای خاص، یک ابر هلدینگ را راهاندازی کرده و برای افزایش دامنه پولشوییها و گرفتن رانتهای اقتصادی، حمایت ویژهای از «فیلمساز مردمی» و «فیلممردمی» کرده است.
۲۱ میلیارد تومان برای ساختن «فیلم مردمی»، رقم بسیار عجیبی است. در حالی که همان فیلمنامه با همان سوپراستارها، با رقم حداکثر ۷ میلیارد تومان قابل ساخته شدن بود. نکته مهم در «فیلم مردمی» این است که آیا این فیلم مطالبهای مردمی را مطرح میکند یا اینکه مطالبات مردمی را به تمسخر گرفت!؟ »
و بعد نوبت به ابراهیم حاتمی کیا می رسد و یا احمد امینی (کارگردان سریال شبکه 2 ) و ...
« تفاوت مهم «حاتمیکیا» و «دهنمکی» در این بزنگاه آشکار میشود. حاتمیکیا به نام فیلم منتقدانه، ساختار را از بیخ و بن به چالش میکشد و در آثار ظاهرا آلترناتیوش راهکاری نیست، اما دهنمکی در پایان قسمت دوم سریال، سرفصلهای مطالباتی خود را ارائه میدهد.»
«در شبکه دو، سریالی با عنوان بیگانه ای با من است در حال پخش است. کارگردانی آنرا احمدامینی از افراد شاخص جریان روشنفکری برخواسته از مجله فیلم بر عهده دارد. سریال امینی شبیه کلیشههای هندی دوران راج کاپور (سینمای هند) است و احمد امینی برای ساخت هر قسمت سریال همان دستمزدی را دریافت میکند که دهنمکی دریافت کرده واین مصادیق شامل همه فیلمسازان سیما میشود، پس چرا همه حساسیتهای حول این روزنامهنگار سابق انقلابی شکل میگیرد؟ »
کلا رویکرد این نوشتار این است که مسعود ده نمکی بد نیست و کاربلد است و در ادامه غیر از اینکه گفته مسعود آقای ما بد نیست بلکه اضافه کرده بدها اینها هستند و ...
فارغ از هر اظهار نظر موافق و مخالفی باید اشاره کرد سریال دادستان خود معرف خود خواهد بود و تازه در آغاز راه است باید منتظر ماند و در ادامه دید که به چه جایی و جایگاهی نزد تماشاگرانش دست خواهد یافت.
اگر در دل مردم جایی باز کند قطعا بدون هیچ به به و چه چه بیرون از اثر هم اتفاق می افتد و اگر هم قرار باشد که مخاطب با آن ارتباط نگیرد با هزاران تعریف و تمجید نمی توان آن را در دل و ذهن تماشاگران جا کرد.
فقط باید به هر دو طیف موافق و مخالف سریال دادستان گفت فعلا برای چنین اظهاراتی واقعا زود است باید نشست و سریال را دید.
بیشتر بخوانید: مسعود ده نمکی با طناب دار به سیلی زدن نماینده مجلس واکنش نشان داد (+عکس) بازدید کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان) از مراحل ساخت مجموعه تلویزیونی "دادستان" اولین فیلم از پشت صحنه سکانس حمله داعش به مجلس در سریال جدید دهنمکی (فیلم) ده نمکی: اگر درباره شهید رجایی فیلم بسازم ممکن است کشته شوم مسعود دهنمکی: مقالات نشریه شلمچه را خودم مینوشتم و با نام شهدا منتشر میکردم (فیلم) لینک کوتاه: asriran.com/003Eaaمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: سریال دادستان جالب توجه مسعود ده نمکی قسمت سوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریالهای خارجی پسینی است
سخنگوی مجمع رصتا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از پلتفرمها گفت: سریالهای خارجی در مقایسه با سریالهای ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند، یعنی اول نمایش داده میشوند و بعداً اگر ساترا ملاحظهای داشته باشد به سکوهای نمایش خانگی اعلام میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریال «حشاشین» یکی از مباحثی است که این روزها توجه منتقدان خارجی و مخاطبان ایرانی به خود جلب کرده که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، میپردازد؛ این سریال نشان میدهد که چگونه صباح با ایجاد فرقهای به نام «حشاشین»، جایگاه خود را در میان حاکمان آن زمان به دست آورد و با ترورها و فعالیتهای زیرزمینی، تلاش کرد تا از تحت تسلط عربها و ترکها بیرون بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که این سریال روایتی متفاوت و البته غیرواقعی از زندگی حسن صباح است و نشان میدهد که چگونه او با رهبری مذهبی و سیاسی، جنگی پنهانی علیه قدرتهای آن زمان منطقه را آغاز کرد.
این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است؛ فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید و قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنههایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.
چند روز قبل این سریال در پلتفرمهای داخلی نظیر فیلیمو و فیلم نت منتشر شد در حالی که مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا اظهار کرد: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.
سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا نیز در گفتوگویی با ایرنا در این باره اظهار کرد: تنظیمگری ساترا، یک تنظیمگری هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در ایران به این صورت است که معمولاً از سریالهای ایرانی استقبال میکنند، سریالهای ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. آئین نامه محتوایی ساترا به تمام سکوهای شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانههای نمایش خانگی خودشان موظف هستند آئین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست.
وی افزود: طبق خود اظهاری سکوهای شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در میان سریالهای خارجی، پرمخاطبترین سریالهای خارجی در سکوهای ایرانی برخی سریالهای ترکی، کرهای و هندی هستند.
سخنگوی مجمع رصتا با اشاره به تصمیم ساترا بیان کرد: ساترا هوشمندانه تلاش میکند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکوهای خارجی نشود. یکی از مأموریتهای ساترا در حوزه تنظیمگری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود قبل از ممنوعیت دادههای لازم در اختیار نخبگان و رسانههای جمعی قرار گیرد تا زمانی که سریال ممنوع میشود شاهد همراهی نخبگان و رسانههای جمعی باشیم.
مراد حسینی ادامه داد: در نهایت باید توجه داشت که اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهم است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا اخذ میشود و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل میگیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام میشود دادستانی از انتشار آن در سکوهای داخلی جلوگیری میکند.
امید علی مسعودی عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا نیز درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرمها به ایرنا اظهار کرده است: پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرمهای نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجهای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرجترین سریالهای تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار میرود.
این استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: برجسته کردن فرقهها از پروژههای مهم صهیونیسم جهانی به شمار میرود و تصور میشود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینهای نیز با همین سیاستها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانیها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی میکند.
مسعودی در ادامه تصریح کرد: تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلمنامه آن وارد است در پلتفرمهای نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرمهای عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریالهای خارجی نیز همچون سریالهای داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
نایب رئیس انجمن سواد رسانهای ایران در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریالهای خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانوادههای ایرانی خواهد داشت.
کد خبر 748692