Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده شدن ساختمان در نبود نور

شاید بتوان گفت ساده ترین دلیل برای روشنایی نمای ساختمان، دیده شدن و شناسایی بنا از فواصل دور و نزدیک می باشد. نورپردازی نمای ساختمان، علی الخصوص به صورت منحصر به فرد، به سادگی می تواند در رویت ساختمان به شکلی  باشکوه و جلوه گر، تاثیر فراوان داشته باشد.

تفکیک بنا از ساختمان ها و بناهای مجاور

نورپردازی اصولی و علمی ساختمان می تواند آن را به هویتِ بصری برجسته ای نسبت به محیط پیرامون آن تبدیل کرده و کاملا چشمگیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دلیلی ساده اما لازم برای روشن کردن نمای ساختمان در شب می باشد، بسیاری از کارفرمایان دوست دارند ساختمانی که بنا کرده اند، در شب هم در بین انبوه ساختمان های و بناها دیگر به چشم بیاید.

نمایش معماری و جزئیات بنا در شب

نورپردازی مناسبِ معماری درنبود خورشید، می تواند به اندازه معماری روز و بلکه بیشتر خودنمایی کند. نمایش نما و پیرو آن خود بنا در شب و در امتداد روز می تواند به عنوان نمادی همیشگی در اذهان باقی بماند. قطعا طراحان معماری دوست دارند که ایده پردازی فرم بیرونی ساختمان و نمای آن در شب هم به اندازه روز دیده شود. با این دیدگاه نورپردازی نما، جز بهترین دلیل برای طراحی روشنایی ساختمان ها است.

تقویت نوع کاربری بنا با نورپردازی

دربسیاری از مواقع، طراحان نورپرداز می توانند با هوشمندی و تکنیک هایی روشنایی که به کار می برند، هویت کاربری ساختمان را در شب تقویت کنند. یعنی مثلا با آگاهی از ویژگی های ظاهری نما و ارتباطی که با تکنیک های نورپردازی می توانند ایجاد کنند، برای مخاطب مشخص کنند که بنایی که می بیند، تجاری است یا مسکونی.

تقویت جلوه ی زیبایی معماری شهر

طراحان روشنایی موظف هستند به عنوان مسولیتی که در جهت حفظ زیبایی ظاهر شهر دارند، با توجه به اصول و ضوابطی: مثل عملکرد بنا، تعادل و هارمونی با محیط، نظم و ریتم، سبک طراحی، هماهنگی با فرهنگ و بافت موقعیت بنا مبادرت به نورپردازی ساختمان ها بکنند که نه تنها به زیبایی معماری شهری لطمه نزنند، بلکه به ارتقای آن نیز کمک کنند.

جوان سازی ظاهری ساختمان

در هرشهری ساختمان های کهنسال و بناهای تاریخی وجود دارند که هویت فرهنگی آن شهر محسوب می شوند و نباید آنها را تخریب کرد، بلکه باید به بهتر دیده شدن آنها کمک کرد. با نورپردازی این بناهای ارزشمند به گونه ای می توان در شب هم به آنها جلوه ای بصری جذاب بخشید. همچنین ساختمان هایی که قدمت تاریخی ندارند، اما در زمانی طراحی و ساخته شده اند که علم نورپردازی نما و تجهیزات آن وجود نداشته است. این ساختمان ها را که بعضا طراحی های نمای بسیار زیبایی هم دارند، می توان به جای تغییرنمای آنها و با هزینه ایی کمتر نورپردازی کرد و جلوه ی شاداب و جوانی به آنها داد.

تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی نمای ساختمان

درعلم روشنایی و نورپردازی نما، تکنیک ها و تجهیزات متعددی وجود دارد که شاید بخش زیادی از آنها در ایران مورد استفاده قرارمی گیرد. در ادامه به تعدادی از مهمترین و پراستفاده ترین این ادوات اشاره می کنیم:

وال واشر : از رایج ترین تجهیزات مورد استفاده در روشنایی نما است. به نوعی از چراغ ها گفته می شود که مجموعه ای از LED در بدنه ای خطی چیدمان می شود. اندازه و توان LED ها و رنگ آنها می تواند متفاوت باشند. هر کدام از LEDها به صورت جداگانه شامل یک لنز هستند. وال واشر هایی که در فضای بیرونی و برای نورپردازی نمای ساختمان مورد استفاده قرارمی گیرند، باید دارای درجه حفاظت (IP) باشند. جت لایت : نوعی از چراغ های نورپردازی نما هستند که دارای یک LED با توان های 3 وات به بالا می باشند. که به دلیل ساختار بدنه و لنزی که بر روی آن نصب می شود، دارای پرتاب نور خطی و بسیار بلندی هستند. چراغ های دیواری : یکی از انواع چراغ های دکوراتیو هستند که نوع IPدار آن برای نورپردازی نما مورد استفاده قرارمی گیرند. این چراغ به شکل یک طرفه، دوطرفه، سه طرفه و یا چهارطرفه ارائه می شوند. ریسه شلنگی : یا ریسه های نواری یا همان   .STRIP LIGHTS یک صفحه نواری قابل انعطاف است که مجموعه ای از LED روی آن در یک یا چند ردیف چیده شده است.ریسه ها دارای تراکم چیدمان دیود های متنوعی هستند. همچنین تنوع رنگ دارند. ریسه ها معمولا دارای یک پوشش پلیمری سیلیکونی شفاف یا غیر شفاف(نئون فلکس) هستند. این نوع روشنایی معمولا در نورپردازی نما به صورت مخفی و آشکار به کار برده می شود.

تجهیزات نام برده، از ساده ترین چراغ های مورد استفاده برای نورپردازی ساختمان می باشند. اما یک طراح نورپردازی خلاق با شناخت درست این محصولات و ویژگی های آنها می تواند به صورت بسیار متنوعی از این تجهیزات برای روشنایی نمای ساختمان ها استفاده کند.

پربیننده ترین خانه‌های محله چیتگر (امام رضا) تهران چند؟ آپارتمان‌های تهرانسر چند؟/ کاهش قیمت‌ در پی رکود بازار قیمت خانه‌های محله مرزداران تهران خانه‌های غرب تهران چند؟/ آینده قیمت مسکن از نگاه مشاوران املاک فراز و فرود طرح جهش تولید مسکن/ کاهش قیمت مسکن با اجرای طرح

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نورپردازی نمای ساختمان تجهیزات ساختمانی چراغ تزئینی معماری ساختمان نورپردازی نمای ساختمان ریسه نور نورپردازی نمای ساختمان نورپردازی نما مورد استفاده ساختمان ها چراغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۴۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم

مدیر برق شهرستان قشم با تأکید بر ارایه خدمات ویژه به شهروندان و رفع مشکلات آنها در حوزه برق گفت: امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر در این جزیره است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، اسماعیل سالفی امروز، شنبه، در نشست با شهرداری و مدیر آب و برق سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: یکی از زمینه‌های صرفه‌جویی انرژی در شبکه‌های برق، اصلاح روشنایی معابر درون و بین شهری است که خوشبختانه در این حوزه اقدامات خوبی در قشم انجام شده است.

مدیر برق شهرستان قشم با تشکر از اهتمام شهرداری قشم و آب و برق منطقه آزاد برای رفع مشکلات شهری، به‌ویژه خاموشی‌های معابر سطح شهر، افزود: وظیفه همه ما خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در شهرستان است و کارکنان اداره برق با تمام امکانات و توان در حال ارائه خدمات به مردم نجیب این شهرستان هستند.

تعامل و هماهنگی ارگانها تنها راهکار ارایه خدمات مطلوب به شهروندان

شهردار قشم نیز در این نشست بر اهمیت هماهنگی و همکاری میان ادارات مختلف شهری و ارگان‌های ذی‌ربط جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندان تأکید کرد.

میرداد میردادی بیان داشت: تنها با تعامل و هماهنگی می‌توانیم بهبودی مطلوب در خدمات شهری را برای اهالی قشم فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: هماهنگی در ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی و مدیریت شهری، سیاستگذاری برای انجام خدمات بهینه و ایجاد نگاه مشترک برای توسعه شهری توسط تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی از جمله رویکردهای مهم مدیریت شهری است که همه ما باید به آن نگاه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و برق منطقه آزاد نیز در این نشست به اهمیت بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع موجود در ارائه خدمات به مردم اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بهبود فرآیندها، به دستیابی به خدمات بهتر و مؤثرتر برای جامعه محلی کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/7558/+

دیگر خبرها

  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • برادر فیدلیتی با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد /عکس
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا