Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:56:33 GMT

کارگاه آموزشی زراعت چوب در بیجار برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۶۵۱۱

کارگاه آموزشی زراعت چوب در بیجار برگزار شد

به گزارش ایرنا، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان روز سه شنبه در این کارگاه آموزشی اظهارداشت:  با توجه به وضعیت آب و هوایی شهرستان بیجار رقم نهال صنوبر با به علت مقاومت به سرما، می تواند بعد از گذشت حدود هشت تا ۱۰ سال از زمان کشت، در تولید چوب و تامین نیاز کشور و  گردش اقتصادی کشاورزان تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهر کرمی افزود: آبیاری منظم و کافی و به ویژه آبیاری قطره ای یا نواری می تواند نیاز آبی صنوبر را تامین کند و همچنین با توجه به میزان فاصله هر اصله نهال با یکدیگر می توان، در فضای خالی نهال ها با علف چینی علف های هرز، از کشت محصولات کشاورزی که سطح کشت هستند و مواد مغذی سطح خاک را به سرعت مصرف نمی کنند استفاده کرد.

او با اشاره به اهمیت زراعت چوب در کشور و منطقه و اهمیت این محصول برای صنایع مرتبط گفت: کاشت نهال صنوبر در طرح زارعت چوب با توجه به مطالعات صورت گرفته و نحوی کاشت، داشت و برداشت آن می تواند در تامین چوب مورد نیاز صنایع چوبی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و علاقه مندان بخش کشاورزی نقش آفرینی داشته باشد و کشور را از واردات چوب بی نیاز گرداند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی تصریح کرد: باز آوری اقتصادی چند برابری از کشت گندم بعد از حدود ۱۰ سال با قیمت هر کیلوگرم چوب به ارزش ۲۰ هزار ریال، سالانه حدود چهار میلیارد ریال در هر هکتار برای کشاورزان درآمد زایی خواهد داشت که بیش از ۵۰درصد این درآمد سود خالص می باشد.

وی با تاکید بر اینکه نهال بکارید و چوب برداشت کنید اظهارداشت: سابقه بومی کشت و داشت چوب به صورت سنتی از گذشته وجود داشته و بیگانگی با کشاورزان ندارد، از قدیم کشاورز برای باد شکن باغات و مزارع کشاورزی خود در حاشیه آن نهال صنوبر کشت می کرد و در هر دهه، در کنار برداشت سایر محصولات، از این سرمایه ارزشمند نیز برخودار می گردید.

کرمی ادامه داد: در چند سال اخیر صنعت چوب بیشتر مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است و در هر خانه ایی یک یا چندین مصنوعات چوبی مورد استفاده خانواده ها قرار می گیرد و عمده مصرف چوب در حال حاضر در صنعت تولید کاغذ صرف می شود و مصنوعات چوبی و سایر محصولات فرآوری شده از چوب درختان، سالانه ۱۴ میلیون متر مکب نیاز چوبی برای کشور ایجاد می نماید.

وی گفت: پنج میلیارد متر مکعب در حال حاضر توسط درختان موجود در سایر نقاط کشور تامین می گردد، ۹ میلیارد متر مکعب دیگر باید از طریق ترویج کشت نهال مورد توجه قرار گیرد تا نیاز فعلی کشور از واردات این محصول ارزشمند کاهش یابد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه در هر یک هکتار زراعت چوب، یک نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم دارد و در صنایع تبدیلی هم بصورت غیر مستقیم یک نفر اشتغالزایی خواهد داشت که منطقه جعفرآباد از پتانسیل بالایی برخودار است و شهرستان بیجار ظرفیت تولید حداقل پنج هزار تن در سال را دارد.

وی با اشاره به اینکه در فضای میان نهال های صنوبر کشاورزان می توانند با کشت علوفه یونجه و شبندر هم استفاده کنند که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در طرح زراعت چوب، بذر این محصولات را بصورت رایگان به کشاروزان ارائه می نماید.

کرمی تصریح کرد: در هکتار می توان، ۲ هزار و ۵۰۰ نهال صنوبر بصورت علمی کاشت و با توجه به هشت تا ۱۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز در هر هکتار، از درامد مناسبی برخودار شد و صنعت چوب کشور را رونق بخشید.

در ادامه این کارگاه آموزشی، کشاورزان و مسوولین استانی و شهرستانی بیجار از مزارع سنتی کشت نهال صنوبر بازدید کردند .

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

برچسب‌ها کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری اشتغال زایی منابع طبیعی بیجار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری اشتغال زایی کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری اشتغال زایی منابع طبیعی بیجار اخبار کنکور نهال صنوبر زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بیجار شهری که بر بلندای بام جای گرفته است و به واسطه کوه‌های سرو قامتی که در دور آن احاطه شده است نعمت‌های خداوند مهربان نیز در آن جاری شده است.

وجود گیاهان دارویی و خوراکی بهاره در این شهرتان رونق زیادی دارد و با شروع فصل بهار کار و کاسبی بسیاری از مردم این دیار رونق می‌یابد.

از گذشته تاکنون بانوان بیجاری هرساله در دو ماه اول فصل بهار نسبت به خرید گیاهان خوراکی به دلیل خاصیت‌های درمانی و دارویی اقدام کرده و حتی برای فصل‌های دیگر سال نیز به روش‌های مختلف نگهداری می‌کنند.

یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.

در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می‌شود که مصرف آن از گذشته‌های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می‌کنند.

سراب، قیصه، کوه حمزه عرب، کوه زغال، صلوات آباد، چنگ الماس و قمچقا مهم‌ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است.

گیاهان بهاری درمان بسیاری از امراض

مهری عباسی یکی از بانوان بیجاری در حین خرید گیاه بهاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از این گیاهان خوراکی چه استفاده‌هایی می‌کنید اظهار کرد: گیاهان بهاری از خاصیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و در فصل بهار خانواده ما بیشتر وعده‌های غذایی خود را با این گیاهان تأمین می‌کنند.

وی افزود: مصرف زیاد پروتئین و گوشت قرمز موجب بروز بیماری‌های زیادی در افراد می‌شود و خوردن گیاهان خوراکی فصل بهار برای سلامت همه افراد بسیار ضروری است.

گیاهان بهاری منبع مهم در آمد مردم

محمد رحمانی از دیگر شهروندان بیجاری نیز در گفت‌وگو با با خبرنگار مهر اعلام کرد: علاقه بسیار زیادی به گیاهان خوراکی فصل بهار دارم، مثلاً گیاه خوراکی قازیاقه معجزه‌های در درمان انواع بیماری‌ها دارد، هرساله در این فصل برای خرید این گیاه بسیار خوشمزه و پرخاصیت لحظه شماری و به مقدار بسیاری خریداری می‌کنم.

وی به تعداد گیاهان دارویی و خوراکی این منطقه اشاره و ابراز کرد: لف چشمه (بولاغ اوتی)،پونه خوراکی، گل آقا (گیلاغه)،شنگ، گوشت بره (گوشت برخیله) کنگر، ترشک اسفنجی (اول که) پیاز وحشی (پیاز قوراته) زرایند کوهی (پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است.

این شهروند بیجاری گفت: با توجه به نبود شغل پایدار در بیجار برداشت و فروش گیاهان بهاری در دو ماه فصل بهار منبع درآمدی برای افراد جویای کار در بیجار است.

گیاهان بهاری بدن را پاکسازی می‌کند

یکی از فروشندگان بیجاری که سبد و گونی‌های بزرگی از گیاهان خوراکی را در مغازه خود گذاشته بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: خوشبختانه استقبال مردم بیجار از گیاهان خوراکی فصل بهار بسیار خوب است و همزمان با نیمه دوم فروردین شاهد حضور مشتری‌های زیادی هستیم.

حامد کریمی گفت: خوشبختانه مردم بیجار طرفدار بسیار خوب گیاهان خوراکی فصل بهار هستند، چراکه فواید زیادی دارد و در درمان بسیاری از امراض مؤثر است و بدن انسان را پاکسازی می‌کند.

وی به هزینه این گیاهان خوراکی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت این گیاهان با توجه به سختی که در ببرداشت آن وجود دارد بسیار پایین است و عموماً قیمت‌ها از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان بوده و تقریباً نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل زمین هستند که در فصل بهار سفره شهروندان بیجاری را رنگین می‌کند اما یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد.

کد خبر 6085166

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار