Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در یک سال گذشته تجربه تلخ مدیریتی داشته و افشاگری یک شبکه تلویزیونی آلمانی علیه رییس آن موجب شد تا «تاماش آیان» مرد کهنه کار این فدراسیون پس از چهار دهه استعفا دهد و پس از این کناره‌گیری فدراسیون از ژانویه ۲۰۲۰ یک آشفتگی مدیریتی را تجربه کرد.  قرار است بعد از حدود ۱۵ ماه انتخابات ریاست این فدراسیون در فروردین‌ماه برگزار شود انتخاباتی که «علی مرادی» رییس فدراسیون و چند شخصیت ورزشی کشور مدعی رسیدن به کرسی بین‌المللی در آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخابات قرار است روزهای نخست فروردین ماه برگزار شود تا بعد از مدت‌های این نهاد ورزشی از بلاتکلیفی مدیریتی خارج شود.

گروه ورزش ایرنا برای بررسی میزان موفقیت تیم ایرانی و آینده این فدراسیون پای سخنان «علی مرادی» رییس فدراسیون وزنه‌برداری نشسته است. وی در این گفت وگو با بیان اینکه تصمیمش مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک است گفت: به نمایندگی از تمام ورزش ایران به این انتخابات گام می‌گذارد.

متن کامل گفت وگو  در زیر آمده است؛

چند شخصیت ورزشی از جمله جنابعالی در انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری ثبت نام کردید این یک تصمیم فردی است یا اجماع ملی پشت آن قرار دارد؟

من هیچ تصمیم فردی برای ورود به انتخابات اتخاذ نکردم بلکه برای ورود به این عرصه با مسوولان ورزش کشور از جمله وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک نیز هماهنگ بودم. وزیر ورزش و معاونان او از من حمایت داشتند و قول همکاری دادند. رییس کمیته ملی المپیک نیز به من لطف داشتند. اینکه بخواهم خودسر تصمیم بگیرم هیچ موفقیتی به دست نخواهد آمد. من به دنبال کرسی بین‌المللی برای وزنه برداری ایران هستم و این با اجماع ملی و بین‌المللی به دست خواهد آمد.

در دوره گذشته هم چند نفر از ایران در انتخابات حضور پیدا کردند که «محسن بیرانوند» دبیر کنونی فدراسیون توانست به کرسی برسد. فضای انتخابات در آن دوره به گونه‌ای بود که امکان موفقیت در آن کم بود و ما در نهایت توانستیم یک کرسی بین‌المللی در فدراسیون کسب کنیم. ما یکی از کشورهای صاحب وزنه‌برداری در دنیا هستیم و باید در وزنه‌برداری صاحب نظر باشیم.

به نظر می رسد با رفتن «تاماش آیان» فضا برای موفقیت تیم ایرانی در انتخابات پیش‌رو مهیا باشد.

نه اینگونه نیست فدراسیون بین‌المللی قربانی تفکراتی شده که از گذشته‌های دور وجود داشته و هنوز رگه‌هایی از آن نیز وجود دارد. من در گذشته نسبت به شفاف‌سازی مالی و سلامت ورزشکاران تذکر داده بودم اما آنچنان توجهی نشد تا اینکه کمیته بین‌المللی المپیک ورود کرد. وزنه‌برداری جهان در حال قربانی است. این رشته که یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های المپیک است جایگاه گذشته خود را از دست داده و حضور آن در بازی‌های آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حتی تهدید به کنار گذاشتن از المپیک شد.

من همچنان با تفکر شفافیت مالی و مبارزه با دوپینگ به انتخابات گام گذاشتم و بر اصول خود پافشاری می‌کنم اما شرایط تغییر زیادی نداشته است. برخی باور دارند که آیان رفته و می‌شود به راحتی برنامه اجرا کرد اما کسانی که در فدراسیون بین‌المللی هستند تفکرات گذشته را دارند. یکی از ایرادهای انتخابات پیش رو آن است که با همان آیین‌نامه قبلی برگزار خواهد شد و این یعنی چرخیدن برنامه بر محور سیاست‌های گذشته و تغییر هم معنایی ندارد.

یعنی آیین‌نامه جدید مورد تایید هیات رییسه و گنگره فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری قرار نگرفته است؟

برخی از مسوولان کنونی ادعا دارند که آیین‌نامه جدید مورد تایید هیات رییسه است اما باید اردیبهشت ماه در گنگره فدراسیون جهانی تصویب شود. اگر قرار باشد که آیین نامه بعد از انتخابات تصویب شود پس انتخابات با آیین نامه قبلی برگزار خواهد شد و این یعنی عدم تغییر. کشورهای صاحب وزنه‌برداری باور دارند که فدراسیون بین المللی باید یک پوست‌اندازی در زمینه تصمیم‌گیری داشته باشد اما تا زمانی که آیین‌نامه جدید تصویب نشود و تغییرات چشمگیر نباشد  نباید به آن امیدوار بود.

تصمیمات برخی از افراد غیر متخصص در فدراسیون بین المللی و فاقد صلاحیت مدیریتی در حال حذف قهرمانان بزرگ این رشته در المپیک هستند و ماحصل این کار پایین آمدن شخصیت و اعتبار وزنه‌برداری در دنیا و المپیک است. سهمیه المپیک در حال کاهش است و هیجان وزنه‌برداری در بزرگترین جشنواره ورزشی دنیا کاهش پیدا کرده است. کسانی که تصمیم گیرنده در این زمینه هستند اگر به فکر وزنه‌برداری نباشد اعتبار این رشته را در سراشیبی قرار داده و تاثیر جبران ناپذیری بر این رشته دارد.

فشار کمیته بین المللی المپیک برای اصلاح مقررات فدراسیون جهانی تاثیر گذار نبوده یا اینکه قرار نیست اصلاحاتی انجام شود؟

کسانی که تصمیم گیرنده هستند به دنبال اعتلای وزنه‌برداری نیستند و شمار این افراد کم است اما تاثیر آنان زیاد است. متاسفانه شیوه تصمیم آنان به گونه‌ای است که تصمیمات آنان در جهت توسعه وزنه‌برداری در المپیک نیست بلکه شخصیت وزنه برداری را زیر سوال می برند. هر چند که گفته شد باید دستورات کمیته بین‌المللی المپیک اجرایی ‌شود اما اینگونه نیست. کسانی که کاندیدا شدند کلیه مقررات را خود نوشتند و باید طبق تغییرات انتخابات انجام شود. شمار این افراد زیاد نیست بلکه ممکن است شاید ۲ تا سه نفر باشند که برای جهان وزنه‌برداری تصمیم گیری می‌کنند اما برخی از کشورها نیز بر محور  راهبرد آنان حرکت می کنند و این یعنی آسیب برای وزنه‌برداری که آینده این رشته را به خطر می‌اندازند.

یعنی تصمیم برای برگزاری انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به صورت عجولانه بوده است؟

بله در این مدت برخی از کشورها در تعطیلات بودند یا مشکلاتی پیش روی آنان وجود داشته است. به نظر می‌رسد که بدون اصلاحات مورد نظر کمیته بین‌المللی المپیک بوده است. برخی از کشورهای صاحب وزنه‌برداری نسبت به تصمیم عجولانه و آیین‌نامه‌ها اعتراض داشتند زیرا اصلاحات چشمگیر نیست. برخی از کشورها به خاطر مشکلات آیین نامه قبلی نمی‌توانند شرکت کنند. اگر اینگونه باشد آیین نامه با اهداف فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری مغایر است.

روند کنونی چه تاثیری بر آینده وزنه برداری دارد؟

وزنه‌برداری از قدیمی‌ترین رشته‌های المپیک باستان و نوین است و هزینه‌های زیادی برای اعتلای این رشته انجام شده است. سیاست‌های کنونی بدون توجه به اهداف کمیته بین المللی المپیک در نهایت موجب کمرنگ شدن حضور این رشته در بازی‌های المپیک خواهد شد و این یعنی ضرر هنگفت برای کشورهای صاحب این رشته. یکی از هدف های مهم (ioc) ورزش پاک است افرادی باید در راس فدراسیون جهانی قرار ‌گیرند که نسبت به شفافیت مالی و ورزش پاک برنامه داشته باشند. اگر این‌گونه باشد فدراسیون دوباره به روزهای اوج خود بازخواهد گشت. نباید با ندانم‌کاری یک گروه یا تفکر یک شخص فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به قهقرا برود.

به نظر می رسد که آشفتگی در تصمیمات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری گزینشی‌های این رشته را نیز دچار مشکل کرده است؟

بله اگر بخواهم یک نمونه بارز این آشفتگی را بیان کنم مسابقات بین‌المللی کلمبیا است. قرار بود این مسابقات اسفندماه برگزار شود و گزینشی المپیک باشد اما به اواخر اردیبهشت موکول شد. به نظر می‌رسد که برخی از تصمیم گیرندگان بی‌خبر هستند که کمیته بین‌المللی المپیک تا اواسط اردیبهشت به فدراسیون بین المللی برای بستن لیست وزنه برداران المپیکی فرصت داده است. با این تصمیم مسابقات کلمبیا عملا از گزینشی بودن خارج خواهد شد و این کار را برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی سخت می‌کند.

همچنین مسابقات قهرمانی قاره ها در چند روز نزدیک به هم برگزار می‌شود که نشان از بی‌برنامگی فدراسیون جهانی دارد.

برچسب‌ها کلمبیا کیانوش رستمی وزارت ورزش و جوانان وزنه برداری علی مرادی سهراب مرادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کلمبیا کیانوش رستمی وزارت ورزش و جوانان کلمبیا کیانوش رستمی وزارت ورزش و جوانان وزنه برداری علی مرادی سهراب مرادی اخبار کنکور فدراسیون بین المللی وزنه برداری کمیته بین المللی المپیک فدراسیون بین المللی فدراسیون جهانی وزنه برداری خواهد شد نظر می رسد کشورهای صاحب آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۸۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ايران تا امروز چهاردم ارديبهشت ١٤٠٣ توانسته ٢٩ سهميه انفرادى و دو سهميه تيمى در رشته‌هاى كشتى آزاد، تكواندو، كشتى فرنگى، تيراندازى، شمشيربازى، وزنه‌بردارى، قايقرانى، ژيمناستيك هنرى در ماده پرش خرك و يك سهميه هم بر اساس رنكينگ در دوچرخه‌سوارى جاده مردان در كنار دو سهميه تيمى شمشيربازى اسلحه سابر مردان و قايق دو نفره روئينگ دختران المپيك ٢٠٢٤ پاريس را به خود اختصاص دهد كه به احتمال فراوان در كاروان اعزامى كشورمان تنها چهار ورزشكار با سابقه كسب مدال بازيهاى المپيك حضور خواهند داشت.

حسن يزدانى كاپيتان تيم ملى كشتى آزاد ايران آنهم با ٢٩ سال سن تنها ورزشكار دو مدالى كاروان ورزش كشورمان در المپيك ٢٠٢٤ پاريس به شمار خواهد رفت كه با كسب طلاى ٢٠١٦ ريو و نقره ٢٠٢٠ توكيو شمايل ورزش ايران در پاريس به شمار مى رود و مى تواند پرچمدار كاروانى باشد که به او برای کسب سومین مدال دل بسته است.

به غير از حسن يزدانى با دو مدال از دو دوره قبلى المپيك، تنها ورزشكارانى كه در المپيك ٢٠٢٤ پاريس مى توانند با سابقه كسب مدال از اين پيكارها به آوردگاه سى و سوم بازيهاى المپيك پا بگذارند سه كشتى گير ديگر در دو رشته كشتى فرنگى و آزاد به شمار مى روند.

محمدرضا گرايى با طلاى ٢٠٢٠ توكيو در كنار محمدهادى ساروى و اميرحسين زارع كه در كارنامه خود برنز دوره قبل را به گردن انداخته اند.

حسن يزدانى با كسب طلاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس هم ركورد شانزده ساله بهترين المپين تاريخ ورزش ايران را كه در اختيار هادى ساعى و تكواندو قرار دارد را به خود اختصاص مى دهد و هم از ركورد ٦٤ ساله بهترين عملكرد يك كشتى گير ايرانى در المپيك كه با يك طلا و دو نقره در اختيار جهان پهلوان آقا تختى است عبور خواهد كرد.

نكته جالب اينكه با تحقق اين اتفاق حسن يزدانى مى تواند در وزن ٨٦ كيلوگرم تا ٣٣ سالگى با كسب سه مدال جهانى و يك مدال المپيك ديگر در ٢٠٢٨ آمريكا به تنها ورزشكار ايرانى تبديل شود كه با ١٤ مدال المپيك و جهانى از ركورد ١٢ مدال محمد نصيرى در وزنه بردارى نيز گذر كند تا از معدود قهرمانان ورزش دنيا نام بگيرد كه در چهار دوره بازبهاى المپيك مدال گرفته است.

حسن يزدانى اين روزها سر حال و قبراق خود را به شصت درصد آمادگى رسانده و با تمرينات منظم هوازى بر روى شن هاى ساحل خزر، تمرينات مرور فن در سالن كشتى مجموعه ورزشى اش و تمرينات منظم بدنسازى با وزنه بعد از جراحى كتف دست راست خود، خط بطلانى كشيده بر تمامى شايعات ممكن.

يل جويبار از طناب چند مترى آويزان از سقف سالن كشتى خود با ٨٨ كيلو وزن بدن بالا مى رود و اين روزها ١٤٠ كيلو وزنه را با هارتر از روى زمان تا بالاى سينه بالا مى آورد.

اما نكته بسيار مهم كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و دغدغه ى اصلى به حساب مى آيد اعزام  كاپيتان به تورنمنتى بين المللى تا قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس است.فدراسيون كشتى با توجه به لغو تورنمنت سركسيان ارمنستان كه قرار بود اواخر خرداد برگزار شود و به شهريور ماه آنهم بعد از المپيك پاريس موكول شده، رقابتهاى رنكينگ دار مجارستان را در روزهاى ١٧ تا ٢٠ خرداد در نظر دارد كه به ميزبانى بوداپست انجام مى شود.

تورنمنت مجارستان با توجه به حضور آرتور نايفانف روس كه سه بار برابر حسن يزدانى شكست خورده، حضور دو روس ديگر و شايد احتمال حضور "آرون بروكس" كه جايى در رنكينگ جهانى ندارد و با شكست ديويد تيلور قرار است به رقابتهاى وزن ٨٦ كيلوگرم المپيك اعزام شود مكان مناسبى براى اعزام يل جويبار نيست.

در حال حاضر و تا امروز در رنكينگ جهانى وزن ٨٦ كيلوگرم عظمت دولت بيكف قزاقستانى اول است، جايگاه دوم به ديويد تيلور آمريكايى اختصاص يافته، مايلز آمينه از سن مارينو سوم و حسن يزدانى در جاى چهارم قرار دارد.رويارويى نايفانف روس يا دو كشتى گير روس ديگر و شايد آرون بروكس آمريكايى با حسن يزدانى تا قبل از المپيك كار عقلانى و فنى به حساب نمى آيد كه بى شك محسن كاوه و عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتى كاملا بر آن واقف هستند.

حريفان حسن يزدانى از جراحى كتف يل كشتى ايران خبر داشته و اخبار او را زير نظر دارند، از تورنمنت رنكينگ دار مجارستان تا روز مسابقه ٨٦ كيلوى المپيك دقيقا ٦٠ روز يعنى دو ماه فاصله است. سئوال اینجاست که چه تضمينى وجود دارد روسها با سه كشتى گير فشار غير اصولى روى كتف جراحى شده حسن نياورند؟چرا بايد چالشى ايجاد كرد بين نفراتى كه به دنبال امتيازات رنكينگ هستند در حالى كه هيچكدام تا كنون حريف حسن يزدانى نشده اند؟

روسها با سه كشتى گير به ويژه نفر اصلى خود در ٨٦ كيلو كه سه بار مغلوب حسن يزدانى شده مراعات كتف او را در آستانه المپيك خواهند كرد؟

اگر  بروكس به مجارستان بيايد و تنه به تنه با حسن شود آنهم قبل از المپيك از منظر روانى و فنى كار عقلانى است؟

تمام جواب سوالهاى فوق بصورت كارشناسى و از منظر فنى كاملا مشخص است اما بهترين راهكار براى حمايت و حفظ حسن يزدانى براى موفقيت در بازيهاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس در سه كلمه خلاصه مى شود: تورنمنت ساسارى ايتاليا.

تورنمنت بين المللى كشتى ساسارى ايتاليا در ٢٥ و ٢٦ خرداد و دقيقا شش روز بعد از تورنمنت مجارستان برگزار خواهد شد كه رنكينگ دار نيز نبوده و مكان بسيار مطلوب و به اصطلاح مناسبى براى روى تشك رفتن  و تست میزان آمادگی حسن يزدانى به حساب مى آيد.
به نظر این درخواست خود یزدانی هم هست که البته در نهایت به نظر علیرضا دبیر و محسن کاوه گردن خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • دختر مازندرانی ستاره روز نخست مسابقات وزنه‌برداری کشور
  • ٧ طلا، سهم دختران وزنه‌بردار کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور
  • بانوان کردستانی به یک نشان سیمین نقره دست یافتند
  • درخشش دختران کرمانی در چهار وزن نخست وزنه برداری نوجوانان ایران
  • دختر وزنه‌بردار ایرانی با تیم پناهندگان در المپیک پاریس!
  • مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی دختران کشور در همدان
  • حسن یزدانی کجاست؟
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • حسن یزدانی پیش از بوداپست به اردوی تیم ملی اضافه می‌شود؟
  • چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید