Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اول اسفند پیش روست و این روزها تداعی گر آغاز تعطیلی یکساله مدارس در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی به دنبال شیوع ویروس کروناست که همراه با چالش های فراوان در بخش آموزش در نقاط مرزی، از نبود اینترنت و بسترهای آن گرفته تا عدم دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد و گوشی هوشمند است.

در این میان نباید به راحتی از کنار معایب شبکه داخلی شاد و قطع  و وصل شدن های مکرر آن نیز که سبب تنش هایی بین معلمان و دانش آموزان و گاهی اولیا شده و هنوز بعد از یکسال از راه اندازی آن همچنان به قوت خود باقی است، گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نمی توان انتشار اخباری واقعی و غیر واقعی و حتی زرد مرتبط با شبکه شاد را هم در این شرایط نادیده گرفت؛ از اخبار خودکشی به خاطر نداشتن گوشی گرفته تا تجمع دانش آموزانی که در دامان کوهپایه ها به دنبال اینترنت و شبکه شاد بوده اند.

ولی این شرایط بحرانی در کنار معایب و عقب ماندگی تحصیلی ایجاد شده توانست فرصتی باشد تا آسیب های بخش آموزشی آذربایجان غربی شناسایی و روزنه های جدید برای رفع این کمبودها و ایجاد زیر ساخت های نوین برای توسعه سیستم آموزش مجازی گشوده شود، هرچند که برای جبران کاستی ها هنوز نیاز به زمان فراوان و اعتبارات کلان است.

نباید در کنار تمامی خلاهای موجود در بخش آموزش مجازی، تکاپو برای تداوم یادگیری و کیفیت بخشی به آن را در راستای جلوگیری از ایجاد فاصله و شکاف در میزان یادگیری دانش آموزان مناطق برخوردار و محروم توسط متولیان امر فراموش کرد، موضوعی که این روزها با نام عدالت آموزشی بیشتر به گوش می شنویم و به چشم در رسانه ها می بینیم.

صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت بر این باور هستند که بسیج تمامی فرهنگیان آذربایجان غربی همزمان با شیوع بیماری کووید ۱۹ برای ورود به عرصه آموزش مجازی مهمترین گامی بود که آموزش و پرورش در این استان برداشت.

در این راستا آذربایجان غربی با تولید ۱۵۰ هزار محتوا در سراسر استان و به ویژه مدیریت آموزشی ناحیه یک و ۲ ارومیه توانست تا بسته های آموزشی را در اسرع وقت برای دانش آموزان مناطق مرزی و عشایری استان تهیه و ارسال کند.

بسیج بیش از ۱۵۰ راهبر آموزشی در مناطق عشایری آذربایحان غربی نیز در راستای سنجش کیفیت آموزشی در ایام کرونا هم گامی دیگر بود تا در این مسیر دانش آموزان عشایر دچار مشکل نشوند و عدالت آموزشی در مورد آنان رعایت شود.

در کنار این اقدامات،  معلمان و فرهنگیان استان توانستند با تولید محتوای الکترونیکی ۳۰ درصد کل محتوای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی را در کشور عهده دار شوند که بیانگر کیفیت تدریس آنان بود.

هرچند اهدای تجهیزات به مدارس محروم با بضاعت اندک مسوولان استانی مغفول نمانده است اما نداشتن گوشی هوشمند و غیبت ۱۰۸ هزار دانش آموز از مجموع ۶۲۵ هزار نفر دانش آموز استان از شبکه شاد به مانند پاشنه آشیل برای آموزش و پرورش استان مطرح است و می تواند بستر ترک تحصیل را بیشتر فراهم کند.

بر اساس همین اظهارات ۵۱۸ هزار نفر از دانش آموزان استان آذربایجان غربی یعنی ۸۴.۸۲ درصد آنان در شبکه شاد احراز هویت شده اند.

نداشتن تبلت و گوشی هوشمند یکی از مشکلات عمده عدم حضور دانش آموزان استان در شبکه شاد تلقی می شود که طبق گفته های مسوولان استانی ۴۶۴ هزار نفر از دانش آموزان استان که ۸۷.۹۴ درصد کل دانش آموزان هستند در شبکه شاد آنلاین هستند و ۱۵ درصد نیز به شبکه دسترسی ندارند.

البته با همت معلمان عشایری که اغلب سرباز معلمان هستند و نیز مسوولان و اعضای شورای آموزش و پرورش، خیران آموزشی و انجمن اولیا و مربیان استان در قالب نهضت تهیه تبلت برای دانش آموزان گامهایی برای رفع آن برداشته شده و ادامه دارد ولی هنوز این تلاشها جوابگوی نیازهای دانش آموزان محروم این استان مرزی نیست و نیازمند همتی عظیم تر است.

۳۴۰۰ تبلت به دانش آموزان آذربایجان غربی اهدا شد

بهره مندی از گوشی هوشمند که از اسفند پارسال در ردیف یکی از ملزومات آموزش مجازی قرار گرفت همچنان جزو مواردی است که با اما اگرهایی از نظر تهیه و نیز نحوه استفاده از ابعاد اجتماعی و فرهنگی همراه بوده و هست.

در این بین بسیاری از خانواده ها به رغم نگرانی از حضور فرزندان در فضای مجازی تسلیم خواسته آنان شدند و اقدام به تهیه گوشی هوشمند کردند و افرادی نیز موفق به تهیه نشدند و درصدد استفاده از درسنامه بر آمدند و یا از کلاسهای حضوری در مناطق سفید از نظر شیوع کرونا بهره مند شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: سه هزار و ۴۰۰ تبلت به دانش آموزان استان در مناطق محروم در سال‌جاری اهدا شده است.

مهین منافی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به همدلی اعضای شواری آموزش و پرورش استان برای کمک به دانش آموزان مناطق محروم افزود: یکهزار و ۵۳۱ مورد از مجموع تبلت و موبایل های هوشمند اهدایی توسط خیرین، ۸۵۳ دستگاه توسط مشارکت دستگاه‌های دولتی و حمایتی و مابقی نیز توسط خود مدارس و انجمن اولیا و مربیان تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به تلاش مسوولان کشوری برای برقراری عدالت آموزشی در مناطق حاشیه شهرها و مرزی اظهار داشت: ۵۰۰ دستگاه تبلت جدید نیز روز دوشنبه در جریان دیدار با رییس مرکز آمار ایران و با هدف حمایت از دانش‌آموزان کم برخوردار به استان آذربایجان غربی اهدا شد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه تحقق شعار محوری عدالت آموزشی و فرهنگ‌ سازی برای این موضوع ضروریست اضافه کرد: برقراری پیوندهای پررنگ بین نهاد تعلیم و تربیت و سایر دستگاه‌ها، تعاون و همکاری سازمان ها و به اشتراک گذاشتن امکانات و هم افزایی برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی از الزامات مدیریت دستگاه تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی است.

اجرای طرح هدایت با هدف تهیه تبلت دانش‌آموزی در آذربایجان‌غربی

۱۰۸ هزار نفر از ۶۲۵ هزار دانش آموز آذربایجان غربی به برنامه آموزشی شاد در استان دسترسی ندارند که از این تعداد، ۳۳هزار و ۴۰۰ نفر دانش آموزان مناطق محروم و عشایری هستند که در صورت عدم پیگیری میتواند امار ترک تحصیل و یا بازماندگی از تحصیل را افزایش دهد.

بسیج عمومی دستگاهها و خیران آموزشی راهکاری برای پیشگیری از این بروز این مشکل است که هم اکنون مورد تاکید مسوولان آموزش و پوررش است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تهیه تبلت دانش آموزی در استان اجرا می شود، گفت: طرح هدایت با عنوان "هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس یک مدرسه" برای اجرای عدالت آموزشی و برخورداری همه دانش آموزان از برنامه‌های آموزشی در شبکه شاد در شهرستان‌های مختلف استان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش استان دارای ۳۸ هزار نفر نیروی انسانی است که امسال برای ۶۲۵هزار دانش آموز استان خدمت رسانی می کند.

منافی گفت: در طرح هدایت قرار است با استفاده از امکانات این اداره کل، مشارکت خیران و کمک‌های دولتی، ابزارهای کمک آموزشی هوشمند نظیر تبلت و گوشی همراه خریداری و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: تنها راه تهیه ابزار آموزش مجازی برای دانش آموزان محروم، بسیج گسترده عموم مردم و خیرین در کنار مشارکت دستگاه های اجرایی است.

وی با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی در امور خیریه یک ضرورت است؛ ادامه داد: برای اجرای مطلوب طرح هدایت، احصای آمار دقیق دانش آموزان محروم از انواع مختلف آموزش و اولویت بندی دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

افزون بر ۱۵۰ هزار محتوای آموزشی در آذربایجان‌غربی تولید شد

تولید محتوای مجازی و آموزشی مطابق با فن آوریهای نوین جزو مواردی بود که تولید آن در کشور تا پیش از شیوع ویروس کرونا محدود به منابع ناشران منابع کمک درسی و مدارس غیر دولتی بود ولی با تعطیلی مدارس و فعال شدن معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی رویکرد سیستم آموزشی در فرایند یادگیری و یاد دهی تغییر کرد.

بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت این موضوع را تحولی در نظام آموزشی عنوان می کنند که توانسته است راه صد ساله در این مسیر را در چند ماه علی رغم تمام کاستی ها طی کند و در این مسیر تا رسیدن به کیفیت و نقطه مطلوب باید تلاش شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به تهیه ۱۵۰ هزار محتوای آموزشی در استان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در مقطع متوسطه و ۲ هزار و ۴۰۰ محتوا در دوره ابتدایی تولید شده است.

منافی براین موضوع تاکید دارد که گروه هدف اصلی از تولید این محتواها و درسنامه ها دانش آموزانی هستند که به شبکه شاد و ابزار دیجیتالی برای تحصیل دسترسی دارند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای تولید محتوا برای دانش آموزان محروم از ابزارهای هوشمند آموزشی ادامه داد: در کنار این محتواها ۲۳۷ هزار بسته و درسنامه نیز بین دانش آموزانی که به ملزومات آموزش مجازی دسترسی ندارند، توزیع شده است.

منافی اظهار داشت: ۳۰ درصد از کل محتوای درسی کشوری در ایام بعد از شیوع کرونا در این استان و توسط چهار دبیرخانه ریاضی در دوره ابتدایی، معارف و علوم قرآنی در دوره متوسطه اول، صنایع غذایی و جغرافیا در دوره متوسطه دوم در این استان تولید می شود.

اولویت آموزش و پرورش آذربایحان غربی توجه ویژه به مناطق محروم 

نبود زیرساختهای اینترنتی یکی از مهمترین علتهای عدم دسترسی دانش آموزان نقاط مرزی به شبکه شاد است.

البته موضوع به همین جا ختم نمی شود چرا که به علت عدم دسترسی دانش آموزان ساکن در مرزها آنها حتی از تلویزیون آموزشی هم محروم هستند چرا که در برخی مناطق آنتن های شبکه های بیگانه برشبکه ها داخلی چیره شده و تلویزیون را هم تسخیر کرده اند.

طبق اظهارات استاندار آذربایجان‌غربی تداوم آموزش در مناطق محروم و عشایری که فاقد اینترنت هستند و رسیدگی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان این مناطق، اولویت پیش روی آموزش و پرورش استان است.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به وضعیت زیرساخت های اینترنتی آذربایجان غربی گفت:  یک‌هزار و ۷۰۰ روستا از اینترنت پر سرعت برخوردار بوده و ۶۵۰ روستا نیز در دست اقدام است و بقیه روستاها دارای ADSL هستند و از طریق تلفن ثابت می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از دانش آموزان منطقه در زمینه اتصال به اینترنت مشکل دارند، اضافه کرد: لازم است هرچه سریع‌تر کمیته ویژه ای متشکل از دستگاه های دولتی و مجمع خیرین برای دسترسی آنان به ملزومات آموزشی تشکیل شود.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: مشکلات آموزشی ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا نباید سیستم آموزشی را از توجه به جذب بازماندگان از تحصیل بازدارد و باید با بهره گیری از راهکارهای تشویقی و حمایتی ضمن حفظ وضعیت موجود نسبت به جذب بازماندگان نیز اقدام کرد.

فعالیت بیش از ۹۰ درصد معلمان آذربایجان‌غربی در برنامه شاد 

مسوول بسیج فرهنگیان سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز با اشاره به طرح موفق دولت در راه اندازی شبکه شاد، گفت: بیش از ۹۰ درصد از معلمان این استان در برنامه شاد فعال بوده و برای تدریس دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند.

سرهنگ شهاب احمدی افزود: این استان به لحاظ استفاده معلمان از برنامه شاد در کشور در جایگاه قابل قبولی قرار دارد و معلمان ما در این زمینه عملکرد خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به عدالت آموزشی، افزایش کیفیت مدارس دولتی و مراقبت از آسیب‌های آموزش مجازی تاکید فرمودند، افزود: در سند تحول آموزش و پرورش اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود.

آذربایجان غربی دارای ۶۲۵ هزار نفر دانش آموز است که از اسفند ماه سال تحصیلی گذشته به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ دیگر در مدراس حضور مستمر نیافته اند و آموزش آنان به صورت غیر حضوری و از طریق آموزش مجازی از طریق شبکه شاد پیگیری می شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا آذربایجان غربی بازگشایی مدارس فاصله گذاری اجتماعی وزارت آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آذربایجان غربی بازگشایی مدارس ویروس کرونا آذربایجان غربی بازگشایی مدارس فاصله گذاری اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اخبار کنکور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی آذربایجان غربی دانش آموزان محروم دانش آموزان استان شیوع ویروس کرونا دانش آموزان تعلیم و تربیت آموزان مناطق عدالت آموزشی مناطق محروم گوشی هوشمند آموزش مجازی شبکه شاد برای دانش طرح هدایت دستگاه ها هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود مشکی صبح دوشنبه در در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب در اردبیل با تاکید بر اینکه همه ما باید سفیر نجات آب در استان باشیم، اظهار کرد: طرح داناب فرصت مناسبی است که بتوانیم با تغییر نگرش در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب تاثیر گذار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح داناب فرصت مناسبی است که بتوانیم با تغییر نگرش در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب تاثیر گذار باشیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر اینکه دانش آموزان را به سمتی هدایت کنیم که در کنار مسایل آموزشی نسبت به کمبود آب حساس باشند، تصریح کرد: شناخت مهمترین پایه حرکت است و در موضوع آب بحث شناخت و آموزش اهمیت موضوع، در اولویت است.

مشکی آموزش های کیفی در بحث آب را یادآور شد و بیان کرد: از مدیران و دبیران مجری طرح داناب درخواست داریم تا با برنامه ریزی، اکثریت دانش آموزان مدارس را با موضوع کمبود آب و چگونگی صرفه جویی آن آشنا کنند.

وی گفت: با اجرای پویش و اطلاع رسانی ها، استفاده از پوسترها و وسایل آموزشی، امیدوار هستیم که بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

در ادامه این کارگاه آموزشی از پوستر مفهومی طرح داناب رونمایی شد و کارشناسان و متخصصان شرکت آب منطقه ای استان، به ارائه مباحث آموزشی و تبیینی پیرامون طرح داناب پرداخته و به سوالات حاضران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح داناب در استان اردبیل با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش و مشاوره اجرایی جهاد دانشگاهی استان اردبیل اجرایی می شود.

کد خبر 6097952

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۵۰ معلم نمونه هرمزگانی
  • اجرای طرح آموزشی «فرهنگ ترافیک» برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان
  • اژه‌ای: حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان باید حفظ شود
  • حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود
  • ۱۷۳۴ کلاس درس در آذربایجان‌غربی در حال احداث است
  • هویت‌سازی جز اولویت‌های آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند