Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمال رحمتی داور بخش کارتون کاریکاتور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره معیارهای داوری در این دوره جشنواره به خبرنگار مهر گفت: آثار تجسمی فرم و محتوای‌شان مدنظر است و داورها هم عمدتاً درگیر این دو بخش هستند؛ در بخش کارتون و کاریکاتور همیشه بحث سر این است که فرم به محتوا اولویت دارد یا برعکس. به شخصه جز آن دسته‌ای هستم که فکر می‌کنم هیچکدام از این موارد را نباید در نظر گرفت و این اولویت مطرح نیست، چراکه همان قدر که تکنیک یا فرم مهم است، همان قدر موضوع یا محتوا نیز مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در واقع، یک موضوع بد با یک اجرای خوب، کار خوبی از آب در نمی‌آید و همچنین یک موضوع خوب با یک اجرای بد، باز هم کار خوبی نمی‌شود؛ به همین دلیل فکر می‌کنم در داوری روش من اینگونه است که فرم و محتوا برایم مهم است و از یک درجه اهمیت برخوردار است و هر کدام که بلنگد، آن کار را کنار می‌گذارم.

رحمتی در ارزیابی فرم و محتوای آثار کارتون و کاریکاتور جشنواره تجسمی فجر از نظر فرم و محتوایی، گفت: آثار کارتون و کاریکاتوری که به نمایشگاه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کرد، هم فرم و هم محتوای قابل توجهی داشتند چون کارهایی که رسیده بود مثل هر جشنواره دیگری از آماتور تا حرفه‌ای در آن شرکت می‌کنند ولی در نهایت کارهایی که برای نمایشگاه انتخاب می‌شوند، کارهای حرفه‌ای بود؛ حرفه‌ای به این معنی که هم در فرم و هم در محتوا، کارهای قابل دفاعی هستند.

وی در مورد موضوع «آزاد» جشنواره و مزیت‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است داشته باشد، بیان کرد: به نظر من موضوع نباید مهم باشد، چراکه کار هنری معمولاً بازتابی از جامعه است به همین دلیل هر آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد که «کرونا» شاید مهمترین اتفاق سال گذشته و این روزهای جامعه باشد، خیلی طبیعی است این آثار متأثر از این موضوع باشند و عملاً نمی‌توان جلوی خلق چنین آثاری را گرفت. اگر دغدغه منِ هنرمند، تنها شدن آدم‌ها و فاصله گرفتن و امثال اینها باشد، خود به خود در کارها نیز شاهد آن خواهیم بود.

داور بخش کارتون کاریکاتور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان درباره جشنواره تجسمی فجر و نمایشگاه آن گفت: واقعیت این است که «تجسمی فجر» باید بهترین رویداد هنرهای تجسمی ما باشد و به نظرم نباید بهتر از این رویداد در ایران باشد و لازمه تحقق آن، مشارکت همه هنرمندان در آن است. در حال حاضر به دلایلی که ارتباط مستقیم با «فجر» ندارد، مشارکت کم است که دلیلش به اواخر دهه هشتاد و آغاز فعالیت «فجر» بر می‌گردد که از مقطعی، انشقاقی بین هنرمندان کارتونیست به وجود آمد و خود به خود سبب مشارکت نکردن همه هنرمندان شد و این موضوع تا امروز ادامه پیدا کرد. امیدوارم روزی آید که همه «فجر» را فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان و به عنوان یک جشنواره هنری با معیارهای هنری ببینند و این متأثر از اتفاقات جامعه نباشد.

کد خبر 5148059

منبع: مهر

کلیدواژه: جمال رحمتی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کاریکاتور سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر تئاتر ایران جشنواره موسیقی فجر سریال ایرانی فیلم سینمایی شبکه پنج سیما سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر موسیقی ایرانی ویروس کرونا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فیلم مستند حضور هنر ایران در جهان المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران تئاتر شهر جشنواره تجسمی فجر فرم و محتوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی بایرن مونیخ 2-2 رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا 2023/24 به روایت کارتون / فیلم

بایرن مونیخ و رئال مادرید، غول های فوتبال اروپا در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به نتیجه تساوی 2-2 رضایت دادند.

دانلود (17.2MB)

دیگر خبرها

  • بازی بایرن مونیخ 2-2 رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا 2023/24 به روایت کارتون / فیلم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • نایب قهرمانی ایتالیا در یورو 2000 به روایت کارتون / فیلم
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس