سینمای ایران در دوراهی قاچاق یا فراموشی / نگاهی به وضعیت اکران فیلم ها در سال سخت کرونا
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۹۴۶۸
س از گذشت یکسال از شیوع بیماری کرونا هنوز هم فیلمها و اکرانها با عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان فرهنگی رو به رو هستند و هر لحظه امکان اکران نامناسب و یا قاچاق سایر فیلمها همچون شنای پروانه هست.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ با شیوع بیماری کرونا رکودی شدید هنرهای نمایشی از جمله سینما را دربرگرفته و سرنوشتی نامعلوم را گریبان گیر اکرانها کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از گذشت ماهها از شیوع بیماری و بهبودی نسبی اوضاع در اولین روزهای بازگشایی سینماها فیلم «شنای پروانه» برای احیاء سینمایی ورشکسته روی پرده رفت، اما به علت استقبال کم مخاطبان از سینما باز هم به اکرانی چند روزه اکتفا کرد و وعده اکران در نوروز سال جاری را از طرف مسئولان گرفت.
قاچاق این فیلم و ورود آن به شبکههای ماهواره و اینترنتی با شروع سی و نهم دوره جشنواره فجر اتفاقی بود که ضربهای عجیب و تقریبا غیرقابل جبران را بر پیکر «شنای پروانه» وارد کرد. اما این اتفاق سبب شد که کارگردان کار باری دیگر مجبور شود که به اکران اجباری تن دهد تا مخاطبان بتوانند به شکلی قانونی فیلم را تماشا کنند.
وضعیت، اما به شکلی پیش رفت که محمد کارت گلایه خود را از این وضعیت اعلام کرد و اکران فیلم اش را در شرایط کرونایی اشتباهی بزرگ و اکران عمومی بعد از قاچاق فیلم را اشتباهی دوباره خواند.
او در یادداشتی در ارتباط با اکران فیلم اش پس از قاچاق نسخه اصلی نوشت: «برای فیلم عزیزم «شنای پروانه» که تنش آماج زخمهای یکی پس از دیگری شد و تمثال شریفش تبدیل شد به پیکری هر جایی. فیلمی که با تلاش خستگی ناپذیر، تمام قد ایستادیم تا تمام عناصرش شکیل و حرفهای برای مخاطب و مردم باشد. فیلمی که اگر احوال جهان به هم نمیریخت و کرونا نبود به اذعان کارشناسان، میتوانست پرونده موفقیت هایش را با جابجا کردن رکوردهای فروش ادامه دهد.
اما این اپیدمی که به یکباره سالنهای سینما را به تعطیلی کشاند و باعث شد «شنای پروانه» با تصمیم عجولانه و بی درایت و با وعدههای سر خرمن، برای بازگشایی فرمایشی سالنهای سینما پس از تعطیلی چندماهه، سینه سپر کند و پیش قدم شود تا سینما زنده بماند. اما پس از چند روز پشتش را خالی دید و اکرانش متوقف و بلاتکلیف رها شد.
کرونا شرایط را غیرقابل پیش بینی، پیش برد، اما ما هرگز انتظار نداشتیم زخم آخر را با قاچاق فیلم بخوریم.
حالا که "شنایپروانه" پیکرش سلاخی شده و به پیشنهاد عدهای ناجوانمرد که مردم را تشویق میکنند فیلمی که نفسش گرم است را با سردی نارضایتی ما غیرقانونی ببینند، با اکران دوباره فیلم در سینماها مخالف بوده و هستم. چرا که در موقعیت کرونایی بهترین گزینه اکران آنلاین است یا اکران پرده و آنلاین همزمان باهم. نه اینکه با تصمیمات چندپاره در اکران، مردم گیج شوند.
حالا دیگر «شنای پروانه» با تکیه بر موفقیت هایش در ارتباط با مخاطب تنها فیلم من نیست بلکه نماینده سینماست. پس لطفا عزیزان بر پیکر کم جان سینما زخم نزنید.»
علی حضرتی، کارگردان فیلم سینمایی «سازهای ناکوک» نیز با اشاره به تبعات اکران آنلاین فیلم و قاچاق فیلم از بستر پلتفرمها گفت: «در شرایط فعلی که وضعیت سینماها حداقل تا سال آینده هم معلوم نبود، با توجه به اینکه سرمایه فیلم سازهای ناکوک مربوط به بخش خصوصی است و ما برای ادامه دادن فعالیت فیلمسازی نیازمند اکران فیلم و بازگشت بخشی از سرمایه فیلم بودیم بعد از مشورت با افرادی که در زمینه اکران فعالیت دارند تصمیم گرفتیم فیلم را اکران آنلاین کنیم. اما واقعیت این است که فکرش را نمیکردیم آنقدر سریع نسخه قاچاق فیلم منتشر شود و از شبکههای ماهوارهای پخش شود. این اتفاقات و این مدل قاچاق فیلمها بخش سلامت اقتصاد سینما و بخش خصوصی را نشانه گرفته است و ادامهدار شدن این روند باعث میشود سرمایهگذاران بخش خصوصی که امیدوار به بازگشت سرمایهشان از طریق اکران آنلاین بودند نسبت به حضور در سینما دلسرد شوند.»
وی با اشاره به آینده تولید فیلم بعد از دوران کرونا گفت: «یا باید دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن سرمایه و فعالیتهایمان باشیم یا باید تلاش کنیم و از طریق راههایی که امکان بازگشت سرمایه فیلمها هست به تولید آثار جدید بپردازیم. به هر حال کرونا اتفاقی است که کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و قرار نیست روند عادی زندگی را تعطیل کنیم و باید به آینده هم امیدوار باشیم. البته که شرایط مثل قبل نمیشود و نمیتوان به این موضوع ایدهآل نگاه کرد، اما باید سعی کنیم راههای جدیدی برای تولید فیلم پیدا کنیم.»
وی در ادامه گفت: «شرایط تولید با توجه به وضعیت کرونا باعث شده هزینههای تولید بالاتر برود و از طرفی درآمدهای ساخت فیلم هم کم شده است. من هنوز به پروژه بعدی برای تولید فکر نکردم. هنوز برآورد جدیدی از تولید فیلم در شرایط کرونایی ندارم، ولی فعلا روی آثاری که قبل از کرونا تولید کردیم تمرکز کردیم تا در آینده بتوانیم با برنامهریزی بهتری وارد تولید فیلم شویم.»
یکسال خاموشی در سینما
پس از گذشت یکسال از شیوع بیماری کرونا هنوز هم فیلمها و اکرانها با عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان فرهنگی رو به رو هستند و هر لحظه امکان اکران نامناسب و یا قاچاق سایر فیلمها همچون شنای پروانه هست.
در این شرایط مهمترین جایگزین و راهکار سینماگران برای بازگشت فیلمها به فروش، اکران آنلاین بود. تصمیم که ابتدا با شک و تردید و امکان عدم پذیرش آن از سوی فیلمسازان همراه بود. اما با فروش خوب فیلمها به شکل اکران آنلاین تعداد قابلتوجهی فیلم دیگر هم اکران آنلاین را برای نمایش خود انتخاب کنند.
اما نداشتن تبلیغ تلویزیونی، کپی غیرقانونی و قاچاق فیلمها در عرض کمتر از سه ساعت از آغاز نمایش آنلاین آنها و البته نداشتن تضمین برگشت سرمایه با وجود این خطرات، دلایلی بودند که ریسک این شیوه از نمایش فیلمها را بالا بردند و باعث شد دیگر فیلمسازان رغبتی به اکران از این مسیر نداشته باشند. این درحالی است که مسئولین نیز اقدامی جهت بهبود اوضاع نکردند.
ضربهی اقتصادی وارد شده بر سینما در این یکسال بسیار ناراحت کننده و قابل توجه است.
به گزارش دنیای اقتصاد: فروش ۱۹ فیلمی که در شش ماه اول امسال روی پرده سینماها رفتهاند تنها ۴ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۴۹۹ تومان بوده است. برای درک بهتر افت فروش میتوان این شاخص را با سالهای گذشته مقایسه کرد. فیلمهای اکران شده در شش ماه اول سال ۹۷ بیش از ۱۴۴ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان فروش را ثبت کردند. این رقم در شش ماه اول سال ۹۸ به ۱۷۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان رسید؛ یعنی سال گذشته فروش شش ماه اول سینماها دستکم ۱۴ درصد رشد کرد. یک محاسبه سرانگشتی نشان میدهد که سینمادارهای امسال در حدود ۹۸ درصد کاهش فروش را تجربه کردهاند. این درآمد صرفا به سینماها مربوط است، نه سامانههای اکران آنلاین.
در واقع سینمای ایران دستکم رقمی معادل ۱۷۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۵۰۱ تومان نسبت به سال گذشته کمتر فروخته است. نمودارهای مقایسه فروش در بازار سینمای دهه ۹۰ به خوبی افت فروش در شش ماه اول امسال را نشان میدهد. همانطور که پیداست، رشد تصاعدی بازار سینما از بعد از سال ۹۲ در سینماها قابل لمس است و روند رو به رشد آن تا سال گذشته نیز ادامه داشت و اگر بحران شیوع کرونا رخ نمیداد، احتمالا فروش سینماها در شش ماه اول امسال به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان میرسید و شاید سینمای ایران میتوانست در پایان سال، رکورد فروش ۴۰۰ میلیارد تومانی را هم جشن بگیرد.
در کمتر از سه ماه گذشته نیز سینماها عمدتا تعطیل بوده و سینمادارها با محدودیتهای بسیاری موفق به بازگشایی نصفه و نیمه سالنها شدهاند. تقریبا از ابتدای نیمه دوم سال تا پیش از تشدید محدودیتهای کرونایی در هفته گذشته و افزایش محدودیتهای مربوط به چند هفته اخیر، پنج فیلم روی پرده رفتهاند و مجموع فروش این فیلمها ۹۸۸ میلیون تومان است. یعنی همچنان کمتر از یک میلیارد تومان!
به نظر میرسد با ادامه وضعیت بحرانی کرونا در کشور، سینماها نتوانند در نیمه دوم سال حتی به فروش نیمه اول نزدیک بشوند. از این حیث در صورت بازگشایی سینماها در زمستان، پیشبینی فروش کل سینماها در سال ۹۹، قطعا کمتر از ۱۰ میلیارد تومان و به احتمال بسیار کمتر از ۸ میلیارد تومان هم خواهد بود.
حال باید منتظر ماند و دید مسئولین برای بهبود این شرایط برنامهای دارند یا با ادامه یافتن این اوضاع هرلحظه باید منتظر خبر ناگوار قاچاق فیلمی دیگر و از بین رفتن تلاش و سرمایهها به علت بی مسئولیتی و عدم توجه به مشکلات پیش روی اینگونه اکرانها بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سینما شنای پروانه محمد کارت اکران آنلاین اکران فیلم سینمایی میلیارد تومان اکران آنلاین شش ماه اول شنای پروانه شیوع بیماری اکران فیلم تولید فیلم قاچاق فیلم سینما ها اکران ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۹۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدیها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما
تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز میشود و پس از آن فیلمنامهای که مجوز ساخت گرفته، میتواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلمهای کوتاه داستانی «خاک» به تهیهکنندگی ایمان ایرانمنش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربانپور، «دستبند» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینیفر، «سمیه» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیهکنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.
همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزههای هنر نام برده شده است.
برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعهساز!
ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضیعلی عباسمیرزایی کارگردان و منتقد سینما بهعنوان کارشناس با حضور عوامل فیلمها به نقد این آثار پرداختند.
پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار میکردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من میگفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی میبیند و اصلاً مگر چه میشود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعهسازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست میکردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر میکردم که مدیر کافه الان سر میرسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگسها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگسها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.
عباسمیرزایی درباره مواجههاش با فیلمکوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلمسازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر میرسد کارگردانش هم آدم بامزهای است. من حس میکنم آدمهایی سراغ کمدی و فانتزی میروند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.
تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!
در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار میشد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کنارهگیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانهای میشود. جالب اینجاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.
حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.
عاشقانه شمس و مولانا از کمدیهای سبقت گرفت
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفتهای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیشفروش بلیتهایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب میشود.
همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروشترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصلهای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشتهاش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.
در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیهکنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب میشود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی میکند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی میکند.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیککول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.
فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد
علیرغم اینکه پیشبینی میشد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربیهای تیم ملی فوتبال ایران میپردازد، در اکران موفق باشد، اینگونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.
فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد
عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامهای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیشبینی میشود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.
سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغیپور، قدرتالله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.
پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک
روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیهکنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفهای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میانبرنامههای متنوع روی آنتن میرود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر 6089286