Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:44:38 GMT

کرونا در کمین ویروس سهل‌انگاری

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۹۵۰۶

کرونا در کمین ویروس سهل‌انگاری

به گزارش ایرنا، این عادی انگاری ویروس کرونا، خود خطر مهلک و بزرگی برای سلامت مردم به شمار رفته و در واقع  زنگ خطر و هشداری برای کل جامعه است که در صورت ادامه روند و رفتار فعلی شهروندان، بار دیگر شاهد گسترش شیوع و انتشار این ویروس در سطح جامعه خواهیم بود. 

این درحالیست که با رعایت دقیق توصیه ها و شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده صحیح و مداوم از ماسک و اهتمام به آن شستن مداوم دست ها، رعایت فاصله گذاری ها، کاهش خروج از منزل، رعایت اصول بهداشتی، منع تردد شبانه و پرهیز از دورهمی و مهمانی های شبانه می توان این موج جدید را نیز به سلامت پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های خوی و سلماس در شمال استان و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی که تا یک هفته قبل در وضعیت زرد بودند به نارنجی و وضعیت شهرهای مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز که به وضعیت زرد تغییر یافته است که این تغییرات نشان دهنده کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

هم اینک ۱۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری هستند که ۳۶ درصد بیشتر از سه هفته گذشته است و حدود ۳۰ درصد کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان را تشکیل می دهند، این هشداری جدی برای همگان است که به محض سهل‌انگاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و عادی انگاشتن وضعیت، با شدتی بیشتر از قبل طغیان خواهد کرد.

با گشت و گذاری کوتاه در سطح شهر نیز می توان عمق فاجعه ای که در کمین مردم و به ویژه عادی انگاران را بهتر لمس کرد؛ استفاده از ماسک به شدت در میان مردم کاهش یافته ، فاصله گذاری های اجتماعی در مراکز دولتی و خصوصی از جمله بانک ها و پیشخوان های دولتی رعایت نمی شود، دورهمی های خانوادگی و آیین های عروسی بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی تداوم دارد و موجی از عادی انگاری جامعه را فراگرفته است.

طی حدود یکسال گذشته تجربه نشان داده است هر زمان که مردم مشارکت خوبی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشتند و نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه احساس مسوولیت بیشتری کردند شاهد کاهش عوارض این بیماری بودیم و هر زمان که آحاد جامعه به این امر بی توجه بودند موجب افزایش شمار مبتلایان شده است.

این امر در بهار و تابستان امسال که مردم توجه کمتری نسبت به رعایت اصول بهداشتی داشتند شاهد موج دوم و سوم کرونا و افزایش تعداد بستری و فوت شدگان بودیم.

شهروندان نباید تصور کنند چون میزان تلفات کاهش یافته است شرایط نیز عادی شده است، چرا که کرونا و مشکلات آن همچنان وجود دارد و سهل انگاری برخی افراد به دلیل عادی‌انگاری موجب شیوع نگران کننده این ویروس خواهد شد زیرا این ویروس هنوز در جامعه از بین نرفته و در حال چرخش است و اگر اعضای جامعه دچار  سهل ‌انگاری و کاهش حساسیت نسبت به رعایت اصول بهداشتی شوند موج چهارم به شدت و حدت بیشتری نسبت به موج های دوم و سوم جامعه را به سرعت دربرخواهد گرفت.

در شرایط فعلی که کرونا سلامت افراد جامعه را تهدید می کند، هر یک از شهروندان دارای مسوولیت اجتماعی هستند که آنرا با رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی و خروج غیرضروری از منزل ایفا می کنند اما در این بین هستند بعضی از افراد که با بی توجهی به این موضوع سلامت افراد دیگر را با تهدید روبرو می کنند.

نشانه‌های آغاز موج جدید کرونا در آذربایجان‌غربی مشهود است

استاندار آذربایجان‌غربی با هشدار نسبت به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه گفت: نشانه‌های موج چهارم کرونا در استان از افزایش مبتلایان و بستری‌های بیمارستانی مشهود است که چنانچه جدی گرفته نشود به طور قطع با تلفات زیادی مواجه خواهیم شد.

محمدمهدی شهریاری افزود: میزان استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به شدت کاهش یافته که این امر بسیار نگران کننده است. 

وی اضافه کرد: در پاساژها، تالارها، فروشگاه‌های بزرگ و میادین دواب دستورالعمل‌های بهداشتی به طور مناسب رعایت نمی‌شود و اگر این روند تداوم یابد، شاهد تعطیلی مجدد آن خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه صنوف از جمله تالارهای پذیرایی متعهد شده بودند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد، بیان کرد: متاسفانه تعدادی از تالارهای پذیرایی اعتقادی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ندارند و تکلیف این واحدهای صنفی را محاکم قضایی باید مشخص کنند.

شهریاری ادامه داد: محدودیت‌های کرونایی باید طبق رنگ بندی اعلامی ‌به هر شهر اجرایی شود.

وی با قدردانی از سیاست دانشگاه علوم پزشکی در افزایش بیماریابی برای کنترل ویروس کرونا اضافه کرد: بیماریابی به کنترل هر چه بهتر آن و جلوگیری از شیوع این ویروس کمک شایانی می‌کند.

وی با تاکید بر اجرایی شدن منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران موظف هستند ضمن اجرای کامل مصوبات ستاد ملی و استانی، بر روند اقدامات نیز نظارت کنند.

شمار بستری شدگان کرونا در شاهین‌دژ افزایش یافت

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، وضعیت مقابله با کرونا را در این شهرستان از حالت آبی به زرد تغییر داده است.

امین قلندرزاده افزود: هم‌اکنون ۶ نفر در بخش ایزوله بیمارستان شهید راثی این شهرستان بستری هستند که چهار نفر از آنان در بخش و ۲ نفر نیز در آی سی یو تحت مراقبت قرار دارند.

وی با بیان اینکه آمار بستری شدگان ۲ برابر هفته گذشته است، ادامه داد: با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش تجمع‌های مردمی، این شهرستان دوباره در وضعیت زرد اپیدمی کرونا قرار گرفت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ با بیان اینکه تاکنون ۱۰۱ نفر در این شهرستان براثر این بیماری فوت کرده اند، اظهار داشت:  قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت زرد کرونا، به معنای بازگشت مجدد محدودیت‌های متناسب با شرایط شهرهای زرد و حتی در برخی موارد مشابه حالت نارنجی است.

قلندرزاده تاکید کرد: شهروندان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و خودداری از حضور در تجمع‌ها و دورهمی‌های پرخطر خانوادگی و فامیلی، کمک کنند تا از وضعیت زرد کرونا عبور کنیم.

وی اضافه کرد: عادی انگاری در شرایط فعلی و کم توجهی به موضوع مهم رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال بروز پیک چهارم شیوع ویروس کرونا را افزایش خواهد داد که نتیجه آن افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و همچنین مرگ و میر ناشی از آن است.

مردم شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری را همچنان جدی بگیرند

فرماندار ویژه مهاباد گفت: قرارگیری در وضعیت زرد و آبی به معنای رفع خطر نیست و اگر مردم شرایط را عادی بپندارند احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد از اینرو از شهروندان تقاضا داریم تا همچنان پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی مناسب با سایر افراد را همچنان جدی بگیرند.

عارف خدرلو با اشاره به آمار رو به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در مهاباد، ادامه داد: ستاد مقابله با کرونای این شهرستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا و طی یک سال اخیر خدمات زیادی را برای حفظ سلامت شهروندان متحمل شده‌اند که نباید این زحمات با سهل انگاری برخی از شهروندان به آسانی به هدر رود.

فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه این شهرستان هم اکنون در وضعیت زرد مقابله با کرونا قرار دارد، اظهار داشت: محدودیت‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط زرد باید مطابق با شرایط نارنجی اعمال شود تا از ورود به موج چهارم جلوگیری شود.

خدرلو، تجمع و برگزاری هرگونه بازی‌های بومی و محلی در روستاها را ممنوع عنوان کرد و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی تنها باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت و تایید شبکه بهداشت و درمان انجام گیرد و در غیر این صورت با آن برخورد خواهد شد.

وی بر اعمال بازرسی و نظارت بیشتر بر اجرای صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: جلسات ستاد مقابله با کرونا به صورت مداوم و هر ۱۰ روز یکبار تشکیل و دستگاه های اجرایی گزارش عملکرد خود را باید به صورت مستند ارایه دهند.

بستری‌های روزانه کرونایی در آذربایجان‌غربی دوباره سه رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز روند افزایشی شیوع کرونا در استان گفت: بستری های روزانه کرونایی در مراکز درمانی استان پس از ۲ ماه و برای نخستین بار در فصل زمستان، سه رقمی شد.

دکتر جواد آقازاده با بیان اینکه مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند چرا که کرونا همچنان در کمین سلامت افراد است و هرگونه عادی انگاری شرایط، موجب شیوع دوباره این ویروس می شود افزود: در حال حاضر ۱۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند که ۳۶ درصد بیشتر از سه هفته گذشته است.

وی اظهار داشت: این تعداد که حدود ۳۰ درصد کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی را تشکیل می دهند که با حال وخیم در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، نیز ۳۶ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) متصل بوده و شرایط بسیار نامساعدی دارند.

آقازاده همچنین از بستری شدن ۹۷ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، ۴۲ نفر شامل حدود ۴۳ درصد مربوط به مرکز استان، ارومیه است.

وی ادامه داد: با اضافه شدن این افراد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۴۷۵ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بهترین راه مهار کرونا دانست و گفت: شهروندان با انجام شیوه‌نامه های بهداشتی، علاوه بر حفظ سلامت خود به کادر درمان نیز کمک می کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان، کسبه و بازاریان باید همچنان اصول استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و شستن مداوم دست‌ها را رعایت کنند و از مراجعات غیرضروری به خارج از منزل خودداری نمایند.

آقازاده افزود: عادی فرض کردن شرایط از سوی مردم می تواند به سرعت وضعیت شهرها را به حالت سابق بازگردانده و اوضاع را قرمز کند.

دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در آذربایجان‌غربی عوارض جدی نداشته اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی همچنین با بیان آغاز واکسیناسیون کرونا در استان نیز گفت: افراد دریافت کننده واکسن کرونا در استان، تاکنون عوارض جدی نداشته اند و مشکل خاصی برای این افراد ایجاد نشده است.

وی افزود: واکسیناسیون کرونا از روز ۲۱ بهمن امسال همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی نیز آغاز شده است و این روند با تزریق واکسن به افراد شاغل در مراکز درمانی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: واکسنی که تزریق آن در کشور آغاز شده، "اسپوتنیک وی" بوده که مورد تایید مجامع بین المللی است و کارایی این واکسن در مجله علمی "لنست" مورد تایید قرار گرفته و تاکنون ۲۰ کشور از این واکسن استفاده کرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: در مرحله اول ۴۳۵ نفر از کادر درمان استان که در بخش ICU خدمت می کنند، از طریق این واکسن، علیه کرونا واکسینه می شوند؛ این افراد پس از دریافت دوز اول واکسن، ۲۱ روز بعد دوز دوم را دریافت می کنند و در مجموع ۸۷۰ دوز واکسن "اسپوتنیک وی" به کادر درمان شاغل در بخش ICU تزریق می شود.

آقازاده بیان کرد: تا پایان اسفند امسال ۳۸ هزار  ۵۱۱ نفر شامل کارکنان بیمارستان ها، مراکز تشخیصی و درمانی و مراکز بهداشتی به همراه سالمندان مراکز تجمعی واکسینه می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی، بخش های مراقبت های ویژه، بیمارستان های مرجع و مراکز درمانی استان، کارکنان مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته، آزمایشگاه های تشخیص کرونا، دانشجویان پزشکی و پرستاری، رادیولوژی و بخش های غیربیمارستانی و همچنین کارکنان مراکز بهداشتی در صف دریافت واکسن تا پایان سال قرار دارند.

وی گفت: علاوه بر آن، تا پایان اسفند امسال معلولان جسمی حرکتی و ذهنی به همراه سالمندان مراکز تجمعی که حدود پنج هزار نفر را شامل می شوند، علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه خواهند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: افراد دارای بیماری های زمینه ای، افرادی که بیش از ۶۵ سال سن دارند، ساکنان مراکز تجمعی، بانوان باردار از جمله دیگر گروه های هدف برای واکسیناسیون به شمار می روند که عملیات واکسیناسیون آنان، اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

آقازاده اظهار کرد: درصدد هستیم تا نیمه سال آینده بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار نفر را در آذربایجان غربی علیه کووید ۱۹ واکسینه کنیم.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون نباید باعث شود، افرادی که واکسینه می شوند در این عقیده باشند که به کرونا مبتلا نمی شوند؛ باید شیوه نامه ها خود مراقبتی و فاصله گذاری و عدم حضور در اجتماعات را رعایت کنیم تا به ایمنی جمعی در استان دست یابیم.

خطر ویروس جهش یافته کرونا بسیار جدی است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چایپاره گفت: با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری کرونا با ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، زنگ خطر جدی در کل کشور به صدا درآمده و باید خودمان را برای مبارزه با این نوع خطرناک تر ویروس کرونا آماده کنیم.

دکتر احسان ریخته گر گفت: ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده و در صورت سهل انگاری و کوچکترین بی توجهی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، گسترش آن در هیچ شهرستانی دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: روش مبارزه با ویروس جهش یافته کرونا مانند ویروس قبلی است و فقط تشدید مراقبت ها و توجه بیشتر در رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت بالایی دارد.

وی گفت: ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش بوده و قدرت سرایت، بیماریزایی و مرگ و میر آن به مراتب بیشتر است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چایپاره مجدداً تأکید کرد: باید فکر کنیم این ویروس در حال حاضر در همه جا چرخیده و لازم است کاملاً مراقب باشیم و امیدواریم باز هم با هماهنگی و همکاری خوب مردم و مسئولین و دست اندرکاران سلامت از افزایش این نوع جهش یافته در کشور و شیوع آن در شهرستان پیشگیری کنیم.

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی موجب بروز پیک چهارم شیوع کرونا می شود

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز اظهار داشت: عادی انگاری شرایط و بی توجهی به موضوع مهم رعایت پروتکل های بهداشتی منجر به بروز پیک چهارم همه گیری ویروس و بحرانی شدن اوضاع می شود.

دکتر بهاء‌الدین حسینی با اشاره به افزایش مراجعه کنندگان به مراکز درمانی طی روزهای اخیر گفت: با خیز مجدد کرونا در استان و آغاز پیک چهارم این بیماری بدون شک وضعیتی خطرناک خواهیم داشت و تلفات افزایش چشمگیر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ نفر در بخش کرونای بیمارستان مهاباد بستری هستند، اظهار داشت: بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان، طی هفته اخیر آمارهای مراجعه کنندگان مبتلا به ویروس کرونا و شمار بستری‌های آن افزایش داشته که با ادامه این روند روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این وضعیت خطرناک باید برای همگان تفهیم شود، تاکید کرد: عادی انگاری، برگزاری تجمعات و دورهمی های خانوادگی شرایط را به وضعیت بحرانی تبدیل خواهد کرد.

دکتر حسینی اضافه کرد: مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل ها باید همچنان ادامه داشته باشد و تصور نکنیم با بهبود نسبی اوضاع و روند کاهش ابتلا و مرگ و میر، کرونا تمام شده است.

احتمال قرارگیری تعدادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز در چند روز آینده

رییس دانشگاه علوم پزشکی  آذربایجان غربی اظهار داشت: شهرستان های خوی ، سلماس ، نقده ، میاندوآب ، بوکان در وضعیت نارنجی و فقط  شهرستانهای پلدشت و چالدران در وضعیت آبی و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند .

وی افزود : پیش بینی می شود با ادامه وضعیت فعلی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند روز آینده تعداد شهرهای نارنجی استان  به ۸ تا ۹ شهر برسد و احتمال اینکه یک یا دو شهر در وضعیت قرمز قرار گیرد وجود دارد لذا از مسوولان و مردم درخواست می کنیم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از حضور در اجتماعات به طور جد پرهیز کنند.

دکتر آقازاده تاکید کرد: افرادی که احساس بیماری می کنند و علائمی مانند تب، سرفه و گلودرد و کوفتگی بدن دارند باید ارتباط خود با دیگران را قطع کنند و به سرعت برای انجام تست اقدام کنند و در صورت مثبت شدن تست آنها ۱۴ روز کامل قرنطینه باشند.

وی افزود: باید تا زمان مهار کامل کرونا یاد بگیریم که با این شرایط کنار بیاییم و با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سلامت خود، عزیزانمان و دیگران را تضمین کنیم و شاهد بیماری و جان باختن هموطنان و همشهریان خود نباشیم.

به گزارش ایرنا، تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شده و ۳.۳ درصد آنها جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی پروتکلهای بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی استانداری آذربایجان غربی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی پروتکلهای بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی استانداری آذربایجان غربی اخبار کنکور رعایت شیوه نامه های بهداشتی سرپرست شبکه بهداشت و درمان رعایت پروتکل های بهداشتی دستورالعمل های بهداشتی ویروس جهش یافته کرونا آذربایجان غربی مبتلا به کرونا رعایت پروتکل ها مراقبت های ویژه مقابله با کرونا استفاده از ماسک کرونا در استان فاصله گذاری مراکز درمانی وضعیت زرد ویروس کرونا عادی انگاری بستری هستند سهل انگاری شهرستان ها رعایت اصول کادر درمان پیک چهارم مراقبت ها شاهین دژ بی توجهی بی توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۹۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  آذربایجان غربی با   تولید سالانه بیش از 1 میلیون تن معادل  یک سوم سیب درختی   کشور، یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول باغی است.

هر ساله بخشی از این محصول در بازار بصورت تازه خوری مصرف و بخشی نیز به کشورهای مختلف صادر میشود.

اما بخشی از  این محصول  که  در سردخانه های استان ذخیره شده است به دلایل مختلف از بین میرود.

وضعیت مبهم سیب باقیمانده در سردخانه های آذربایجان غربی کام کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش را تلخ می کند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار سیب درختی و مدیریت این محصول در ماههای گذشته انجام داده ایم.

آقای کرمی در جلسه تنظیم بازار استان افزود: آذربایجان غربی قابلیت استفاده از تمام سیب تولیدی استان را ندارد و تولید سیب در این استان بر پایه صادرات برنامه ریزی می شود .

وی خاطرنشان کرد: امسال عوارض ۳۵ درصدی وضع شده برای صادرات این محصول اعمال نشد تا بازار مدیریت شود ولی با این حال بخشی از سیب تولیدی باغداران آذربایجان غربی در سردخانه ها باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: کشاورزان، بخش عمده ای از سیب درختی تولیدی خود را در ایام عید عرضه کردند و براساس اطلاعات سامانه جامع انبارها میزان دقیق سیب موجود در استان ارزیابی و به‌زودی این اطلاعات نشر خواهد یافت.

 

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا