Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی به بررسی امکان اجرای قوانین جدید اعمال شده در راستای مقابله با پولشویی در مورد معاملات صورت گرفته در حراج آثار هنری پرداخت و این سوال را مطرح کرد که آیا این قوانین می‌توانند بر فرهنگ پنهان‌کاری ریشه دوانده در بازار هنر، غلبه یابد آن هم در حالی که بسیاری از فعالان این بازار با تمام وجود از این عادت کهنه پنهانکاری دفاع می‌کنند و آن را به نفع معاملات می‌دانند؟

همیشه این گونه بوده که مجموعه‌داران ثروتمند فضای محرمانه حاکم بر دنیای اسرارآمیز خانه‌های حراج آثار هنری را ستوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان مثال، زمانی که ماه گذشته اثری از ساندرو بوتچلی ( نقاش مشهور فلورانسی دوران رنسانس ایتالیایی ) ۹۲ میلیون دلار در حراج ساتبیز نیویورک قیمت گذاشته شد، این گمانه مطرح شد که خریدار یک الیگارش روس است چرا که این قیمت را یک مشاور ثروتمندان روس پیشنهاد کرده بود.

اما واقعیت به این سادگی‌ها هم نیست. اسکات ریبرن (Scott Reyburn) خبرنگار ویژه پادکست هفته‌ای با هنر (The Week in Art) معتقد است: گاهی مجموعه‌داران بسیار ثروتمند با مناقصه‌گرانی تماس می‌گیرند که نامشان ملیت خاصی را برمی‌انگیزد... تا پنهان ماندن هویت و راه و روششان را تضمین کنند.

امروزه نهادهای نظارتی در اروپا و آمریکا می‌خواهند به این مخفی‌کاری که امتیازی برای شبکه‌های جنایت‌کار است، پایان دهند. به این ترتیب قوانین جدیدی وضع شده است که بر پایه آن مذاکرات در مورد خرید و فروش آثار هنری و یا عتیقه در انگلیس و اتحادیه اروپا باید از این پس به اطلاع ذینفعان واقعی فروش‌ها برسد. کنگره آمریکا نیز قوانین مشابهی را وضع کرده که تا سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد.

بازار هنر از عملکرد اخلاقی خود دفاع می‌کند

در دهه گذشته مواردی رخ داده است که با توجه به جلب نظر عمومی، وضع و اجرای قوانین سفت و سخت جدید را توجیه می‌کند. به عنوان مثال: یک بانکدار برزیلی به نام ادمار سید فرره‌را (Edemar Cid Ferreira) اثری از ژان میشل باسکیات (نقاش آمریکایی) را به مبلغ هشت میلیون دلار خرید. سپس این اثر را با اوراق گمرکی جعلی که ارزش اثر را تنها ۱۰۰ دلار اعلام می‌کرد به انباری در نیویورک منتقل کرد.

برخی از فروشندگان آثار هنری از این مساله شکایت دارند که به شکلی نظام‌مند طعمه باندهای جرم و جنایت قرار می‌گیرند.

ماریون پاپیون (Marion Papillon) رئیس کمیته ملی نگارخانه‌های فرانسه مساله دیگری را مطرح می‌کند که گواه دیگری بر پنهان‌کاری در معاملات آثار هنری و هویت‌های مخفی بسیاری از خریداران و فعالان این عرصه است: مقامات نظارتی به ما می‌گویند که به میزان کافی با آنها برای اعلام اسامی متخلفان احتمالی همکاری نمی‌کنیم. اما مساله اینجاست که ما اسمی را اعلام نمی‌کنیم چون با آنها کار نکرده‌ایم.

به گفته وی، بسیاری از این افراد به محض احساس کردن مساله غیرمعمول ارتباط خود با گالری را قطع می‌کنند. دشوار بتوان به نیروهای پلیس ضدپولشویی فرانسه توضیح داد زمانی که معامله تا پایان پیش برود می‌توانیم نام افراد را در اختیارشان قرار بدهیم.

معامله‌کنندگان آثار هنری از تاثیر اقتصادی منفی قوانین جدید نگرانند چرا که هویت‌های پنهان مشتری‌ها گرانبهاترین داراییشان محسوب می‌شود. تام کریستوفرسون (Tom Christopherson) مشاور خانه حراج بنهامز در لندن با پیچیده خواندن فضای حراجی‌ها عنوان می‌کند: به محض آنکه اثری به قیمتی گران فروخته شد در کسری از ثانیه تمام بازار هنر کنجکاو دانستن هویت پیشنهاددهنده قیمت می‌شود.

همچنین برای گالری‌های کوچک و مستقل ایجاد پرونده برای مشتری‌ها و بررسی آنها کاری هزینه‌بر است. به گفته کریستوفرسون، بسیاری از معامله‌گران خرد آثار هنری، مشتری‌های خود را می‌شناسند اما این شناخت برای تشکیل پرونده در مورد آنها کافی نیست. به این ترتیب فضای فروش آثار هنری چندان با بروکراسی اداری سازگار نیست.

تبهکاران معاملان بی‌نام و نشان آن‌لاین را ترجیح می‌دهند

از لندن تا پاریس، گالری‌داران معتقدند که نهادهای نظارتی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند و تبهکاران را به سمت معاملات آن‌لاین آن هم بی نام و نشان سوق خواهند داد.

با این حال، بخش اعظم فعالان بازار هنر غرب پذیرفته‌اند که روزهای خوش کلوب‌های خصوصی محرمانه رو به اتمام است و می‌دانند که افکار عمومی دلش برای سرنوشت مجموعه‌داران ثروتمندی که نام‌های مستعار و جعلی خود را از دست می‌دهند، نمی‌سوزد.

باید دید کهنه‌کاران تبادل آثار هنری چطور قرار است خود را با تدابیر جدید نظارتی وفق دهند؟ امی ویتاکر (Amy Whitaker) کارشناس بازار هنر دانشگاه نیویورک یک احتمال را در این باره مطرح می‌کند: شاید این افراد از فناوری‌هایی چون بلاکچین استفاده کنند که به آنان اجازه می‌دهد با حفظ محرمانه بودن معاملات، ردی از خریدهایشان را هم برجای نگذارد.

البته او این امکان را مستلزم بروز یک انقلاب فرهنگی می‌داند، چرا که هنوز برخی از مردم ایمیل‌های خود را پرینت می‌کنند. همچنین تجار آثار هنری ممکن است معامله در گروه آشنایان قدیمی را به مواجهه با بروکراسی‌های اداری ترجیح دهند.

برچسب‌ها کنگره آمریکا انگلیس نیویورک ساتبیز اتحادیه اروپا حراج پاریس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا انگلیس نیویورک کنگره آمریکا انگلیس نیویورک ساتبیز اتحادیه اروپا حراج پاریس اخبار کنکور آثار هنری بازار هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

ایسنا/خراسان شمالی دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر خراسان شمالی بر ضرورت حضور قوی و پررنگ هنرجویان استان در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر تاکید کرد و از حضور پنج تیم استان در این المپیاد ملی خبر داد.

مسعود مرواری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزشگاه‌های آزاد هنری تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا در حدود ۱۰ رشته این دوره از المپیاد شرکت کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های هنرستان هنرهای زیبا نیز تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا در چهار رشته تئاتر، سینما، ساز ایرانی و گرافیک شرکت کنند.

وی در ادامه به تشریح و تبیین اهمیت نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر پرداخت و با توجه به ظرفیت‌های خوب هنری در این استان، از دبیران رشته‌های مربوطه خواست تا نسبت به تولید آثار فاخر و قوی برای شرکت در این رویداد با تمام توان اقدام کنند.

مرواری با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد اسلامی به دنبال رصد هنرستان‌های پویاست، افزود: فعالیت و حضور قوی در این رویداد چشم انداز روشنی را پیش روی استان در راستای حمایت‌های بیشتر وزارتخانه خواهد گذاشت.

 وی همچنین بر تنوع آثار ارائه شده در کنار کیفیت تولیدات تاکید کرد و خواستار همراهی هنرجویان با استادان راهنما و بهره گیری از تمام توان و ظرفیت هنری شرکت کنندگان در آیین رویداد ملی شد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تهیه و تامین مواد اولیه، فضا و امکانات برای خلق آثار در رشته های مختلف از هیچ گونه حمایت و همراهی دریغ نمی کند و از این روی هنرجویان باید تمام دغدغه خود را صرف تولید آثار فاخر کنند.

دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت و نقش کار تیمی و گروهی در رشته های مرتبط تاکید کرد و از هنرجویان منتخب برای شرکت در این رویداد خواست تا از فرصتی که نصیب آن‌ها شده به درستی استفاده کنند، زیرا این اتفاق تحولی را در آینده هنری‌شان رقم خواهد زد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام