Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش از آن ایجاد آزاد راه زمینه ساز تسهیل ارتباط بین مرکز کشور و این استان مجاور دریا شد. بیش از  ۳۰۱ کیلومتر راه اصلی و ۴۸۰ کیلومتر بزرگراه نیز در استان وجود دارد و در بخش ریلی نیز ۱۶۸ کیلومتر مسیر ریلی انجام شده و ۳۸ کیلومتر نیز مسیر کاسپین _ رشت در حال تکمیل است .

منطقه آزاد انزلی نیز فرصت مغتنمی برای امکان تجارت آزاد در این استان همسایه خزر و کشورهای حاشیه آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اما این طرحهای کلان اکنون با طرحهای بزرگ دیگری برای رسیدن به توسعه پایدار همراه شده است.

بهره برداری از قریب ۹۰۰ طرح در فجر چهل و دوم

فجر انقلاب در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بهره برداری از ۸۹۵ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان در گیلان همراه بود.

ارسلان زارع استاندار گیلان با اشاره به رشد ۹۶ درصدی  میزان اعتبارات  نسبت به  دهه فجر پارسال گفت : از مجموع اعتبارات پروژه‌های دهه فجر امسال بالغ بر دو هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی است.

فعالیت سه هزار واحد صنعتی در گیلان

 توجه به صنعت در سالهای اخیر در گیلان بیشتر شد و مسئولان بر لزوم تسهیل سرمایه گذاری در این بخش تاکید کردند.

هم اکنون حدود سه هزار واحد صنعتی در گیلان فعال است و تلاش برای احیای صنایع راکد و ایجاد صنایع پاک و مبتنی بر فناوری شدت گرفته است.

دهه فجر امسال ۲۸ واحد تولیدی با اشتغالزایی ۵۷۹ نفر در گیلان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 فرهاد دلق پوش مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: برای بهره برداری از این واحدها  بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

 وی واحدهای تولیدی قابل افتتاح را در زمینه‌های مختلف از جمله تولید مواد شوینده، مواد غذایی، قطعات پلاستیکی، جعبه کارتن، سیم و مفتول فلزی، عایق حرارتی، لنت ترمز، ماسک عنوان کرد.

به گفته وی  با برنامه‌ریزی  انجام شده و پروانه‌های صادره این سازمان پیش بینی می شود، از ابتدای سال جاری تا پایان سال در مجموع ۱۷۰ واحد صنعتی جدید به تعداد واحدهای صنعتی ایجاد شده درگیلان اضافه شود.

برق دار شدن تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان

 پس از انقلاب اسلامی به آبادانی و توسعه روستاها همت بیشتری گمارده شد.گیلان  دارای دو هزار و ۷۰۰ روستا  است که  از  این تعداد بیش از دو هزار و ۴۰۰  روستا دارای سکنه هستند.

تامین راه مناسب، برق، گاز،و آب آشامیدنی و امکانات دیگری چون مدرسه ، مخابرات ، خانه بهداشت و غیره در روستاها نه تنها روستاییان را علاقمند به ماندن در روستا نمود بلکه بسیاری را از شهرها به این آبادی ها کشاند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به وجود دو هزار و ۲۷۰  روستای بالای ۲۰ خانوار در استان گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از برق برخوردارند.

اکبری مقدم خاطرنشان کرد :  ۹۸.۸ درصد روستاهای دارای سکنه گیلان از برق برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه قبل  از انقلاب در هیچ روستایی گاز نداشتیم، اظهار داشت: دو هزار و ۸۰  روستای بالای ۲۰ خانوار استان معادل بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی استان هم اکنون از گاز برخوردار هستند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب آشامیدنی یکی از مولفه های مهم در توسعه روستاها است، درصد برخورداری روستاهای استان را ۷۷.۳۱ درصد عنوان و تصریح کرد: در تلاش هستیم این آمار را به میزان قابل قبولی برسانیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه فقط سه تا چهار درصد لوله کشی ها قبل از انقلاب و مابقی بعد از انقلاب انجام شده است به دلیل قدمت چند ده ساله لوله کشی ها فرسوده و دارای رسوب‌ شده اند که ممکن است موجب نبود آب مطلوب در بسیاری از روستاها باشد اما همه تلاش بر این بوده که کیفیت آب ارتقا پیدا کند .

اکبری مقدم یکی از شاخص های مهم توسعه هر کشور را ارتباط راههای درون و برون شهری آن کشور خواند و گفت: راهها ارتباط درون شهری به برون شهری و به برون مرزی وصل می کند که در بخش های مختلف بویژه  اقتصاد موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۹ هزار کیلومتر راه روستایی استان نقش بسزایی در حوزه اقتصاد روستاها ایفا می کند.

توسعه بخش درمان در گیلان

  تا قبل از انقلاب ۱۱ بیمارستان با  ۹۵۰ تخت در استان فعال بود که با تلاش های انجام شده  در حال حاضر ۳۶ بیمارستان دولتی با بیش از سه  هزار و ۷۰۰ تخت فعال هستند؛ ضمن آنکه بیمارستان های خصوصی هم در استان شکل گرفته است که در حال حاضر فقط در شهر رشت چهار بیمارستان مجهز  خصوصی داریم.
۱۶ شبکه بهداشت در ۱۶شهرستان ، ۹۵۰ خانه بهداشت ، ۱۳۸ آمبولانس در ۶۲ پایگاه امدادی و  اورژانس هوایی در استان فعال است.
 

گردشگری موتور توسعه

 گردشگری از ظرفیت های مهم گیلان استان دریا و جنگل و گردشگاه های بسیار است . در این استان ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که در جذب گردشگر نقش بسیاری دارد .  گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۷۴ اقامتگاه بومگردی، ۳۶۰ بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی است.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: همزمان با ایام فجر ۴۶ پروژه گردشگری در گیلان افتتاح شد

مسعود حلاج پور  اظهار داشت:  پروژه های یادشده با مجموع اعتبار ۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال همزمان با دهه فجر بهره برداری می شود که با افتتاح آنها برای نزدیک به ۲۸۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: این پروژه ها گردشگری شامل هتل، هتل ‌آپارتمان، واحدهای بوم‌گردی، موزه، فروشگاه‌ و کارگاه‌های صنایع‌دستی و طرح‌های توسعه‌ای است که با اعتبارات تخصیص یافته به بهره‌برداری می رسد.


توسعه در بخش کشاورزی

از ۲۳۸ هزار هکتار  اراضی شالیزاری، ۱۸۰ هزار هکتار مستعد طرح تجهیز هستند که از این میزان در۸۶ هزار هکتار این اقدام انجام شده است. دهه فجر امسال از  ۸۷ طرح کشاورزی در گیلان با  ۵۱۱ نفر شغل بهره برداری شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: این طرحا با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی گیلان به بهره برداری رسید.
مسعود الماسی اظهار داشت: طرح های عمرانی سبب تقویت زیرساخت های آبرسانی به اراضی زراعی و باغی شد.

به گفته وی ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی به میزان ۲ میلیون تن، از صنایع تبدیلی و بسته بندی برخوردار است و باعث ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان می شود.


ورزش عامل نشاط اجتماعی

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان گفت: در چهل و دوسالگی انقلاب برای همه ما مایه مباهات است که تعداد مکان های ورزشی استان از ۴۲ باب  به برکت انقلاب اسلامی  به ۵۵۱ باب  ارتقاء یافته است.

مریم بخشی اظهار داشت:گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت و حدود ۱۲۰ هزار ورزشکار سازمان یافته از کانونهای ورزش،  خاصه در رشته های فوتبال، رزمی و قایقرانی و  جزو سه استان برتر کشور در زمینه برخورداری از ورزشکاران سازمان یافته است و به عنوان استانی با فرهنگ بالای ورزشی شناخته می شود.هم اینک وسعت اماکن ورزشی گیلان حدود یک میلیون و ۳۱۵ هزار متر مربع است و  حدود ۱۴ هزار مربی در رشته های مختلف دارد. 

وی خاطرنشان کرد:همزمان با گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶ پروژه ورزشی با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان اشاره کرد.

وی ادامه داد: افتتاح سالن ورزشهای باستانی شهرستان فومن ، افتتاح زمین چمن مصنوعی خرشتم املش ، افتتاح زمین چمن مصنوعی خودبچر ماسال و بهره برداری از زمین ورزشی وحدت شهرستان آستارا با ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان هزینه و با مساحت ۱۷ هزار و ۳۴۰ متر مربع و افتتاح دو استخر بخش خصوصی با ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار و با مساحت ۳۴۵۰ مترمربع در شهرستان آستارا ، از مهمترین برنامه های دهه فجر سال جاری بشمار می رود.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان افزود: هم اکنون در گیلان ۴۵ طرح نیمه تمام ورزشی وجود دارد که با بهره برداری از این طرح ها، سرانه ورزشی استان دو برابر خواهد شد و به حد استاندارد کشور می رسد.

روشن شدن مشعل گاز ۲۳ روستا و ۲۹ واحد صنعتی

 پروژه های گازرسانی به ۲۳ روستا و ۲۹ واحد صنعتی گیلان در دهه فجر امسال  بهره برداری شد. ۲۳ روستا  در شهرستان های رودبار، سیاهکل، لنگرود،لاهیجان، رودسر و املش با اعتباری افزون بر ۱۳۵ میلیارد ریال گازرسانی شدند که با افتتاح این پروژه ها یک هزار و ۳۰۵ خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

با بهره برداری از این پروژه ها؛ شاخص بهره مندی جمعیت روستایی گیلان از گاز طبیعی از ۹۵.۵۵ به حدود ۹۶ درصد افزایش یافت.

پروژه های گازرسانی به ۲۹ واحد صنعتی نیز در شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، انزلی، رشت، رودبار،   صومعه سرا، فومن، لاهیجان و لنگرود  است که با اعتباری بالغ بر ۷۷۲ میلیارد ریال امروز بهره برداری شد.  

با افتتاح این واحدهای صنعتی تعداد واحدهای صنعتی گازدار استان به پنج هزار و ۹۴۵  واحد  رسید.

 واگذاری ۳۰۴ واحد مسکونی در گیلان به مددجویان بهزیستی

توجه به اقشار محروم از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی بود . بر این مبنا  ۶۵ هزار خانوار به طور مستقیم از خدمات بهزیستی گیلان بهره می برند.

از ابتدای اجرای طرح نهضت مسکن از سال ۸۸ تاکنون سه هزار و ۵۰۴ واحد مسکونی به مددجویان و معلولان فاقد مسکن تحت پوشش بهزیستی استان گیلان واگذار شده است.

به گفته مدیرکل بهزیستی گیلان،   این واحدها در مجموع با هزینه ای به مبلغ ۲۳۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

دکتر حسین نحوی نژاد اظهار داشت: از این مبلغ ۳۰ میلیارد ریال سهم سازمان بهزیستی، هفت میلیارد ریال سهم خیرین و ۱۹۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضی، قرارگاه خاتم الانبیاء، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان است.

وی تعداد واحدهای مسکونی افتتاح شده در سال جاری را ۶۴۹ واحد عنوان و تصریح کرد: از این تعداد ۱۸۳  واحد به خانواده های دارای دو عضو معلول و ۴۶۶ واحد مسکونی به سایر افراد تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن تحویل شد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۷۹۶ واحد مسکونی برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن در دست ساخت است.

گیلان با دو و نیم میلیون جمعیت در  پرتو چراغ افروخته از طرحهای اجرایی امیدبخش روزهای  روشن تری را انتظار می کشد.

برچسب‌ها رونق اقتصادی گیلان دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق اقتصادی گیلان دهه فجر رونق اقتصادی گیلان دهه فجر اخبار کنکور اعتباری بالغ بهره برداری بالای ۲۰ خانوار میلیارد تومان انقلاب اسلامی دهه فجر امسال میلیارد ریال واحد مسکونی واحد صنعتی انجام شده دو هزار هم اکنون پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان رضوی گفت: ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خراسان رضوی افتتاح و تحویل مددجویان شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، رضا سلم آبادی در مراسم واگذاری 33863 واحد مسکونی به مددجویان در کل کشور که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: 33 هزار و 863 واحد مسکن مددجویی امروز در کشور افتتاح شد که از این تعداد، 2105 واحد مسکن مددجویی مربوط به خراسان رضوی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: این واحدها از مجموع تفاهمنامه با سپاه و بنیاد علوی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای استان ساخته شده است.

وی افزود: برابر تفاهم انجام شده در سال 1401، طی دو سال تعداد 6000 واحد مسکن مددجویی در استان خراسان رضوی ساخته می شود.سال گذشته 1900 واحد مسکن مددجویی و امروز 2105 واحد مسکن تحویل مددجویان شد.

وی با بیان اینکه حدود 2000 واحد مسکن مددجویی بر اساس تفاهم نامه باید احداث و تحویل مددجویان شد،گفت: تلاش می شود این واحدها در زمستان سال جاری به بهره برداری برسد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی بین 100 تا 150 میلیون تومان بلاعوض توسط کمیته امداد، 50 میلیون تومان تسهیلات صندوق امداد ولایت و 200 میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن به مددجویان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: برخی از این واحدها با مشارکت خیرین ساخته و تحویل مددجویان شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان با بهره‌برداری از ۲ طرح عمرانی
  • بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار
  • افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرستان کیار
  • ۱۴ همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد