Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@16:30:09 GMT

تو داستانمو خراب کردی!

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۰۱۵۹

تو داستانمو خراب کردی!

در جشنواره فیلم فجر امسال، «بی همه چیز» بسیار به چشم آمد، فیلم خوش‌قواره‌ای که نخستین امتیازش بلندپروازی سازندگان آن در اقتباس از یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌نویسان جهان و پرداخت ایرانی آن بود.

تبدیل «جهان» یک نمایش خارجی به جهان قابل لمس و باورپذیر در حوالی ما، به ‌هر حال کار سختی است. اساساً باورپذیر کردن داستانی که عناصرش «اینجایی» نیست و کوشش برای زنده کردن وجهی که معمولاً دست‌ کم گرفته می‌شود کار ساده‌ای نیست و آن ایرانیزه کردن یک داستان خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه خود داستان چقدر مصالحش این اجازه را می‌دهد که آن را با جغرافیا و فرهنگ ما همسان‌سازی کرد و از همه مهم‌تر اینکه آیا مخاطب قبول می‌کند چنین داستانی، با چنین قهرمانانی و چنین حوادثی در جغرافیای ما اتفاق افتاده است.

این احتمالاً بزرگ‌ترین آرزوی نویسنده فیلم‌نامه‌ای است که از روی یک داستان خارجی اقتباس می‌کند، اینکه مخاطب باور کند آنچه می‌بیند به تمامی در مرزهای ما اتفاق افتاده است.  

وقتی اقتباس راه نجات است...

فیلم‌نامه اگرچه به نظر برخی از کارشناسان پاشنه آشیل سینمای ماست– که اتفاقاً نظر نگارنده نیز هست– اما واقعیت این است که سینمای ایران از سوی تهیه‌کنندگان سینما به خاطر نداشتن علم تهیه‌کنندگی، باری به‌ هر جهت بودن، بی‌هویتی محض، ترسو بودن و استفاده نکردن از نویسندگان جوان و آینده‌دار و خلاق و نورسیده، این حرفه مهم را به اندازه شغل دلالی پرسود نهادها، ارگان‌های مختلف و یا شرکت‌های خصوصی تنزل داده‌اند. اینکه تهیه‌کننده‌ای پیدا شود که بخواهد روی یک اثر اقتباسی که بارها روی صحنه نمایش اجرا شده و مخاطب بارها آن را دیده، سرمایه‌گذاری کند، میزان هوش و اندازه ریسک‌پذیری او را به عنوان تهیه‌کننده فیلم –که از ملزومات اولیه حرفه تهیه‌کنندگی است– می‌رساند. 

داستان‌هایی که اقتباس می‌شوند

در حال حاضر بحث اقتباس در سینمای ایران –دست‌کم به لحاظ شکلی و در ظاهر– بسیار بااهمیت انگاشته می‌شود آن هم نه در مرحله تهیه‌کنندگان سینمای ایران بلکه این بحث در بین مسئولان فرهنگی مطرح است که باید بیش از این‌ها از ظرفیت اقتباس‌های مختلف در سینمای ایران استفاده کرد.  فارابی به عنوان یکی از متولیان سینمای ایران در این سال‌ها سیاست‌های حمایتی ویژه‌ای را از آثار اقتباسی در پیش گرفته است و با خوش‌بینی و کمی اغماض انتظار می‌رود پس از تجمیع و غربالگری، در بین آن‌ها چند اثر قابل اعتنا پیدا شود.

در حوزه انقلاب و دفاع مقدس هم مجموعه‌ای از کتاب‌‎های خواندنی منتشر شده‌اند که احساس می‌شود کار اقتباس نمایشی و تصویری از این آثار به شکل چشمگیری ادامه پیدا کند.

دلخوری‌های پس از اقتباس

این یک داستان قدیمی است که پس از اقتباس بین نویسنده داستان و سازندگان اثر شکراب شود. خیلی وقت‌ها نویسنده از این موضوع شاکی است که چرا دقیقاً و نعل به نعل با متن اصلی، فیلم مورد نظر ساخته نشده است. سازندگان فیلم هم معمولاً جواب‌های خود را دارند که یک اثر تصویری نمی‌تواند دقیقاً به همان چیزهایی که در متن اصلی آمده وفادار بماند. امسال هم به نوعی این دلخوری و نارضایتی در یکی از آثار اقتباسی جشنواره دیده شد؛ نویسنده داستان اصلی فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری که اتفاقاً جوایز زیادی را هم از اختتامیه جشنواره امسال گرفت، از اینکه پایان‌بندی فیلم با پایان‌بندی داستان مطابقت ندارد، گله کرد. نویسنده معتقد بود پایان‌بندی که در حال حاضر در فیلم وجود دارد با منطق کلی داستان همخوانی ندارد. با وجود این به نظر نمی‌رسد که صمد طاهری که فیلم «یدو» براساس داستان «زخم شیر» وی ساخته شده از این تجربه چندان راضی نباشد. او درباره اقتباس در سینمای ایران گفته است: «داستان‌ها و رمان‌های بسیاری در زبان فارسی هستند که خیلی از این‌ها مجال ساخته شدن فیلم را دارند و به جای این همه فیلم‌های الکی، بازاری و به قول معروف آبکی که ساخته می‌شود، می‌توان از این داستان‌ها برای ساختن فیلم‌های باارزش استفاده کرد. تک‌وتوک و برای بعضی از داستان‌های فارسی این اتفاق افتاده اما امیدوارم در آینده کارگردانان و فیلمسازان از این موضوع بیشتر استقبال کنند به خصوص آن‌ها که می‌خواهند فیلم خوب و جدی بسازند امیدوارم بیشتر به داستان‌ها و رمان‌های فارسی توجه کنند».

اقتباس از روی دست خود

یکی دیگر از فیلم‌های پرمخاطب امسال که اقتباسی از یک نمایش ایرانی بود، «روزی روزگاری آبادان» بود. حمیدرضا آذرنگ فیلم‌نامه این اثر را از روی یکی از نمایش‌نامه‌های خودش انجام داده و توانسته تا حدود زیادی به متن اولیه اثر وفادار بماند. سابقه آذرنگ در عالم تئاتر و حضورش در عالم سینما موجب شده فیلم گرم و مخاطب‌پسندی را روی پرده نقره‌ای ببینیم. از آنجا که نویسنده نمایش‌نامه‌ای که منبع اقتباس این اثر بوده، خود آذرنگ بوده به خوبی به زیر و بم کار در برگردان سینمایی کار اشراف داشته است. آذرنگ در تبدیل یک نمایش‌نامه موفق به یک فیلم موفق باید راه درازی را طی می‌کرد و از همه مهم‌تر اینکه باید از ظرفیت‌های سینما استفاده می‌کرد تا کار به ورطه ملال نیفتد. او موفق شد با ‌آشنایی با زیر و بم‌های درام داستانش را بدون لکنت برای مخاطب بازگو کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اقتباس ادبی فیلمنامه سینمای ایران نمایش نامه داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس با اصالت است و باید از کاری که استقلال کرد دوری کنیم! | کار رقیب وجهه بین المللی شان را خراب می کند

به گزارش همشهری آنلاین بهزاد داداش‌زاده درباره دیدار آینده پرسپولیس مقابل سپاهان در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر، اظهار داشت: برای هر ۲ تیم بازی سختی خواهد بود چراکه سپاهان اگر پیروز شود خودش را برای کسب سهمیه نزدیک می‌کند و اگر پرسپولیس ببرد، قطعاً می‌توانیم به طور قطع درباره قهرمانی صحبت کنیم.

وی افزود: سپاهان درگیر یکسری اتفاقات شد و بعد از لیگ قهرمانان آسیا تمرکزش را به کل از دست داد و از فرم ایده‌آل خود خارج شد، اما نمی‌شود آن‌ها را دست کم گرفت و به نظرم به اندازه کافی بازی با آلومینیوم درس‌های بزرگی به ما داد و دیگر نباید اشتباه کنیم. پرسپولیس فرصت خوبی دارد که صدرنشین لیگ شود، زیرا استقلال در سوی دیگر بازی بسیار سخت و غیرقابل پیش‌بینی مقابل تراکتور خواهد داشت و این امکان وجود دارد که شاگردان نکونام در این بازی امتیاز از دست بدهند. سپاهان دفاع متزلزلی دارد و اگر به خوبی این بازی را آنالیز کنیم قطعاً می‌توانیم دروازه این تیم را باز کنیم.

*آلومینیوم تیمی نبود که پرسپولیس را شکست دهد

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه درباره دیدار گذشته سرخ‌پوشان و شکست مقابل آلومینیوم در جام حذفی، تصریح کرد: مقصر شکست مقابل آلومینیوم فقط و فقط اوسمار بود، چرا که در یک بازی مهم و حیاتی وقتی دید تیمش ۲ بر صفر جلو است، با بیرون کشیدن اورونوف، ترابی و کریم تیم را فلج کرد و آنقدر تمرکز بچه‌ها پایین آمد که نتوانستند در کارهای دفاعی به خوبی عمل کنند و آرامش لازم را نداشتند.

وی بیان داشت: آلومینیوم تیمی نبود که بخواهد پرسپولیس را شکست دهد و ما اول به تصمیمات اشتباه اوسمار باختیم و دوم به این که بازی در خارج از خانه برگزار شد. البته که اگر بازی در تهران هم بود با اشتباهاتی که اوسمار کرد قطعاً باز هم می‌باختیم. امیدوارم چنین اشتباهی را دیگر در پرسپولیس نبینیم و اوسمار باتجربه‌تر شود چرا که بخاطر ترس بازی با سپاهان تیم را تغییر داد و هم جام حذفی را از دست دادیم و هم روحیه بچه‌ها برای بازی با سپاهان افت کرد.

*عدم تمرکز خط دفاع و هافبک باعث شد رفیعی هم تمرکزش را از دست بدهد

داداش‌زاده در ادامه گفت: رفیعی پیش از بازی با آلومینیوم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و در برابر آلومینیوم هم همین عملکرد خوب را داشت، اما عدم تمرکز خط دفاع و هافبک باعث شد که رفیعی هم تمرکزش را از دست بدهد و باعث باز شدن دروازه پرسپولیس شد. بازیکنان پرسپولیس خوب بودند و گله‌ای از آنان ندارم چرا که ۲ بار اختلاف را به ۲ گل رساندند، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تیم از هم پاشید و ما متأسفانه از این تورنمنت حذف شدیم و فرصت کسب ۲ گانه ایران را از دست دادیم.

*امیدوارم نام باشگاه پرسپولیس را عوض نکنند

داداش‌زاده در پایان درخصوص انتقال مالکیت سرخ‌پوشان، خاطرنشان کرد: این انتقال را به ۶ بانک مالک تبریک می‌گویم و قطعاً افتخار بزرگی برای آن‌ها خواهد بود که مالک یکی از بزرگترین و پرهوادارترین و پرافتخارترین تیم‌های آسیا شده‌اند. مشکلات مالی یکی از دلایلی است که هواداران از خصوصی شدن باشگاه خوشحال شدند و امیدوارم اولین و مهم‌ترین قدم مالک باشگاه پرداخت مطالبات و بدهی‌های باشگاه باشد تا این تیم در آینده به مشکل برنخورد. امیدوارم نام باشگاه ما را عوض نکنند، هرچند نام خلیج فارس زیباست، اما بهتر است از این کار تیم رقیب دوری کنیم و اسم پرسپولیس تهران که خودش اصالت باشگاه را نشان می‌دهد تغییر نکند؛ چرا مسائل را سیاسی می‌کنند و یک پسوند به تیم‌شان اضافه می‌کنند، این کارشان ممکن است در جوامع بین الملل به آن‌ها آسیب بزند. در آخر به بازیکنان پرسپولیس افتخار می‌کنم که پیراهن سرخ را بر تن دارند و برای این پیراهن جانشان را می‌گذارند و امیدوارم در پایان فصل قهرمانی را با هواداران جشن بگیریم.

کد خبر 848223 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه آلومینیوم هرمزگان باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد
  • دستگیری شاهرخ‌خان در تهران | ناگفته های شاهرخ خان در گفت و گو با همشهری آنلاین
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • فردا رکورد لورکوزن را خراب می‌کنیم
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • وضعیت خراب داروین نونیز و نیکولاس جکسون در گلزنی و تمام کنندگی به روایت انیمیشن بلیچر ریپورت / فیلم
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • پرسپولیس با اصالت است و باید از کاری که استقلال کرد دوری کنیم! | کار رقیب وجهه بین المللی شان را خراب می کند
  • جمله عجیب کاپیتان استقلال به وحید امیری پس از خراب کردن پنالتی