Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@04:11:21 GMT

معاملات متعادل سپرده‌های کالایی در بورس

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۱۰۹۶

معاملات متعادل سپرده‌های کالایی در بورس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اگرچه در بازار آتی و گواهی سپرده محصولات کشاورزی متعادل شدن قیمت‌ها، مدتی است که به ثبت می‌رسد اما حجم معاملات برای برخی از محصولات نظیر پسته جذاب نیست. بازار زعفران بورس کالا با نیروی محرکه تقاضای دو صندوق کالای کشاورزی که اخیرا آغاز به کار کرده‌اند، از وضعیت نسبتا مطلوب‌تری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری که می‌توان بیان کرد ورود زعفران به انبارها و حجم معاملات آن در ارقامی قابل قبول نوسان می‌کند.

ابزارهای طلایی بورس کالا به‌عنوان آینه انتظارات تورمی طی هفته گذشته را با کاهشی نسبتا آرام ارزیابی می‌کند که از سوی برخی دیگر از بازارهای موازی نظیر بازار ارز و اونس جهانی طلا سرچشمه می‌گیرد و در عین تاثیر پذیرفتن از سیگنال‌های مخابره شده از این بازارها، انتظارات معامله‌گران را نشان می‌دهد. بنابراین اینکه در روزهای آینده و در واقع ماه پایانی سال با چه رویدادی همراه هستیم، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که اگر شواهد فعلی بدون تغییر تداوم یابد، روند متعادل از این بازارها مخابره می‌شود، در غیر این صورت تغییر فاز تجربه خواهد شد که عرف سنتی روزهای پایانی سال به شمار می‌رود.

  انعکاس انتظارات کاهشی در صندوق‌های طلایی

انتظارات تورمی در ابزارهای طلایی بورس کالا مدتی است که فاز کاهشی در پیش گرفته یعنی ناخودآگاه خریداران حاضر هستند که قیمت‌های کمتری از روند مرسوم را بپذیرند، آن هم درحالی که سعی در همسان‌سازی با کاهش بهای ارز در بازار آزاد دارد. به‌طوری که به محض آنکه سیگنال‌های کاهشی در بازار مخابره می‌شود، فاصله قیمت پایانی و NAV ابطال صندوق‌های طلایی بورس کالا به شکلی تغییر می‌کند که قیمت پایانی در نرخ‌های کمتر از NAV ابطال نوسان خواهند کرد. از این رو پیش‌نگر انتظارات تورمی در آینه ابزارهای طلایی چشم‌انداز انتظارات کاهشی را ترسیم می‌کند. در حال حاضر و برای چند هفته متوالی روند انتظارات تورمی در ابزارهای طلایی با نوسانات کاهشی همراه شده که بسیار حساس به بهای ارز در بازار است، به‌طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی چند روز گذشته که بهای آزاد ارز تکانه‌های افزایشی محدودی را تجربه می‌کرد، قدرت چندانی هم برای ثبت رشدی محسوس نداشت، از این رو انتظارات تورمی در ابزارهای طلایی روند کاهشی خود را حفظ کرده اما از شیب آن کاسته شده است. به‌طوری که متوسط انتظارات تورمی به‌دست آمده از ۴ صندوق طلایی بورس کالا، حکایت از آن دارد که از ۱۴ بهمن ماه که در کانال منفی ۰۸/ ۳ درصدی نوسان می‌کرد در ۲۷ بهمن ماه به منفی ۸۳/ ۱ درصد رسید. نکته‌ای که در این انتظارات تورمی تعدیل شده خودنمایی می‌کند، مربوط به رابطه علت و معلولی بین تکانه‌های بهای ارز در بازار آزاد و فاصله قیمتی میان نرخ پایانی و NAV ابطال صندوق‌های طلایی بورس کالا به شمار می‌رود. این روند در معاملات روز گذشته نیز جریان کاهشی دیگری را تکرار کرد، به گونه‌ای که در روز گذشته متوسط انتظارات تورمی به‌دست آمده از این ابزارهای طلایی به منفی ۲۷/ ۲ درصد رسید. البته باید در نظر گرفت پیش‌بینی دقیق انتظارات تورمی امری پیچیده است که در اینجا تنها با بهره‌گیری از ابزارهای طلایی بورس کالا محاسبه شده است.

  تداوم ثبات قیمتی زعفران بورسی

شایان کرمی کارشناس بازار مشتقه  به شرایط معاملاتی محصول زعفران اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده محصول زعفران همچنان در ثبات قیمتی به سر می‌برد، به‌طوری که می‌توان بیان کرد طی یک ماه گذشته تغییر قیمت چندانی برای گواهی‌های زعفرانی در این بازار به ثبت نرسید. انواع گواهی زعفران‌های نگین در انبارهای مختلف بورس کالا در بازه قیمتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به‌طور میانگین مورد دادوستد قرار می‌گیرد. حجم معاملات گواهی سپرده محصول زعفران به واسطه پذیره‌نویسی دو صندوق کالایی محصولات کشاورزی که بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود، تا حدی بهبود یافته است اما بهای گواهی‌های زعفران طی یک ماه اخیر بدون نوسان قیمتی در حال معامله است. این صندوق‌ها مطابق با امیدنامه‌ای که منتشر شد، به میزان ۷۰ درصد دارایی خود را در گواهی سپرده کالاهای کشاورزی از جمله زعفران، زیره، پسته، کشمش و خرما سرمایه‌گذاری خواهند کرد و مجاز هستند ۲۰ درصد دیگر از دارایی خود را در قراردادهای آتی کالاهای کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند. برای ۱۰ درصد باقی مانده دارایی خود نیز این امکان برای آنها فراهم شده که در اوراق بدهی که در بازار سرمایه موجود است، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. مبتنی بر مبالغی که برای این صندوق‌ها پذیره‌نویسی شد، طبق امیدنامه این صندوق‌ها قرار بر این است که در بازار گواهی سپرده کالاهای کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام شود، بنابراین با آغاز دادوستد واحدهای این صندوق‌ها انتظار بر این است که تقاضای جدیدی به بازار محصولات کشاورزی وارد می‌شود.

کرمی ادامه داد: همچنان که خرید واحدهای صندوق‌ها انجام می‌شود، روند ورود محصول به انبارها هم افزایش یافته است. به‌طوری که برای مدتی شاهد تعادل قیمتی برای دادوستد این محصول هستیم و به‌نظر می‌رسد که حجم معاملات نسبتا بهبود یافته است. وی در مورد قراردادهای آتی محصول زعفران نیز بیان کرد: سررسیدهای آتی محصول نگین زعفران، باتوجه به آنکه بهای گواهی سپرده این محصول برای مدتی است که تغییر قیمتی چندانی به خود ندیده است، فاصله کم کرده است و فرصت‌های آربیتراژی آنها از یک ماه گذشته که به‌طور متوسط ماهی ۳ تا ۴ درصد بود، ۵/ ۱ درصد افت پیدا کرده است و به مراتب فاصله سررسیدهای آتی با دارایی پایه که همان گواهی سپرده کالایی است کاهش یافته است.

کرمی به دیگر محصول کشاورزی این بازار یعنی پسته اشاره کرد و افزود: همچنان در زمینه معاملات محصول پسته بورس کالا در بازار گواهی سپرده شاهد عمق و تعداد کم دادوستدهای این محصول هستیم. سررسیدهای آتی محصول پسته نیز شرایطی مشابه با معاملات اوراق گواهی سپرده آن سپری می‌کنند؛ به‌طوری‌که هم قراردادهای باز سررسیدهای آتی این محصول کاهش یافته است و هم حجم معاملات آن افت محسوسی را تجربه کرده است.

  آیا نقره به بازار آتی بورس کالا راه می‌یابد؟

این کارشناس افزود: به‌نظر می‌رسد که بورس کالا در نظر دارد قرارداد آتی نقره را به این بازار اضافه کند. البته این موضوع هنوز به مرحله اجرا نرسیده است که نمادی از گواهی سپرده برای آن راه‌اندازی شود یا اطلاعات بیشتری از عرضه قرارداد آتی نقره در دسترس باشد. اما این کار شروع شده و تحت عنوان جلسه‌ای در روز جاری با حضور بورس کالا و برخی از کارگزاران بورسی قرار بر بحث و بررسی بیشتر دارد.

کرمی در رابطه این گام برای بورس کالا با وجود آنکه اضافه شدن هر محصولی به این بازار به تعمیق آن کمک می‌کند، بیان کرد: مسلما طلا و هر آنچه که مبتنی بر طلا باشد، به مراتب پتانسیل بالاتری برای تعمیق این بازار دارد. گواه این ادعا هم تجربه ۱۰ ساله معاملاتی طلا در این بازار است. بنابراین بازار آتی هنگامی پر حجم‌تر شده و با رونق بیشتری به معاملات خود ادامه می‌دهد که دارایی مبتنی بر طلا روی تابلو بیاید، اما به هر حال افزوده شدن نقره به محصولات کشاورزی عرضه شده در این بازار گزینه مناسبی می‌تواند باشد، اما به دلیل ویژگی‌های فنی شاید به اندازه طلا نتواند جایگاه برجسته‌ای در این بازار داشته باشد. اینکه چه محصولی از فلز نقره به این بازار راه پیدا خواهد کرد، هنوز مشخص نیست و اینکه شمش نقره خواهد بود یا نه، واحدهای (یونیت‌های) آن به چه شکل در نظر گرفته می‌شود و اینکه روی آن گواهی سپرده تعریف می‌شود، ابهاماتی است که هنوز صحبتی در رابطه با آن نشده است.

پربیننده ترین نمای بورس امروز در پایان نیمه اول معاملات/ افت شدید ارزش معاملات و خروج سنگین حقیقی‌ها اگر سهام فولاد مبارکه دارید، بخوانید (۲۷بهمن)/ فولاد به روزهای سبزش پایان داد ارزش سهام عدالت من (۲۷ بهمن ماه) بازار سرمایه ایران تاریخ ساز خواهد شد کارت اعتباری سهام عدالت در ایستگاه آخر

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا طلایی بورس کالا انتظارات تورمی محصولات کشاورزی سررسیدهای آتی محصول زعفران سرمایه گذاری صندوق ها گواهی سپرده حجم معاملات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، معطوف به خبر منتشره به نقل از معاون صنایع عمومی وزارت صمت مبنی بر مهندسی سود تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا، به رغم کاهش عرضه، توضیحات ذیل در راستای شفاف سازی اذهان عمومی در خصوص مشکلات کنونی صنایع پایین دستی، قابل ذکر است؛

در حال حاضر عمده مواد اولیه برخی از صنایع پایین دستی از بورس کالا و از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی تامین می گردد و مطابق دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی مصوب ستاد تنظیم بازار، نحوه تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی جهت عرضه در بورس کالا که بصورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی محاسبه و اعلام می گردد، می بایست مبتنی بر ۹۵ درصد قیمت فوب با تسعیر نرخ ارز تالار دوم یا نیمایی انجام پذیرد و حتی در مواردی نیز قیمت پایه محاسبه شده بر اساس قیمت محصولات صادراتی شرکت های پتروشیمی قابل اصلاح و بازنگری خواهد بود، به عبارتی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید کالای نهایی، جهت عرضه در بازار داخل، به قیمت جهانی و یا صادراتی تهیه می نمایند و به تبع آن تغییرات قیمت های جهانی و یا حتی ارز نیمایی نیز بصورت مستقیم بر قیمت محصولات پتروشیمی محور که همگی تولید داخل هستند، تاثیر گذار بوده و نهایتاً اثرات این سیاست صرفاً متوجه مردم است.

مضافاً اینکه به دلیل عدم تناسب میزان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بعضاً با ایجاد رقابت، قیمت ها در بورس حتی بالاتر از قیمت های جهانی در برخی محصولات عرضه می گردد که نتیجه ان، افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی صنایع پایین دستی، رشد قیمت ها در بازار و زیان مصرف کنندگان داخلی می باشد. علت عدم تناسب میزان عرضه و تقاضا در بورس، صرفاً، عملکرد وزارت صمت و بویژه معاونت صنایع عمومی است.

صدور پروانه های بهره برداری جدید بدون انجام بررسی های کارشناسی شاخص هایی از جمله نیاز کشور، وضعیت انحصار یا رقابت در بازار هر کالا و عدم توجه به پتانسیل های تولید مواد اولیه مورد نیاز آنها از سوی واحدهای پتروشیمی در بورس کالا به موازات وجود سهمیه مواد غیر واقعی برخی صنایع پایین دستی و عدم تناسب آن با میزان تولید واقعی انها به دلیل عدم انجام ظرفیت سنجی میزان تولیداظهاری از سوی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، از جمله دلایل افزایش تقاضا در بورس کالا محسوب می شوند. ضمن آنکه به دلیل تعیین نرخ ارز نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و تفاوت قابل توجه آن با ارز بازار ازاد، صرفه اقتصادی صادرات برخی محصولات بویژه محصولات نیمه خام افزایش یافته که این تقاضای صادراتی نیز موجب افزایش میزان تقاضا در بورس کالا شده که با وجود تذکر کارشناسان به ضرورت تفکیک تقاضای صادراتی و نیاز داخلی به محصولات پتروشیمی در بورس، به دلایل نامعلومی این امر تاکنون محقق نگردیده است.

پر واضح است نتیجه این موارد، صرفنظر از افزایش قیمت کالاهای نهایی در بازار داخل و تورم، منتج به سود قابل توجه برخی واحدهای پتروشیمی حتی پس از کسر درآمدهای صادراتی آنها، در قیاس با سود صنایع پایین دستی که بعضاً مشمول سیاست های تثبیتی قیمت و یا قیمت گذاری دستوری هستند، شده که بررسی اطلاعات سامانه کودال نیز گواه این ادعا است.

حال سوال اساسی و قابل تامل این است که هدف معاون صنایع عمومی از بیان اینگونه موضوعات بدیهی که سال هاست، صنایع پایین دستی با ان مواجه هستند چیست و چرا در شرایطی که انجمن ها و تشکل های متعددی نسبت به بیان مشکل و راهکارهای پیشنهادی اصلاحی اقدام نمودند و به راحتی امکان پیگیری و حل مشکل با اتخاذ سیاست های مدبرانه و با اخذ نظرات کارشناسان با تجربه جهت تغییر دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و همچنین شیوه نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها و بورس کالا و مدیریت عرضه و تقاضا به نفع ثبات قیمت ها در بازار داخل وجود دارد، هیچگونه پیگیری از سوی معاونت صنایع عمومی صورت نپذیرفته است! قطعاً این قبیل مصاحبه ها و صرفاً بیان مشکلات بدیهی از سوی یک مسئول و متولی صنایع پایین دستی که وظیفه سیاست گذاری و پیگیری حل مشکلات را دارد، نشان از آن دارد که هدف صرفاً سیاست های نمایشی و شعار گونه و بدون ارائه هیچگونه راهکاری است و انتظار می رفت معاون صنایع عمومی به موازات بیان مشکل، طرح خود را نیز برای حل معضلات فوق الاشاره با هدف کمک به صنایع پایین دستی و مدیریت قیمت ها در بازار ارائه می نمود.

نمونه دیگری از مصاحبه های صورت گرفته از سوی برادران، می توان به اعلام خودکفایی در صنعت شوینده در زمان مسئولیت ایشان اشاره نمود و این در حالیست که بررسی آمار واردات محصولات شوینده در سال های گذشته نشان می دهد که بیش از ۱۰ سال است که صنعت شوینده خودکفا و واردات محصولات شوینده به صفر رسیده است. این موارد همگی نشان از نااگاهی ایشان از وضعیت حاکم بر صنایع مختلف دارد و ارائه اطلاعات غیر واقعی و صرفاً پوپولیستی، بدون انجام اقدامات اثر بخش و واقعی جهت حل مشکلات تولیدکنندگان، صرفاً دلسردی تولیدکنندگان بویژه صنایع پایین دستی را به دنبال داشته و نهایتاً اثرات مخرب آن متوجه مردم، دولت محترم و کشور خواهد بود و لذا بکارگیری مدیران با تجربه، صاحب فکر و اندیشه و عمل گرا در وزارت صمت برای کمک به وزیر صمت و دولت محترم در شرایط کنونی با پرهیز از رویکردهای سیاسی و سفارشی بیش از بیش ضروری است.

کد خبر 6093186

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود