Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@08:45:24 GMT

(تصاویر) اولین روز رزمایش دریایی ایران و روسیه

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۱۷۴۸

(تصاویر) اولین روز رزمایش دریایی ایران و روسیه

(تصاویر) اولین روز رزمایش دریایی ایران و روسیه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 رویا افشار رزمایش دریایی روسیه ایران اقیانوس هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با روز ملی خلیج فارس و در دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی با حضور دکتر محمد حسین متالهی دبیرستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دکتر مسعود صدری‌نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بانک ذخایردریایی ایران افتتاح شد.

دکتر شاهسوارانی در مراسم افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران گفت: کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تنوع زیستی و ژنتیکی خوبی برخوردار است. این تنوع اقلیمی و اکوسیستمی باعث شده تا ایران زیستگاه جانوران مختلفی در شرایط خشکی، شوری، کویری، آبی و ... باشد. ازجمله این زیستگاه‌ها زیست دریایی است.

وی گفت: در این میان خلیج فارس با دارا بودن ویژگی‌های جغرافیایی خاص خود و ارزش‌های بوم شناختی و تنوع زیستی فراوانی که دارد یکی از منحصر بفردترین اکوسیستم‌ها بشمار می‌رود و مجموعه‌ای از موجودات منحصر به فرد از جمله لاک پشت‌های دریایی، صدف‌های دریایی، کفزیان، آبسنگ‌های مرجانی و دیگر گونه‌های آبزی را در خود جای داده و تنوع زیستی آن منحصر بفرد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر متاسفانه باتوجه به صید بی رویه، گسترش صنعت و دخالت‌های انسانی شاهد آلودگی‌های فراوانی بوده ایم، یکی از این آلودگی‌ها که خسارات زیادی را به خلیج فارس متحمل کرده است آلودگی-های نفتی است که پیامد آن از بین رفتن تعداد بیشماری از گونه‌های آبزی در این اکوسیستم است، لذا حفظ ذخایر دریایی اهمیت دارد. از سویی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی دریایی مشارکت مردم و همه ارگان‌ها و سازمان‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی زیستی و دریایی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست افزود: خلیج فارس از تنوع زیستی غنی برخوردار است و پهناوری دریایی در خلیج فارس، خزر و عمان فرصتی را فراهم کرده است تا شاهد تنوع زیادی از جانواران و موجودات آبزی باشیم که هر کدام برای ما یک ذخیره به شمار می‌آیند.

شاهسوارانی بیان کرد: ذخایر دریایی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجربه حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی را در قالب چهار بانک زیستی (میکروارگانیسمها، سلول‌های انسانی و جانوری، گیاهی) را دارد.

وی افزوبا توجه به اینکه در حوزه آبزیان به این موضوع کمتر پرداخته شده، لذا با استفاده از زیر ساخت‌ها و نیروی انسانی متخصص و ظرفیت‌های ویژه جهاد دانشگاهی در حوزه آبزیان، راه اندازی بانک ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داد تا در حفاظت از این گنجینه گرانقدر با مشارکت همه دستگاه‌ها بویژه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در استان‌های حاشیه خلیج فارس و مردم گام‌های موثری را بردارد.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به ارزش اقتصادی ذخایر دریایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها تولیدات اقتصادی بر پایه منابع دریایی انجام می‌شود از این رو بهره برداری تجاری و فناوری بر این پایه اهمیت دارد.

شاهسوارانی به همکاری مجموعه‌های پژوهشی با یکدیگر تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم با این همگرایی و هم افزایی به یک محصول کاربردی برسیم و با تولید دانش به فناوری، ثروت و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های مردم بکاهیم.

دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق، ضمن تاکید بر وجود ارزش‌های تجاری و صنعتی و زیست‌محیطی متعدد در منابع طبیعی دریایی، به کمبود زیرساخت‌ها و الزام توجه بر ارتقا زیرساخت‌های ملی برای استفاده از این منابع طبیعی دریایی اشاره نمود.

وی همچنین به یکپارچه سازی و ایجاد ارتباط میان تمام مراکز مربوط به «حفاظت ژنتیکی خلیج فارس» تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • بلده نور میزبان بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی در مازندران
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز