Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@19:57:07 GMT

۱۴ شرکت ایرانی متقاضی تولید واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۲۹۵۵

۱۴ شرکت ایرانی متقاضی تولید واکسن کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید و تامین واکسن کرونا در دنیا و ایران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا شانه‌ساز، اظهار کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سه مسیر تولید داخل، تولید قراردادی و واردات را به منظور تأمین واکسن کرونا به موازات هم در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در حوزه تولید داخل، ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن (۱۰۰ درصد داخلی) هستند که تاکنون پرونده سه شرکت تکمیل شده و به صورت جدی در دست پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکت دارویی «شفا فارمد» در مجموعه دارویی برکت در حال انجام فاز یک مطالعات بالینی است، گفت: این شرکت به زودی پس از تأیید سازمان غذا و دارو وارد فاز ۲ و ۳ مطالعات بالینی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این فاز نیز بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان بهار ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

وی در مورد واکسن «مؤسسه رازی» نیز افزود: این مؤسسه روی ساخت واکسن نوترکیب فعالیت می‌کند و تاکنون موفق به دریافت کد اخلاق شده است و پس از مقدمات انجام فاز یک مطالعات بالینی آن در دست اقدام است.

شانه‌ساز ادامه داد: سومین تولیدکننده داخلی «مؤسسه میلاد دارو» از زیرمجموعه‌های شهید فخری‌زاده است که سال‌ها در حوزه تولید دارو فعالیت داشته‌اند و روی فرم ویروس غیرفعال کار می‌کنند، این مؤسسه نیز در فاز دریافت کد اخلاق بوده و به زودی وارد فاز یک مطالعات انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه به موازات پیگیری تولید داخلی واکسن، روی تولید قراردادی به صورت مشترک نیز اقداماتی صورت گرفته است، افزود: یک شرکت داخلی در حال دستیابی به توافقات نهایی با تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است تا طی دو ماه آینده این واکسن را در داخل به صورت صنعتی تولید کند، همچنین انستیتو پاستور نیز قراردادی با همکاری کوبا امضا کرده است که با دریافت نتایج فازهای یک و دو مطالعات بالینی در کوبا، فاز سه در دو کشور روی ۵۰ هزار نفر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حسب تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم دسترسی جمعیت دارای اولویت به دریافت واکسن کووید ۱۹، باید تا قبل از تولید نهایی واکسن داخلی، واردات از منابع معتبر دنبال می‌شود، گفت: مؤسسه گامالیا اولین شرکتی بود که مدارک کامل واکسن اسپوتنیک را به ما ارائه داده و مورد بررسی و تائید قرار گرفت و تاکنون دو محموله را به ایران ارسال کرده است، همچنین مستندات واکسن بهارات هند و سایت آسترازنکا در کره جنوبی نیز به سازمان غذا و دارو ارائه شده و در حال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون تنها یک درصد مردم دنیا در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم کشورهایی که واکسیناسیون خود را به نسبت زودتر آغاز کرده‌اند در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت داشته‌اند در حالی که تاکنون در ایران هیچ واکسن وارداتی قبل از تأیید واکسن در کشور سازنده یا سایر کشورها اجازه مصرف در ایران را دریافت نکرده است.

منبع: فارس

کد خبر 475677

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا در ایران وزارت بهداشت و درمان واکسن رئیس سازمان غذا و دارو مطالعات بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور وزارت بهداشت تولید واکسن کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان غذا و دارو مطالعات بالینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی SMA به مرحله ارزیابی کیفی رسید

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حیدر محمدی، درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته است و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خرداد ماه وارد مرحله تولید شود.

بیشتر بخوانید: دارویی که باید فقط در بیمارستان تزریق شود

وی با بیان اینکه درباره امور مطالعاتی و پژوهشی نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، افزود: شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی ایرانی بیماران SMA گام برداشته، وعده داده است که شاید در خرداد ماه بتوانیم تولید این دارو را آغاز کنیم. امیدواریم که مشکلی در زمینه تولید داروی داخلی بیماران SMA پیش نیاید و در مسیر تامین این دارو گام برداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع نمونه خارجی داروی بیماران SMA گفت: نمونه خارجی داروی بیماران SMA را نیز طی ۲ مرحله وارد کشور کرده‌ایم و براساس اولویت‌های تعریف شده در اختیار جامعه هدف قرار دادیم. آن دسته از بیمارانی که جزو گروه «اولویت اول» بودند داروی وارداتی را مصرف کرده‌اند. گروه «اولویت دوم» نیز در حال دریافت این دارو هستند که شرایط آنها باید ارزیابی شود. ارائه دارو برای سایر بیماران مبتلا به SMA که جزو سایر اولویت‌ها هستند مستلزم بررسی اثربخشی دارو است.

وی درباره هزینه‌های واردات نمونه خارجی داروی بیماران SMA به ایسنا گفت: به طور قطع داروی تولید داخلی این بیماران نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر و توجیه‌پذیرتر است.

محمدی ادامه داد: موضوع مطالعات هم‌ارز زیستی در خصوص داروهای شیمیایی مطرح می‌شود اما بررسی‌های ارزیابی بالینی درخصوص داروهای بیولوژیک انجام می‌شود. بازهم تاکید می‌کنم شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی بیماران SMA گام برداشته، قول داده است که بتوانیم این دارو را در خرداد ماه ارائه کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229855 برچسب‌ها دارو

دیگر خبرها

  • سند امنیت انرژی تصویب شد
  • سند امنیت انرژی ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد
  • پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • داروی ایرانی SMA به مرحله ارزیابی کیفی رسید
  • داروی ایرانی SMA در چه مرحله‌ای است؟
  • احتمال عرضه داروی ایرانی SMA در خرداد
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!