Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان قم با تجلیل از ۶۰ طلبه خواهر و برادر جوان حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) ویژه آثار علمی طلاب جوان (خواهر و برادر) حوزه علمیه قم امروز (چهارشنبه، 29 بهمن) در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه و سرکار خانم نجم، استاد حوزه‌های علمیه  خواهران به سخنرانی پرداختند. همچمنین حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی، دبیر جشنواره گزارشی از این جشنواره ارائه کرد.

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمود مدنی» ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره عنوان کرد: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با ارسال 186 اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) و انتخاب 19 اثر برگزیده از میان آنان خوش درخشیدند.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال‌های اخیر، با اشاره به اینکه هم اکنون 16 نشریه در جامعه الزهرا علیهاالسلام در حال انتشار است، گفت: نشریه مطالعات اسلامی زن و خانواده دارای رتبه علمی پژوهشی است، همچنین سه نشریه جامعه الزهرا علیهاالسلام در حال کسب درجه علمی تخصصی هستند و 12 نشریه داخلی در موضوعات مختلف علمی پژوهشی فعالیت دارند. اما ما تا ظرفیت مورد انتظار فاصله زیادی داریم اما حرکت پرشتابی نسبت به سال‌های قبل ایجاد شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مترجم و سه دوره تربیت پژوهشگر در جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: ضمن قدردانی از همکاران خود، یادآور می‌شوم که این سطح و تراز جامعه الزهرا علیهاالسلام نیست و ما با فاصله زیادی باید به جایگاه مطلوب خود نگاه کنیم و با توان بالقوه ای که داریم، فعال باشیم و باید دهها نشریه پژوهشی داشته باشیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه به پژوهش به مثابه روشی برای آموزش است، گفت: پژوهش همواره باید به عنوان رکن اساسی در یک مجموعه به ویژه مراکز علمی وجود داشته باشد و حتی اگر با کمبود بودجه هم مواجه باشیم، نباید پژوهش را نادیده گرفت و باید برای پژوهش هزینه کنیم.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه جشنواره علامه حلی(ره)، پژوهش را به سمت و سوی فضلای جوان و حتی نوجوان آورده است، اظهار کرد: ما در این جشنواره انتظار تولید علم نداریم، ما در این جشنواره پژوهش را به مثابه روشی برای رشد می‌خواهیم و تقاضای من این است که ما نباید پژوهشگران جوان را که در این جشنواره امتیاز کسب کردند، رها کنیم.

 

وی با اشاره به راه اندازی انجمن‌های علمی پژوهشی مختلف در جامعه الزهرا علیهاالسلام جهت حمایت از پژوهشگران، گفت: در انجمن‌هایی که در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است، طلاب پژوهشگر و بانوان طلبه ای که در این جشنواره و دیگر همایش‌ها امتیاز آوردند، ساماندهی و پشتیبانی می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: فضلا و دانش‌پژوهان جوان توجه کنند ما به سه دلیل باید به صورت جهادی در مسئله پژوهش فعالیت کنیم؛ اول اینکه ما در عصر غیبت هستیم، دیروز امکان مراجعه به امام معصوم علیه‌السلام به صورت مستقیم وجود داشت اما امروز چنین امکانی وجود ندارد و تنها را پژوهش است.

 

وی افزود: امروز دوران موج شبهات است و جوانان ما که می‌خواهند درس خود را در فضای مجازی مرور کند، حداقل با چند شبهه روبرو  می‌شوند، همچنین امروز با مسائل نوپدیدی که مواجه می‌شویم که بابد پاسخگو باشیم و این مسائل راهی جز فعالیت و تلاش جهادی طلاب جوان و فضلا ندارد.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: تحولی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه رخ داده، چند هزار برابر تحول در دانشگاه‌ها است، اما طلاب و فضلا به انتظار مسئولان ننشینند، علمایی چون جواهر و دیگر علمای اسلام یک تنه خلق شدند و کسی پشتوانه آنان نبود، ما وظیفه داریم جوانان را حمایت کنیم، اما اگر کوتاهی کردیم این سه دلیل و ضرورت اقتضا می‌کند که شما حرکت جهادی خود را داشته باشید.

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید ملکی»، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه نیز با اشاره به اینکه امروز عرصه جهاد عوض شده است، گفت: خداوند متعال در میدان جهاد اصلی به ابزاری که مجاهدان استفاده می‌کنند قسم می‌خورد و در جایی نیز به قلم قسم می‌خورد.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آمده است: «ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِی إلَی مَا بَینَ یدَی اللَّهِ: صَرِیرُ أَقْلامِ الْعُلَمَاءِ، وَ وَطْی أَقْدامِ الُمجَاهِدینَ وَ صَوْتُ مَغازِلِ الُمحْصَناتِ؛ سه چیز است که حجاب‌ها را پاره می‌کند و به پیشگاه عظمت خدا می‌رسد: صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن! و صدای قدم‌های مجاهدان در میدان جهاد! و صدای چرخ نخ ریسی زنان پاکدامن».

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به لزوم جهاد علمی و جهاد کتابتی، تألیفی و پژوهشی توسط جهادگران علم و دانش، گفت: یکی از مواردی که انسان را به قرب الهی می‌رساند، صدای قلم است و متعلم و دانشجوی اهل قلم به این سمت کشیده می‌شود.

 

وی با اشاره به صدای گام‌های مجاهدان، افزود: یکی از تعابیر صدای گام‌های مجاهد می‌توانند عالمانی باشد که مجاهدان را تربیت می‌کنند، با علم و قلم و بیان خود از سنگرهای اعتقادی جامعه محافظت می‌کنند و با گفتار و تبلیغ به تربیت مجاهدان می‌پردازند.

 

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: مکتب حاج قاسم سلیمانی در طول مکتب حضرت امام (ره) بود و مکتب امام (ره) باید در حوزه‌های علمیه تسری پیدا کند.

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «هاشمی»، دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم بیان داشت: 954 اثر از سوی طلاب برادر و 260 اثر از سوی بانوان طلبه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با ارسال 186 اثر در جشنواره مشارکت کردند.

 

وی با بیان اینکه آثار در قالب‌های پژوهشی کتاب، پایان نامه، تحقیق پایانی و مقاله بودند، افزود: در این جشنواره، 160 پایان نامه سطح سه به دیبرخانه ارسال شد که 22 اثر برگزیده شدند، 78 اثر تحقیق پایانی دریافت شد که یک اثر برگزیده داشتیم، 30 کتاب به دبیرخانه ارسال شد که 6 کتاب برگزیده شدند و 964 مقاله بود که از این تعداد 31 اثر حائز رتبه شدند.

 

دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم با بیان اینکه در مجموع 60 اثر در این جشنواره به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند، گفت: از این تعداد، دو نفر از طلاب رتبه اول را کسب کردند، 14 نفر حائز رتبه دوم و 44 طلبه خواهر و برادر حائز رتبه‌های سوم شدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی افزود: از میان 60 اثر برگزیده، 19 اثر متعلق به بانوان طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام بود که یکی از طلاب این مؤسسه علمی حوزوی حائز رتبه اول، سه طلبه به عنوان برگزیدگان رتبه دوم و 15 نفر به عنوان برگزیدگان رتبه سوم انتخاب شدند.

 

وی تصریح کرد: یکی از اهداف جشنواره علامه حلی این بود که نگاهی به مدیریت علم داشته باشیم که بر این اساس، 10 گروه علمی فقه و اصول، ادبیات، اخلاق، کلام، فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، تاریخ، حدیث و علوم انسانی منطبق با حوزه علوم دینی و اسلامی در جشنواره در نظر گرفته شد.

 

دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم در ادامه به طلاب جوان توصیه کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی شعار سال را جهش تولید نام نهادند، ما باید لبیک گوی فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم و در علوم دینی و تولید علمی و پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی جهش تولید داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی همچنین خطاب به مسئولان حوزه‌های علمیه، گفت: در این جشنواره، رقابت سالم است و طلاب زیر نظر اساتید، آثار خود را ارائه می‌کنند، جشنواره علامه حلی(ره) هیچ الزامی نسبت به ارسال اثر ندارد و داوطلبانه است، اما اگر زمینه همکاری بیشتر در این جشنواره فراهم شود، آثار تولید شده در مراکز حوزوی می‌توانند مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و طلاب پژوهشگر جوان شناسایی و حمایت شوند.

 

در این مراسم، همچنین «نجمه نجم» استاد و پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران به سخنرانی درباره اهمیت و لزوم پژوهش در عرصه‌های علوم اسلامی و انسانی پرداخت.

 

در ادامه این مراسم، برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان قم مورد تجلیل قرار گرفتند و «محمد علی عیوضی» در گروه علمی فلسفه با ارائه کتاب «بازیابی مواریثی مغفول در عرفان اسلامی، دربردارنده کهن ترین گزارش دعای صباح» و «خدیجه اسفندیاری» طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام در گروه علمی اخلاق با ارائه مقاله «شیوه‌های تربیت اخلاقی فرزندان برگرفته از روایات اهل بیت علیهم‌السلام» رتبه اول این جشنواره را کسب کردند.

 

در این جشنواره، 14 نفر از طلاب جوان زیر 31 سال که آثار خود را در قالب کتاب، پایان نامه و مقاله ارسال کرده بودند، به عنوان برگزیدگان رتبه دو تجلیل شدند.

 

44 طلبه خواهر و برادر حوزه‌های علمیه قم نیز حائز رتبه سوم شدند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی در این مراسم شرکت کردند و جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: جامعه الزهرا س قم هفتمین جشنواره علامه حلی آیین اختتامیه مراسم قائم مقام مدیر حوزه های علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام جامعه الزهرا علیهاالسلام جشنواره علامه حلی استان قم حجت الاسلام والمسلمین خواهر و برادر اثر برگزیده طلاب جوان حائز رتبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۵۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در جشنواره  شعر عربی طوفان القوافی شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشور‌های یمن، مصر و تونس دیگر کشور‌هایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»