Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:41:42 GMT

بسیاری از ناشران در جشنواره نشان شیرازه شرکت نکردند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۶۰۲۶

بسیاری از ناشران در جشنواره نشان شیرازه شرکت نکردند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه با حضور مهرزاد دانش، رییس جشنواره نشان شیرازه، کوروش پارسانژاد، دبیر و مجید سامی، مدیر اجرایی این رویداد فرهنگی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهرزاد دانش گفت: رویداد طراحی کتاب و دو سالانه وارد چهارمین دوره خود شده و وظیفه خود می‌دانم از بینان‌گذار این رویداد مجید غلامی جلیسه و همچنین نیکنام حسینی‌پور که این رویداد را ادامه دادند تشکر کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد در دوره‌های قبلی در موسسه خانه کتاب برگزار می‌شد و امسال مقرر شد با همکاری دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد برگزار شود.

وی افزود: کتاب‌آرایی قدمت خاص خود را در فرهنگ مکتوب دارد، شاید تصور این باشد که طراحی کتاب نوعی زیبایی بخشیدن به ظاهر، جلد و قلم کتاب است. بحث کتاب‌آرایی، کم‌اهمیت‌تر از خود نگارش کتاب نیست، با هم ارتباط ارگانیک دارند و داد و ستد می‌کنند. درون‌مایه متن کتاب و مولفه‌های علمی و هنری مانند مفاهیم در فیلم و داستان در کتاب‌آرایی اهمیت دارد. آرایه کتاب هم از متن کتاب تغذیه می‌کند و به نوعی تبلور بصری بخشیدن به درون مایه کتاب است. زمانی که از جلوی یک کتاب فروشی می‌گذریم، وجوه بصری و هنرمدانه درون کتاب را پشت ویترین مشاهده می‌کنیم و همین ما را ترغیب می‌کند آن کتاب را تهیه کنیم.

دانش ادامه داد: ما امسال در نشان شیرازه سه رویکرد جدید داشتیم. بخش اول تقدیر از پیشکسوتان و چهره‌های مطرح عرصه کتاب‌آرایی، دوم اضافه کردن دو گزینه به بخش مسابقات و سوم بحث کتاب‌های گویا، صوتی، شنیداری و دیگر کتاب‌های الکرونیکی که اگر قابلیت امتیاز آوری داشته باشند به مرحله نهایی راه خواهند یافت. همچنین امسال اولین بار است نشست رسانه‌ای در این جشنواره برگزار می‌شود و امیدوارم در سال‌های آینده بهتر برگزار شود.

کتاب هنوز در ایران نفس می‌کشد و نیاز به طراحی جلد دارد

در ادامه این نشست، کورش پارسانژاد، دبیر جشنواره عنوان کرد: اگر طراحی کتاب را حتی به عنوان فرم نگاه کنیم، پشت هر فرمی محتوا وجود دارد. طراح حرفه‌ای با محتوای متن همراه می‌شود و چه بسا طراحانی که همپای نویسنده، تبدیل به پدیدآورنده اصلی آن کتاب می‌شوند.

وی افزود: کتاب‌آرایی در تاریخ ما از موفق‌ترین و شکوفاترین بخش‌های هنر ایران در قرون گذشته بوده است و با نگاهی به آثاری مانند شاهنامه بایسنقری و… درمی‌یابیم چه تخصص‌هایی جمع شده‌اند تا این کتاب به شکل فاخر و تمیز درآید و ما وارث آن زمان هستیم. متأسفانه در ایران و در دوره‌ای که هستیم باقی شاخه‌های گرافیک به قوت خود از لحاظ سفارش باقی نیست. فکر می‌کنم به اندازه کافی روی در و دیوار شهر برای رویدادها پوستر نمی‌بینیم و بسیار کم سفارش پوستر داده می شود. به خاطر دارم زمان کودکی پوستر فیلم‌هایی که اکران می‌شد بسیار بیشتر بود، اکنون افسوس می‌خورم که در طول یک سال پوسترهای قابل توجهی از فیلم ها نمی‌بینیم.

پارسانژاد ادامه داد: اینجاست که طراحان گرافیک روی مقوله دیگری مانند کتاب تمرکز می‌کنند تا اثری از خود ماندگار داشته باشند که مفاهیم آن عمیق باشد. کتاب هنوز در ایران نفس می کشد و نیاز به طراحی روی جلد دارد، گروه سنی پایین احتیاج به تصویرگری دارد. در دوره های اخیر طراحان گرافیک برجسته‌ای به طراحی کتاب روی آورده‌اند، طراحی روی جلد کتاب در ایران و بسیاری از کشورها اهمیت پیدا کرده و به عنوان شاخه مهمی از گرافیک معرفی شده است. امیدوارم اوضاع نشر روزگار بهتری داشته باشند و مشکل گرانی کاغذ رفع شود. گله کوچکی از ناشران خصوصی که آثارشان را دنبال می‌کنم دارم که عجیب است چرا در این رویداد شرکت نکردند. این یک رویداد حرفه‌ای بدون پسوند و پیشوند است و جای بسیاری از ناشران خالی بود.

ثبت ۶۵۳ اثر در دبیرخانه نشان شیرازه

سامی نیز در بخش دیگری از این نشست درباره مسائل اجرایی این رویداد گفت: فعالیت دبیرخانه این جشنواره از دی ماه آغاز شد و تصمیم گرفتیم با همکاری دفتر چاپ و نشر، سامانه‌ای طراحی شد که همه شرکت‌کنندگان آثار خود را ثبت کنند و کد پیگیری دریافت کنند. پس از آن به دبیرخانه مراجعه کنند و اصل کار را تحویل دهند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ بهمن اعلام شده بود که به دلیل همزمانی با تمدید نمایشگاه کتاب مجازی تا ۲۲ بهمن تمدید شد. در نهایت ۶۵۳ اثر در سامانه ثبت شد که بیشترین آثار که در این دره ثبت شد مربوط آثار سال ۹۸ و از لحاظ استانی بیشترین آثار مربوط به استان تهران و خراسان رضوی بود.

وی درباره آمار آثار ارسال شده به جشنواره عنوان کرد: در بخش مسابقات و بیشترین آثار مربوط به بخش پیکره کتاب و کتاب تصویری بود که با ۳۰۲ اثر بیشترین استقبال انجام شده بود و در بخش اجزای کتاب و تصویرسازی و عکاسی ۲۶۹ اثر ثبت شد که در بخش تصویری و اجزای کتاب این بخش بیشترین تعداد را داشت. همچنین تصمیم گرفته شد در نهایت از همه آثار راه‌یافته کتابی تهیه و نمایشگاهی برگزار شود که تمامی آثار راه یافته در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین از سه پیشکسوت مطرح در حوزه طراحی کتاب تقدیر خواهیم کرد.

تلاش کردم شبیه نمونه پوستری برای نمایشگاه کتاب نباشد

وحید حقی، طراح پوستر این جشنواره نیز گفت: نشان شیرازه یکی از رویدادهای معتبر برای ما طراحان گرافیک است که به حوزه طراحی کتاب می پردازند. چالشی که در طراحی پوستر برای من پیش آمد کلیت موضوع کتاب بود که باید مراقبت می‌کردم که کار، شبیه نمونه پوستری برای نمایشگاه کتاب و تشویق به خوانش کتاب نباشد، پوستر باید بر ظاهر کتاب تاکید می‌کرد. ایده ای که به ذهن من آمد، نمایش پیکره کتاب بود و من دو وجه کتاب را با ارزش تصویری پشت و روی جلد کتاب می‌خواستم نمایش بدهم.

وی یادآور شد: روی جلد کتاب از لحاظ ارزشی وضع سنگین تری دارد. تصمیم گرفتم جلد صوری برای دو وجه طراحی کنم که بهترین انتخاب استفاده از نشان شیرازه با خط نستعلیفق و چهره مشخصی در چشم بیننده بود. رنگ زمینه پوستر را خاکستری در نظر گرفتم و به نظرم آمد روحیه حرفه ای و جدی دارد و دو سطح سفید روی این رنگ به صورت جلد کتاب جلوه بهتری داشتند. نکته دیگر استفاده از دستخط استاد مسعود نجابتی است که عنوانی که می‌بینید با دست خط ایشان است. برای من مایه افتخاری است اثری از ایشان در این پوستر وجود دارد.

در پایان این نشست از پوستر این رویداد هنری رونمایی شد.

کد خبر 5149504 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشان شیرازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرافیک مهرزاد دانش ترجمه معرفی کتاب سازمان سمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب و کتابخوانی انقلاب اسلامی ایران حوزه هنری قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تازه های نشر رایزنی فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ویروس کرونا نشان شیرازه کتاب آرایی طراحی کتاب جلد کتاب روی جلد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معناهای آشکار و پنهان در پوستر نمایشگاه امسال کتاب تهران

همشهری آنلاین: اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه کتاب به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد. شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است. از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند. تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. اصحاب رسانه و عموم علاقه‌مندان برای دریافت فایل اعلان می‌توانند به بخش چند رسانه‌ای پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نشانی tibf.ir مراجعه کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 849197 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کتاب خارجی و نمایشگاه خارجی کتاب - نمایشگاه داخلی کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان نمایشگاه

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • معناهای آشکار و پنهان در پوستر نمایشگاه امسال کتاب تهران
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • روز یادبود آتش‌نشانان ۱۴۰۳ +تاریخچه و پوستر Firefighters’ Memorial Day
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی