Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@14:06:10 GMT

حواشی ادامه‌دار طرح پارک حاشیه ای در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۶۴۵۹

حواشی ادامه‌دار طرح پارک حاشیه ای در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تراکم و ترافیک در هر منطقه به عنوان یک ناهنجاری شناخته شده که پارک های بی جهت خودروها در حاشیه های خیابان بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی می تواند موجب این ناهنجاری در سطح شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها شود.

در گذشته از طرحی با عنوان پارک متر برای پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها استفاده می‌شد و امروزه با عنوان طرح پارک حاشیه‌ای این اتفاق رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 متولی اجرای طرح پارک حاشیه ای که شروع آن از شیراز بوده و سپس در سایر شهرها همچون تهران، اصفهان و کاشان صورت پذیرفته، شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان می باشد که در تعریف آن می توان به پرداخت هزینه برای پارک کردن خودرو در حاشیه خیابان اشاره کرد.

قرارداد پارک حاشیه ای در شیراز میان سازمان همیاری‌های شهرداری ها و شهرداری شیراز در سال 1394 و دوره چهارم شورای اسلامی شهر شیراز منعقد شده که طبق مصوبه شورای ترافیک استان 35 معبر در قالب قرارداد BOT به سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها برای اجرای پارک حاشیه ای واگذار گردیده است.

در ماده هفت قانون پارک حاشیه ای آمده که شهرداری به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مکلف هستند در معابر شهری پرترافیک، تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف فراهم آورند و در تبصره دو این قانون آمده که صد در صد در آمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال توسط خزانه به حساب شهرداری‌های مربوط واریز شود تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در میزگرد خبرگزاری فارس که در آبان ماه برگزار شده بود، دراین خصوص گفت: فاز یک قرارداد، سال ۹۴ به منظور اجرای طرح در ۱۴ معبر، فاز ۲ در سال ۹۵ و اضافه شدن ۸ معبر جدید و در فاز سوم ۱۲ معبر آخر منوط به تعیین تکلیف مالی فازهای یک و دو به معابر قبلی جهت اجرای طرح پارک حاشیه ای به سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها واگذار شده است.

به گفته وی ساعت کاری این طرح از ساعت ۸ تا ۲۲ به جز روزهای تعطیل بوده و مدت قرارداد از یکم آبان ماه ۱۳۹۴ به مدت ۷ سال و هفت ماه یعنی تا یکم فروردین ماه ۱۴۰۲ می باشد.
 
نواب قائدی در خصوص مطالبات شهرداری شیراز گفت: بحثی که میان شهرداری و سازمان همیاری‌ها در ابتدای دوره پنجم شورای شهر شیراز پیش آمد، موضوع پیگیری مطالبات شهرداری بود که باید مطالبات سالهای ۹۵ و ۹۶ را پیگیری می کردیم تا وصول شود.

اطلاعاتی جدید از ابعاد دیگر قرارداد Cpay در شیراز

پس از گذشت چند ماه از آخرین مطلب خبرگزاری فارس از طرح پارک حاشیه ای یا همان Cpay، خبرنگار فارس تحقیقات و بررسی‌هایی را انجام داده و به اطلاعاتی دست یافته که در ادامه می خوانید: در قرارداد منعقد شده میان شهرداری شیراز و سازمان همیاری ها بندی مبنی بر حق فسخ وجود ندارد و به صورت مجزا لحاظ نشده است.

پیمانکار طرح طبق قرارداد موظف به پرداخت مطالبات شهرداری به صورت هر سه ماه یک بار و تسویه حساب در پایان هر سال می باشد که این اتفاق از سال 96 تاکنون رقم نخورده و شهرداری شیراز پس از گذشته بیش از سه سال در تیر و مهر امسال به طرح دعوی در کمیسیون ماده 38 مرجع رسیدگی به اختلاف پرداخته است.

در اردیبهشت سال 97 باید کمیته مشترکی پیرامون نحوه محاسبه مال‌الاجاره تشکیل میشد و این اتفاق در اردیبهشت سال 99 و پس از دو سال وقفه رقم خورده است.

شهردار باید در خصوص نظر کمیته مشترکی پیرامون نحوه محاسبه مال الاجاره اظهارنظر می‌کرد که بعد از گذشت نزدیک به 8 ماه زمان، همچنان این اتفاق رقم نخورده است.

اعتراض سازمان همیاری‌ها بر روی جریمه اعمال شده از کمیسیون ماده 38 به منظور پیگیری وضعیت طرح پارک حاشیه ای در شیراز گفت‌وگویی با رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز داشتیم.

نواب قائدی به خبرنگار فارس گفت: به دلیل اشکالاتی که در قرارداد اولیه وجود داشت، الحاقیه ای را به آن اضافه کردیم که مورد تایید سازمان همیاری ها به عنوان طرف قرارداد شهرداری شیراز نیز قرار گرفت و تا انتهای سال 96، مبلغ یک میلیارد و 220 میلیون تومان را از آنها توانستیم بگیریم.

وی ادامه داد: طبق توافق اولیه صورت گرفته، در سال های 98 و 99 نیز به صورت حق العملکاری خواهد بود اما بر سر میزان درصد هر یک از طرفین، به توافق نرسیده ایم.

به گفته عضو شورای شهر شیراز 51 درصد سهم شهرداری شیراز و 49 درصد سهم طرف مقابل آخرین رقمی بوده که بر سر آن صحبت شده اما هنوز نهایی نشده است و شورای شهر تلاش دارد سهم بیشتری را برای شهر و شهرداری از سازمان همیاری ها بگیرد.

وی با اشاره به ارجاع پرونده قرارداد به کمیسیون ماده 38 بیان کرد: علاوه بر مبلغ یک میلیارد و 220 میلیون تومان پرداختی سازمان همیاری ها که مورد تایید کمیسیون ماده 38 نیز می باشد، این کمیسیون طرف قرارداد شهرداری را به دلیل تاخیر و همچنین عدم پرداخت اجاره بهاء به صورت هر سه ماه یک بار رقمی در حدود 900 میلیون تومان و یک مبلغ 300 میلیون تومانی جریمه کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز افزود: سازمان همیاری‌ها بر روی این دو مبلغ جریمه اعتراض گذاشته و منتظر جواب هستیم.

وی در خصوص هزینه‌کرد مبالغ دریافتی از پارک حاشیه ای توسط شهرداری شیراز گفت: دو پارکینگ حضرتی و سرای نور در مرحله مزایده است که به زودی به پارکینگ‌های سطح شهر اضافه شده و مردم می توانند از آن استفاده نمایند.

قائدی در مورد این طرح بیان کرد: هدف از این طرح ساماندهی پارک کردن خودروها در حاشیه خیابان ها برای سفرهای کوتاه مدت بوده که به نظر بنده طرح خوبی می باشد و به همین دلیل نیز پارک خودرو در زمان های کمتر از نیم ساعت هیچ هزینه ای برای شهروند نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه پارک کردن خودرو در حاشیه خیابان نوعی ناهنجاری می باشد که برای پارک جهت سفرهای بیش از نیم ساعت باید از پارکینگ های سطح شهر استفاده شود، تصریح کرد: نرخ پارک حاشیه ای در خیابان‌های شهر شیراز باید اصلاح شود تا مردم برای پارک خودروی خود جهت سفرهای طولانی، به سمت پارکینگ‌های سطح شهر بروند.

عضو شورای شهر شیراز با گلایه از برخی شهروندان و درخواست کمک از پلیس متذکر شد: خودروهایی داریم که با پارک در محدوده طرح پارک حاشیه ای، بدهی‌های زیادی دارند اما تاکنون هیچ مبلغی را پرداخت نکرده اند که خواستار کمک و همراهی پلیس در این طرح با شهرداری و سازمان همیاری ها هستیم.

سه سال و نیم زمان برای بررسی طرح Cpay 

بدون شک برای حاشیه خیابان ها باید فکری می شد و طرح پارک حاشیه ای بر روی کاغذ طرحی خوب برآورد می شود اما در عمل و طی قراردادی که با سازمان همیاری ها بسته شده، قضور و کوتاهی هایی بوده که می شد بسیار بهتر نسبت به انعقاد آن اقدام نمود به نحوی که هیچگونه حقی از شهر و شهروندان آن ضایع نشود.

قابل ذکر است که شورای پنجم در کنار شورای چهارم در این قصور شریک است زیرا مدیریت این دوره از شهر شیراز می توانسته در طی این سه سال و نیم سر و سامان اساسی به این طرح بدهد و درصورتیکه طرف قرارداد توان و یا اهتمام انجام کار را به صورت کامل ندارد، قرارداد را با جای دیگری منعقد نماید اما می بینیم که بعد از این همه مدت، همچنان در دست بررسی می باشد و در حالی که عمر شورای پنجم روی به اتمام است، تکلیف طرح پارک حاشیه ای خودرو در شیراز مشخص نشده است.

حال انتظار می رود که شورا و شهرداری، قاطعانه برای گرفتن حق شهر و شهروندان ایستاده و تا گرفتن آخرین ریالی که باید طرف قرارداد بپردازد، کوتاه نیایند و هر چه زودتر تکلیف این طرح را در کلانشهر شیراز مشخص نمایند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: سی پی خودرو شورای اسلامی شهر شیراز طرح پارک حاشیه ای سازمان همیاری ها پارک حاشیه ای حاشیه خیابان کمیسیون ماده 38 شهرداری شیراز طرف قرارداد شهرداری ها خیابان ها برای پارک شورای شهر سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران

مهدی شیرزاد، جامعه‌شناس و از مدیران سابق حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با «اکوایران» می‌گوید خوابی که شهرداری فعلی برای بوستان‌های فرامنطقه‌ای دیده است، طولانی است.

او مدعی است برخی از شهرداران مناطق مکلف شدند تا زمینی در پارک منطقه‌ای در اختیار پیمانکار بگذارند و مسجد و فرهنگسرا و فضای فرهنگی در فضای داخلی پارک‌ها ایجاد شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • باید اتفاقات دیداربا سپاهان را فراموش کرد/تمدید قرارداد حاشیه است
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • چمران: قرارداد با چینی‌ها محرمانه است! / از طرح شهرداری برای پارک لاله اطلاعی نداریم!
  • دفاع تمام قد چمران از شهرداری؛ درختی در پارک لاله قطع نخواهد شد/ قرارداد خرید اتوبوس برقی هیچ مشکلی ندارد
  • اجازه نخواهیم داد در پی ایجاد فرهنگسرا درختی در پارک لاله قطع شود
  • ایجاد ۳۰هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق یک، ۴ و ۵ | ۱۰ پارکینگ جدید در تهران ساخته می‌شود
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • سپاهانی‌ها بدون توجه به حواشی: تمرین کردند و خندیدند! (عکس)