Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در سال جاری جزو ۱۰ استان برتر کشور در خرید گندم شناخته شده است.

سیدعلی آقازاده امروز ۲۹ بهمن ماه در کارگروه آرد و نان استان مرکزی، افزود: در ابتدای مهرماه سال جاری تمامی تولیدکنندگان گندم استان پول گندم تولیدی خود را دریافت کردند و در این خصوص دولت به هیچ کشاورز و تولید کننده گندم بدهکار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقازاده با اشاره به مشخص شدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده گفت: گرچه نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال آینده مشخص شده اما این نرخ هنوز قطعی نشده است و امیدواریم با توجه به شرایط هزینه تولید و تورم، قیمت قطعی پیشنهادی  سال آینده برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

وی همچنین به کیفیت گندم تولیدی استان و گندم های وارداتی اشاره کرد و افزود: آموزش لازم برای نانوایان یا حتی برای کارخانجات آرد استان در دستور کار قرار گیرد که با وجود کاهش کیفیت گندم تولیدی، نانی که دست مردم داده می شود از کیفیت لازم در سایه آموزش صحیح برخوردار باشد.

استاندار مرکزی گفت: باید ذائقه مردم را متناسب با آیتم‌های بهداشتی تغییر بدهیم و تولید نان سفید و کم سبوس و ... نیز باید در سایه آموزش کاهش یابد و فرهنگ غذایی و ذائقه مردم را نیز باید با اطلاع رسانی نهادینه کرد. باید رسانه ها مردم را توجیه کنند که هرچقدر نان سفیدتر باشد برای سلامتی مضر است و تیره تر بودن نان قطعا نشان از بودن مواد غذایی لازم در آن دارد، براین اساس سنت و فرهنگ غذایی مردم باید با آموزش‌های لازم اصلاح شود.

وی بر لزوم نگهداری گندم در سیلوها با شرایط خاص تاکید کرد و افزود: آموزش در خصوص نوع نگهداری گندم و نحوه هوادهی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا مشکلی در کیفیت گندم بوجود نیاید.

آقازاده، گرانی کود را از مشکلات کشاورزان برشمرد و افزود: گرانی کود و عدم استقبال کشاورز برای استفاده از کود موجب ضعیف شدن خاک و افت کیفیت محصول نهایی خواهد شد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز گفت: دغدغه‌ای در تامین منابع مالی برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان از سوی دولت وجود ندارد و اقدامات خوبی در راستای خرید گندم از کشاورزان صورت گرفته است.

سعید فرخی افزود: در دو سال گذشته هیچگونه بدهی در خصوص خرید گندم از کشاورزان استان مرکزی وجود نداشته است و تمامی مطالبات پرداخت شده است.

وی همچنین همکاری بین بخشی برای افزایش کیفیت نان تولیدی استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر نان تولیدی در استان از کیفیت خوبی برخوردار است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی اراک نیز گفت: تولید نان مرغوب در گرو تولید گندم با کیفیت و ذخیره سازی صحیح آن در سیلوست و پس از آن دقت خبازان در پخت نان می‌تواند زمینه ساز تولید نان مرغوب و مورد رضایت مردم باشد.

عباس علیمرادیان معاون غذا و داروی علوم پزشکی اراک نیز، نظارت بر پروسه تولید نان را از ماموریت‌های علوم پزشکی دانست و افزود: طرح اصلاح سبوس‌گیری در دستور کار استان قرار گرفته و کاهش میزان سبوس‌گیری از مصوبات مهمی است که  در سطح استان اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در سال جاری برای اولین بار طی ۱۲ سال گذشته هیچگونه مشکل خاصی در فرآیند تولید نان در بین کارخانجات و تولیدکنندگان آرد و نان وجود نداشته است و خوشبختانه کیفیت نان تولیدی منطبق با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

او گفت: تعمیم آموزش‌های لازم بین نانوایان و فرهنگ سازی بین مردم برای پذیرش نان مرغوب و پرهیز از تقاضا برای خرید نان سفید ضروری است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز گفت: در سال جاری ۳۴۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان خریداری شد که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافت و برای اولین بار رتبه هشتم کشور را خود اختصاص داده است.

غلامرضا ملکی مصرف سالانه گندم استان مرکزی را ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از مجموع گندم تولیدی در این استان حدود ۲۵۰ هزار تن گندم تولیدی استان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود و در راستای ارتقای کیفیت آرد مصرفی استان نیز ۶۰ هزار تن گندم از استان‌های دیگر وارد شده است.

وی با اشاره به تغییر سیاست‌گذاری در خرید گندم اظهار کرد: فروش گندم در استان در قالب سه مدل با نرخ ۶۶۵ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲۷۰۰ تومان که برای مصرف صنفی و صنعتی انجام می شود و در این استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن آرد یارانه‌ای در بین نانوایان عرضه می‌شود.

ملکی، کنترل سبوس گیری در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: استان مرکزی از جمله استان‌های کشور است که حساسیت زیادی نسبت به سبوس‌گیری گندم دارد. همچنین آموزش نانوایان استان مرکزی برای تولید کیفی نان با برگزاری نخستین دوره آموزشی در ۱۴ بهمن ماه جاری برای ۵۰ خباز به صورت آنلاین انجام شد و دومین دوره آموزشی نیز در پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۰۰ واحد خبازی در این استان متقاضی دریافت تسهیلات به مبلغ ۴۰ میلیون تومان با نرخ ۱۵ درصد هستند که از این تعداد ۱۰۶ نانوایی موفق به دریافت این تسهیلات شده اند و برای پرداخت تسهیلات به سایر متقاضیان نیازمند مساعدت و همکاری سیستم بانکی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آرد و نان استاندار مركزي استانی اقتصادی استان مرکزی گندم از کشاورزان گندم تولیدی استان مرکزی تولید نان سبوس گیری خرید گندم سال جاری هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران

حسن اسماعیلی مدیر غله و خدمات بازرگانی شهرستان دهلران اظهار کرد: هفت سیلوی تمام مکانیزه ذخیره گندم با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تُن کار خرید گندم از کشاورزان دهلرانی را بدون وقفه و به صورت شبانه روزی انجام می‌دهند.

وی تشریح کرد: ناظرین اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام کار نظارت بر روند خرید را به صورت حضوری انجام می‌دهند.

اسماعیلی تصریح کرد: قیمت گندم معمولی در سال زراعی جاری هر کیلو ۱۷۵ هزار ریال و نرخ گندم دوروم نیز ۱۸۰ هزار ریال است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران
  • گندم معمولی هر کیلو۱۸۵۰۰تومان از کشاورزان استان خریداری می شود
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است