Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@21:07:11 GMT

در نشست «آستانه» چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۸۲۳۸

در نشست «آستانه» چه گذشت؟

ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در بیانیه‌ پایانی خود تاکید کردند که میادین نفتی سوریه تنها متعلق به این کشور است.

در این بیانیه که الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه آن را در جلسه عمومی قرائت کرد، آمده است: ما مجدداً بر مخالفت خود با تصرف، مصادره غیرقانونی و غارت درآمدهای نفتی سوریه تاکید می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه همچنین آمده است، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه بر سر برقراری امنیت و ثبات طولانی‌مدت در شمال شرق سوریه براساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن به اتفاق نظر رسیدند.

در بیانیه مذکور آمده است: ما مخالفت خود را با تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت جدید از جمله ابتکارعمل‌های غیرقانونی به بهانه مبارزه با تروریسم اعلام کرده و بر عزم خود برای مقابله با طرح‌های جدایی طلبانه از طریق رود فرات که هدف آن از بین بردن وحدت و تمامیت ارضی سوریه بوده و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید کرده و منجر به افزایش اقدامات خصمانه علیه غیرنظامیان می‌شود، تاکید می‌کنیم.

از سوی دیگر، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه در بیانیه پایانی خود تداوم حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما تداوم حملات نظامی "اسرائیل" علیه سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، محکوم کرده و خواستار توقف اینگونه حملات هستیم.

از سوی دیگر، روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه پایانی خود بر مخالفتشان با هرگونه مداخله خارجی در فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه از جمله تلاش‌های خارجی برای تحمیل جدول زمان‌بندی جهت پایان فعالیتش تاکید کردند.

این سه کشور تضمین کننده روند آستانه از تصمیم خود مبنی بر حمایت از فعالیت این کمیته از طریق همکاری و هماهنگی بی‌وقفه با طرف‌های سوری و اعضای کمیته تدوین قانون اساسی و نیز گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه خبر دادند.

در این بیانیه آمده است، دور بعدی مذاکرات چارچوب آستانه در خصوص سوریه در شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان در اواسط سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه مشترک خود در پانزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه ضمن تاکید بر پایبندی ثابت خود به وحدت و تمامیت ارضی سوریه هرگونه طرح با هدف تضعیف حاکمیت این کشور را محکوم کردند.

این سه کشور بر پایبندی ثابت خود به استقلال سوریه و تمامیت ارضی آن و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز لزوم احترام و اجرای این اصول از سوی تمامی طرف‌ها تاکید کردند.

ایران، روسیه و ترکیه مجدداً بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه که هدف آن تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

این سه کشور ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به اقدامات و عملیات جنگی علیه غیرنظامیان شمال شرقی سوریه، مخالفت خود را با چپاول درآمدهای نفتی جمهوری عربی سوریه و انتقال آن به نفع طرف‌های دیگر اعلام کردند.

این سه کشور بر پایبندی خود به دنبال کردن روند سیاسی طولانی‌مدت و قابل اجرا توسط خود سوری‌ها به کمک سازمان ملل بر اساس قطعنامه‌ ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کردند.

همچنین منابع مطلع از جزئیات نشست "آستانه ۱۵" گفتند، کشورهای ضامن با تمدید توافقنامه آتش‌بس در ادلب واقع در شمال سوریه موافقت کردند.

منبع: فردا

کلیدواژه: بیانیه پایانی نشست آستانه تمامیت ارضی تاکید کردند سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج نشست مشترک جنبش فتح و حماس در چین چه شد؟

منابع فلسطینی امروز سه شنبه نتایج نشستی را که در آن جنبش‌های مقاومت اسلامی حماس و فتح در پکن پایتخت چین گرد هم آمدند، فاش کردند.

براساس گزارش المیادین، این منابع تایید کردند که دو جنبش بر وحدت موضع فلسطین در خصوص جنگ غزه توافق کردند و بر اهمیت توقف جنگ نسل کشی و خروج کامل ارتش اشغالگر از نوار تاکید کردند.

در این راستا نیز، دو طرف فلسطینی توافق کردند تا  همکاری ملی مشترک برای رساندن کمک‌های فوری و کمک‌رسانی به نوار غزه و هماهنگی با مقامات مربوطه در غزه  و همچنین تشکیل کمیته مشترک دوجانبه در قاهره برای هماهنگی و پیگیری بالا در مذاکرات را داشته باشند.

در این نشست همچنین هماهنگی مواضع و تلاش‌های دو جنبش درخصوص کرانه باختری و قدس اشغالی برای مقابله با حملات شهرک‌نشینان به روستا‌ها و شهرهای فلسطینی و همچنین حملات نظامیان صهیونیستی به مسجدالاقصی تعیین شد. فتح و حماس بر اولویت قرار دادن موضوع اسرا و ضرورت حفظ حقوق و حمایت از آنان در این مرحله سخت که در معرض هولناک‌ترین شکنجه‌ها و آزار‌ها در داخل زندان‌های اسرائیل قرار دارند، تاکید کردند.

منابعی که در این جلسه حضور داشتند، گزارش دادند که حماس و فتح بر ضرورت اتحاد و پایان دادن به اختلافات خود، در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین با حضور تمامی نیرو‌ها و جناح‌های فلسطینی در آن بر اساس توافقات قبلی در این سازمان تاکید کردند. 

دو طرف بر اهمیت تشکیل یک دولت موقت، غیرجناحی و اجماع ملی در حین یا پس از جنگ رژیم صهیونیستی، که مأموریت آن انجام وظایف فنی و اداری خود در امداد رسانی، رفع آثار تجاوز و بازسازی غزه است، اشاره کردند.

وانگ ونبینگ سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر در رابطه با سفر نمایندگان جنبش حماس و جنبش فتح به پکن، گفته بود که پکن همواره از تقویت اقتدار تشکیلات خودگردان فلسطین، آشتی و گسترش وحدت ملی میان گروه‌های فلسطینی از راه گفت‌وگو حمایت خواهد کرد. چین به لحاظ تاریخی با آرمان فلسطین همراه بوده و از راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیلی‌ها- فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بیانیه‌های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نخواهد کرد
  • واکنش ایران به بیانیه امیر کویت در سفر به مصر درباره میدان آرش
  • کنعانی: بیانیه‌های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نخواهد کرد
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • نتایج نشست مشترک جنبش فتح و حماس در چین چه شد؟
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)