Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در سال‌های گذشته همواره صنایع به عنوان یکی از متهمان اصلی کم آبی در مناطق صنعتی کشور شناخته شده‌اند.   بهینه سازی مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، کنترل و بکارگیری پساب و استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه موضوع مهمی است که استان اصفهان به عنوان قطب نخست صنعت کشور باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و اگر به موضوع پساب‌های صنعتی توجه نشود در آینده با بحران کیفی آب مواجه می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بیشتر بخوانید: برداشت فولادمبارکه از منابع آب کاهش خواهد یافت بازچرخانی پساب، گام نخست برای مدیریت آب مصرفی در صنایع   محمدجواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، گفت: گام نخستی که باید برای مصرف بهینه آب در صنایع مورد نظر باشد، بازچرخانی پساب است، حدود ۶۰ درصد آب مصرفی صنایع به پساب تبدیل می‌شود و۷۰ تا ۸۰ درصد آن هم قابلیت بازچرخانی دارد که روشی بسیار مؤثر برای مصرف بهینه آب است.
او ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از آب مصرفی در صنایع آبی است که در دستگاه‌های سرمایشی استفاده می‌شود، بهتر است از این به بعد از سامانه‌های مبتنی بر مصرف برق استفاده شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیان کرد: راهکار سوم آن است که فضای سبز صنایع متناسب با شرایط اقلیمی استان باشد. این مسئله در به حداقل رساندن مصرف آب بسیار مؤثر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد به‌جای یافتن راه حل‌هایی برای کاهش مصرف آب، باید تدابیری برای مصرف بهینه آب اتخاذ کنیم.  
حل مشکل شبکه فاضلاب و استفاده از پساب، یک تیر و دو نشان ذوب آهن   هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: میان شرکت‌های آبفا و ذوب آهن اصفهان قراردادی منعقد شده که بر این اساس با سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن توسعه شبکه فاضلاب فولادشهر و ایمان شهر به همراه ارتقا و توسعه تصفیه خانه فاضلاب فولادشهربا هدف انتقال پساب به شرکت ذوب آهن تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.
او ادامه داد: با سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی شرکت ذوب آهن، ۹۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در فولادشهر و ایمانشهر اجرا می‌شود و توسعه تصفیه خانه فولادشهر نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در ازای اجرای این طرح، پساب تصفیه خانه فولادشهر در یک دوره۲۰ ساله ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب در اختیار شرکت ذوب آهن قرار می‌گیرد بیان کرد: به این ترتیب معادل همین مقدار، برداشت ذوب آهن اصفهان از آب رودخانه زاینده رود، کاسته می‌شود.
امینی افزود: هم اکنون با سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن، مدول ۱۰۰ هزار نفری تصفیه خانه فاضلاب فولادشهر در حال احداث است که به پیشرفت ۵۰ درصد رسیده و پیش بینی می‌شود طرح انتقال پساب از این تصفیه خانه به شرکت ذوب آهن در سال ۱۴۰۰ کلید بخورد.
او  بیان کرد: به منظور بهره مندی روستاییان از خدمات شبکه فاضلاب در ۱۱ روستای شهرستان فلاوجان، در ازای ۹۳ کیلومتر اجرای شبکه فاضلاب حدود ۴۶ میلیون مترمکعب پساب طی یک دوره ۲۰ ساله در اختیار شرکت ذوب آهن قرار می‌گیرد و این طرح با سرمایه گذاری ۹۱ میلیارد تومانی اجرایی می‌شود. سرعت بخشی به طرح ناتمام با ورود فولاد مبارکه   مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه هم در احداث شبکه فاضلاب مبارکه و لنجان مصداق بارز کار جهادی است، از سال ۶۲ تا سال ۹۲ که شبکه فاضلاب با اعتبارات دولتی اجرا شد، فقط۳۰ درصد طرح، پیش رفت، اما پس از عقد قرارداد بین شرکت‌های آبفا و فولاد مبارکه سرعت طرح ۱۴ برابر شد و اکنون به بیش از ۹۵ درصد پیشرفت رسیده است.
امینی افزود: در اولین سالی که رودخانه زاینده رود بسته و صنعت استان دچار مشکل شد، پیشنهاد شد شرکت فولاد مبارکه برای ایجاد شبکه فاضلاب ورود پیدا کند تا علاوه بر حل مشکلات شبکه فاضلاب شهرستان‌های مبارکه و لنجان و حل مشکلات زیست محیطی، صنعت بتواند از محل تصفیه پساب و بازچرخانی آن بخشی از کمبود آب خود را جبران کند. در عین حال بار این طرح هم از روی دوش دولت، برداشته شد.
او گفت: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و کاری که در وضع اقتصادی امروز کشور برای دولت امکان پذیر نبود، ظرف۴ تا ۵ سال به فرجام رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از سرمایه گذاری این شرکت در بسیای شهر‌ها از جمله شاهین شهر، دولت آباد، نجف آباد، اصفهان، فولادشهر و بهارستان برای جمع آوری و بازیافت پساب خبر داد و گفت: این کار بسیار ضروری است، چون آینده رودخانه زاینده رود و وضع سفره‌های زیرزمینی مشخص نیست و باید به فکر استفاده بهینه از منابع آبی باشیم؛ بنابراین بهینه سازی و کاهش مصرف آب تا رسیدن به حداقل برداشت از زاینده رود ادامه خواهد یافت.


کاهش مصرف آب در طرح‌های توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان   اسماعیلی، مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن از صنایع وابسته به آب است، با شروع خشکسالی ها، این شرکت با برنامه ریزی‌های و تعریف طرح‌های مختلف سعی کرد تا آب مصرفی خود از زاینده رود را کاهش دهد.
او با اشاره به اینکه در سال ۷۹ میزان برداشت آب از زاینده رود ۳۲ میلیون متر مکعب بود، اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافت گفت: با اجرای طرح‌های مختلف و با وجود افزایش ۶۰ درصدی تولید هر ساله ۲۰ درصد مصرف آب را کاهش داده ایم که رقم قابل توجهی است.
مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: استفاده از پساب در چرخه‌های کثیف کارخانه نظیر خنک کردن سرباره، مدیریت مصرف آب با نصب مولتی پمپ‌های آب صنعتی و آشامیدنی و مدیریت مصرف و فشار از دیگر عواملی است که با کنترل آن توانستیم مصرف آب را کاهش دهیم.   برج‌های هیبریدی و کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب   اسماعیلی، یکی از نقاط پر مصرف آب در ذوب آهن اصفهان را برج‌های خنک کننده دانست و گفت: ذوب آهن حدود ۲۰۰ برج خنک کننده دارد که از سال ۸۱ به دلیل تبخیر زیاد آب در آن‌ها اصلاح ساختاریشان را آغاز و سعی کردیم سالیانه ۱۰ برج را نوسازی یا باسازی کنیم.
او افزود: به تازگی برنامه ریزی کردیم تا از برج‌های هیبریدی، استفاده کنیم، زیرا این برج‌ها علاوه بر کاهش دست کم ۳۰ درصدی مصرف آب، در کاهش آلایندگی نیز بسیار موثر است.
مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان رویکرد جدید صنایع فولادی برای تامین آب را، استفاده از پساب دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان با هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به منظور کاهش مصرف آب، ۶۰ لیتر بر ثانیه پساب زرین شهر و ۱۹۰ لیتر بر ثانیه پساب فولادشهر را خریداری کرده ضمن اینکه در صدد هستیم تا پساب شهرستان نجف آباد و دیگر شهرستان‌های اطراف کارخانه را نیز خریداری و به شرکت منتقل کنیم تا نیاز به آب رودخانه را به کمترین حد ممکن برسانیم. مصرف آب در فولاد مبارکه یک ششم شده است   مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز تولید این شرکت سه برابر، اما مصرف آب به یک دوم مقدار پیش بینی شده برای رقم تولید اولیه رسیده است؛ یعنی مصرف آب به یک ششم کاهش یافته و برداشت از رودخانه کم شده است. به این ترتیب برای هر تن فولاد حدود ۳ متر مکعب آب مصرف می‌کنیم و این دستاورد ما را به کم آب بر‌ترین فولادساز جهان تبدیل کرده است.
جواد نیلی با اشاره به کاربرد‌های زیاد آب در شرکت فولاد مبارکه گفت: اولین و مهمترین کاربرد آب خنک کاری تجهیزات و پس از آن خنک کاری محصولات و قسمتی از فرآیند تولید است که در آن دمای مذاب به ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. سومین کاربرد آب استفاده آشامیدنی و بهداشتی در شهر ۲۰ هزار نفری و ۲۴ ساعته فولاد مبارکه و آخرین مورد آبیاری فضای سبز شرکت است.   چهار مرحله حیاتی برای کاهش مصرف آب در صنعت تولید فولاد   مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در ادامه به تشریح اقدامات این شرکت برای کاهش مصرف آب پرداخت و گفت: اولین حوزه کاهش مطلق مصرف آب در فرآیند تولید است که بسیار سخت و پیچیده است و گاه مجبور می‌شویم قسمتی از تولید را برای اجرای طرح متوقف کنیم.
نیلی ادامه داد: دومین حوزه، بازچرخانی آب است به شکلی که آب در فرایند تولید به جای یک بار ۷ تا ۸ بار استفاده می‌شود و بعد تبدیل به پساب شود و همین آب برای استفاده مجدد راهی تصفیه خانه‌های داخلی شرکت شود.
او افزود: سومین حوزه ایجاد تصفیه خانه‌های داخلی برای تبدیل پساب داخلی به آب صنعتی است تا بار دیگر از آب استفاده شود. آخرین اقدام مهم هم استفاده از پساب شهری به جای آب رودخانه بود.   شرکت فولاد مبارکه در فهرست صنایع پاک قرار دارد   حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم گفت: شرکت فولاد مبارکه با داشتن کوره‌های قوس الکتریکی در فهرست صنایع پاک قرار دارد.
او با اشاره به اینکه صنایع بزرگ مهم‌ترین بهره‌بردار پساب تصفیه‌شده هستند، اظهار کرد: بسیاری از صنایع بزرگ اصفهان ناگزیرند برای استفاده از پساب، تصفیه‌های تکمیلی انجام دهند تا مجوز‌های لازم را از سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت کنند.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات بسیار خوب شرکت فولاد مبارکه در تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی و سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری فاضلاب شهر‌های اطراف و تولید داخلی مهم و ارزشمند است.   گزارش از سولماز محمدی   انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پساب های صنعتی بحران آب رودخانه زاینده رود مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شرکت فولاد مبارکه استفاده از پساب سرمایه گذاری ذوب آهن اصفهان شرکت ذوب آهن کاهش مصرف آب شبکه فاضلاب زاینده رود تصفیه خانه مصرف آب آب مصرفی آب مصرف برج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۱۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»

ایسنا/خوزستان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از بهینه‌سازی و نوسازی پست برق مالکریم در شهر مسجدسلیمان خبر داد.

علی اسدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پست برق ۱۳۲ به ۳۳ و ۱۱ کیلوولت مالکریم، برق مناطق مهمی از شهر مسجدسلیمان را تامین می‌کند که برای افزایش پایداری و رفع افت ولتاژ بهینه‌سازی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا با احداث فونداسیون جدید، یک ترانس قدیمی این پست با ظرفیت ۲۷ مگاولت آمپر تعویض و یک ترانس نو با قابلیت‌های جدید جایگزین آن شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه بیش از ۳۸۷ میلیارد ریال بوده است، عنوان کرد: ترانس قدیمی موجود در پست به صورت آفلود تپ‌چنجر (لغزانه ترانسفورماتور) بوده که برای افزایش و کاهش ولتاژ باید ترانس مذکور خاموش می‌شد ولی ترانس جایگزین با قابلیت آنلود تپ‌چنجر این امکان را به بهره‌بردار می‌دهد که بدون خاموشی، ولتاژ آن تنظیم شود.

اسدی با بیان اینکه پست برق فوق توزیع مالکریم در مجموع ۷۷ مگاولت آمپر ظرفیت دارد، بیان کرد: با بهینه‌سازی و نوسازی صورت گرفته در این پست، حوادث ناخواسته کاهش و تامین برق شهر مسجدسلیمان برای گذر از پیک تابستان جاری بهبود پیدا کرده است.

به گفته وی، با هدف آماده‌سازی شبکه پیش از این نیز چند پست برق فوق توزیع در شهرستان‌های شوشتر، ماهشهر و کرخه بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پیدا کرده است.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تامین و انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف