Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@05:39:49 GMT

علت مسمومیت پرندگان میانکاله اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۴۳۱۴

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: پرندگان گوشتخوار با مصرف لاشه پرندگان تلف شده از بوتولیسم می‌توانند مسموم و تلف گردند. این اتفاق در میانکاله در حال وقوع است و به همین دلیل بایستی لاشه‌ها بسرعت جمع آوری گردد در غیر این صورت باعث شیوع بیماری در پرندگان گوشتخوار می‌گردد.

به گزارش میزان، سید بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در خصوص مرگ پرندگان در تالاب میانکاله، تا کی ادامه دارد، راه حل خاصی برای جلوگیری از تلف زدن بیش از حد این پرندگان مهاجر ندارد، به میزان گفت: تصور می‌شود تلفات تا زمان بازگشت پرندگان مهاجر ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کوتاه مدت اقدام خاصی نمی‌توان کرد. حتی در سال گذشته که مشابه امسال آمار تلفات پرندگان مهاجر بسیار بالا بود، پرندگان مهاجر در اسفند ماه مهاجرت خود را شروع کردند و این تلفات با مهاجرت پرندگان متوقف شد.

نقیبی در خصوص این سوال که در بلند مدت چه اقدامی میشه کرد تا از وقوع این حادثه برای سال بعد جلوگیری کرد، گفت: محیط زیست بایستی راهکار ارائه دهد و در اجرای راهکار‌ها مصمم باشد، در این صورت است که می‌توان جلوی این تلفات را گرفت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور لاشه این پرندگان برای انسان خطر داشته باشد یا شیوع بیماری را برای انسان داشته باشد، گفت: لاشه پرندگان تلف شده از سم آلوده بوده و نبایستی به مصرف انسانی برسد.
وی افزود: پرندگان گوشتخوار با مصرف لاشه پرندگان تلف شده از بوتولیسم می‌توانند مسموم و تلف گردند. این اتفاق در میانکاله در حال وقوع است و به همین دلیل بایستی لاشه‌ها بسرعت جمع آوری گردد در غیر این صورت باعث شیوع بیماری در پرندگان گوشتخوار می‌گردد.

نقیبی در پاسخ به اینکه آیا این بیماری قابلیت سرایت به انسان را دارد، گفت: انتقال تیپ c بوتولیسم پرندگان به انسان گزارش نشده است؛ بنابراین خطر سلامت انسان از تیپ c بوتولیسم بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. البته انواع دیگر بوتولیسم و بیماری‌های منتقل شده از آب، ناشی از آب راکد و با کیفیت پایین می‌تواند بیماری‌های انسانی به‌وجود آورد؛ بنابراین احتیاط‌های اساسی مانند شنا نکردن و استحمام نکردن (عدم شست‌وشو) در آب‌های متاثر از عفونت، ننوشیدن آب برکه‌ها و راه‌های آبی و خودداری از انجام ورزش‌های آبی در برکه‌ها و دریاچه‌ها و راه‌های آبی که پرنده‌های مرده یا عفونی در آن‌ها یافت شده اند، ضروری است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: کلستریدیوم بوتولیسم یک باکتری بی هوازی است که در گیاهان فاسد و مواد حیوانی تکثیر می‌شود و اغلب در دریاچه‌ها در دوره‌های کمبود اکسیژن و کیفیت پایین آب رخ می‌دهد. البته این باکتری در تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که بالاترین استاندارد‌های حفاظتی را هم داشته‌اند، گزارش شده است؛ یعنی تاکنون تمامی عوامل محیطی بروز این رخداد شناسایی نشده است. علائم پیش رونده (تدریجی) آن به گونه‌ای است که عضلات پرنده سست و نرم و در نهایت فلج می‌شود و اثرات توکسین تولید شده در بدن پرندگان باقی می‌ماند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار کرد: پرنده‌های درگیر بیوتوکسین قادر به استفاده از بال‌ها و پا‌های خود نبوده و به عبارتی دچار کم حرکتی و ناتوانی پرواز می‌شوند. این پرنده‌ها که دچار فلجی ماهیچه‌های گردن می‌شوند، توانایی نرمال نگه داشتن سر خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل گردن آن‌ها خمیده شده و به آن‌ها گردن خمیده می‌گویند. این پرندگان می‌توانند روز‌ها دراین موقعیت باقی بمانند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا لیله الرغائب علت مسمومیت پرندگان میانکاله اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا لیله الرغائب معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران

به گزارش تابناک، «کورس ربیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ماه اردیبهشت‌ زمان مناسبی برای ورود پرندگان تابستان‌گذران است، گفت: پرستوهای دریایی، چلچله‌ها، حواصیل‌ها، زنبورخوارها، و گلاریول‌های بال‌سرخ به‌همراه حدود 60 نوع دیگر از پرنده‌ها که شاید جمعیت آنها به یک میلیون بال برسد، با گرم‌شدن هوا خود را به محیط‌های طبیعی مازندران می‌رسانند.

وی تصریح کرد: این پرندگان در واقع برای تغذیه نیامده‌اند بلکه زمان آشیانه‌سازی و زادآوری آنهاست، لذا نیاز است گردشگران و طبیعت‌دوستان که به دل طبیعت می‌زنند؛ مراقب باشند آرامش آنها را بر هم نزنند.

ربیعی یادآور شد: زایش تنوع جانوری چون گوزن‌ها و شوکاها نیز در این فصل است و آنها برای تولیدمثل نیاز به آرامش دارند. 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان مازندران با اعلام اینکه روز گذشته، شنبه، بازدید میدانی از میانکاله داشته و یک بال قو و فلامینگو را دیده است، گفت: گرچه با آغاز نشانه‌های سپری‌شدن زمستان، پرنده‌های زمستانه نیز مهاجرت به زیستگاه‌های اصلی را از سر می‌گیرند اما تالاب‌های مازندران در طول سال، میزبان پرنده‌های مختلفی است.

وی تصریح کرد: آب‌بندان‌ها، تالاب‌ها و محیط طبیعی مازندران مسیرهای چندگانه مهاجرتی است؛ هم مقصد است و هم محل گذار و استراحت و هم محل جابه‌جایی پرندگان؛ در واقع این موجودات زیبا در این توقفگاه‌ها، هم زیست دارند و هم آشیانه‌گذاری و تولیدمثل، اما مانند قوها و فلامینگوها نهایتاً به مبدأ بازمی‌گردند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت قابل‌توجهی از پرندگان تابستان‌گذران از جمله گلاریول‌های بال‌سرخ عاشق زمین‌های تالابی هستند، گفت: منبع غذایی خوبی برای آنها به‌ویژه حشرات در این نوع مناطق وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران با اشاره به پایش‌های انجام‌شده در اوج حضور پرندگان زمستان‌گذران، نتیجه این سرشماری را ورود 200 هزار بال پرنده زمستان‌گذران به محیط‌های طبیعی استان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است.

وی گفت: نیمی از این تعداد پرنده، در پناهگاه حیات وحش میانکاله به‌دلیل تنوع محیطی بالا، زمستان‌گذرانی داشتند.

بین 850 تا 900 تالاب در مازندران وجود دارد که تالاب‌های میانکاله، ازباران، سرخ‌رود، و لپو معمولاً بیشتر از دیگر تالاب‌ها در فصول مختلف سال، نشانه‌های روشنی از زیستمندی پرندگان مهاجر و بومی را به‌همراه دارند.

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست