Web Analytics Made Easy - Statcounter

دودخانه از معدود مکان های باقی مانده از گذشته و یکی از افراد باقی مانده در این زمینه علی نقی ترابی نیا است که صاحب «دود خانه شمال» در موبندان لنگرود است.

خبرگزاری شبستان__لنگرود، ریحانه شریفی: بازار ماهی فروشان لنگرود یکی از مهم ترین بازارهای شهر است که در ابتدای این بازار دو مجسمه سیمانی از ماهی قرار دارد که نشان دهنده هویت بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این بازار مشغول تهیه گزارش از کسبه و فروشندگان ماهی بودیم که ناخودآگاه شخصی ما را به سوی دودخانه ای راهنمایی کرد که ماهی ها برای دودی شدن، شور شدن و تهیه چاشنی محبوب شمالی ها یعنی اشپل آماده می شود.

 

پس از طی مسیری فرعی به کارگاهی قدیمی در موبندان لنگرود رسیدیم که پیرمردی با کمر خمیده اما سرحال و پرانرژی در حال کار کردن بود و از او خواستیم مراحل تهیه دودی شدن ماهی را برایمان توضیح دهد.

بوی ماهی تازه تمام فضای کارگاه را پر کرده بود و کارگران مشغول آماده سازی بودند با این که صبح زود بود اما حال و هوای این کارگاه گرم و صمیمی بود. پیرمرد که «علی‌نقی ترابی‌نیا» نام داشت، می‌گفت: ما سه نسل هستیم که در این کارگاه مشغول فعالیتیم و محصولات خود را به صورت کلی و جزئی می فروشیم.

 

وی با بیان اینکه دودی کردن ماهی را از پدر و قبل‌تر از آن از پدربزرگ خود فرا گرفته ام، افزود:  این کار در سه نسل خاندان ما ادامه داشته و اکنون نوه‌ام هم مشغول به این کار است.

 

ترابی‌نیا در خصوص نحوه کار خود، ادامه داد: ابتدا شکم ماهی‌های صید شده از دریا یا ماهی‌های پرورشی تخلیه و شستشو می‌شود و  بعد از آن به مدت ۹ تا ۱۰ روز در حوضچه‌های آب نمک قرار می‌گیرند تا نمک به خوردشان رود. در مرحله بعدی خانوم‌های کارگر اصطلاحاً ماهی را فیل می کنند(یعنی ساقه‌های باقی مانده از برنج را در داخل دهان ماهی فرو و روی چوب آویزان می‌کنند)  و دوباره در حوضچه آب خالی شستشو می‌شوند بعد از شستشو بر روی خارک قرار می‌گیرند و بعد از یک ساعت که ماهی‌ها بر روی خارک ماند، برای گذاشتن در دودخانه آماده می‌شوند.

 


وی با بیان اینکه چهار اتاق مخصوص دود کردن ماهی است و در هر اتاق بیش از دو و نیم تن ماهی قرار می گیرد، تصریح کرد: آتش دودخانه هر دو تا سه ساعت که از چوب های جنگلی است، تجدید و این کار هشت روز ادامه دارد و بعد از آن در سردخانه انبار می شوند.

 

ترابی نیا با اشاره به اینکه دود کردن ماهی تا زمانی که هوا سرد است انجام می شود، تصریح کرد: دود کردن تا فروردین و شور کردن از ماه بهمن تا ۲۰ فروردین انجام می شود و ماهی‌های شور هر چه قدر بیشتر بماند لذت آن بیشتر می‌شود.

وی در خصوص فروش ماهی‌های دودی و شور هم گفت: تمام محصولات ما توسط شهرها و استان‌های دیگر به فروش می‌رسد و در حال حاضر نیز ۱۵ نیروی ثابت و ۱۵ نیروی روزمزد مشغول به فعالیت در این دودخانه هستند‌.

 

دودخانه از معدود مکان‌های باقی‌مانده از گذشته است که یکی از افراد ماندگار در این زمینه علی‌نقی ترابی نیا است که صاحب «دودخانه شمال» در موبندان لنگرود است و امیدواریم با حمایت و تشویق و ترغیب به چنین شغل‌هایی، نسل های آینده از دیدن چنین مکان‌هایی محروم نباشند.

 

پایان پیام/167

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماهی دودی دودخانه لنگرود باقی مانده ترابی نیا ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۴۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده شمالی یک‌طرفه شد

به گزارش خبرآنلاین، فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران از یکطرفه شدن محور هراز در مسیر شمال به جنوب خبر داد و گفت: این محور از جنوب به شمال تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

مهردر خبری نوشت:سرهنگ ایرج کهریزی از یکطرفه شدن محور هراز در مسیر شمال به جنوب خبر داد و گفت: این محور از جنوب به شمال تا اطلاع ثانوی مسدود.

کهریزی با بیان اینکه ترافیک در مسیر شمال به جنوب هراز سنگین است گفت: محور هراز از محدوده رودهن به سمت شمال مسدود شده و هم‌وطنان برای سفر به شهرهای شمالی می‌توانند از محورهای جایگزین فیروزکوه و کندوان استفاده کنند.

فرمانده پلیس راه شرق استان تهران با اشاره به اینکه تردد وسایل نقلیه از شمال به جنوب محور هراز از محدوده آب‌اسک به سمت رودهن یکطرفه شده افزود: در برخی مناطق این محور مثل مشاء و پیست آبعلی با پس‌زدگی بار ترافیکی روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: تردد وسایل نقلیه از شمال به جنوب محور فیروزکوه سنگین و پرحجم در جریان بوده و در برخی نقاط این محور با افزایش بار ترافیکی روبرو هستیم.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902772

دیگر خبرها

  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود
  • جاده شمالی یک‌طرفه شد
  • موج جدید بارش در شمال کشور/ تهران تا کی بارانی است؟
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • نیمی از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور جبران شد
  • ورود موج بارشی جدید به کشور/ بارش باران در این ۱۱ استان شروع می‌شود
  • هواشناسی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ورود موج بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه
  • ورود موج بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه