Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@12:25:12 GMT

خطوط قرمز سیاست‌گذاری برای فولاد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۶۶۴۶

خطوط قرمز سیاست‌گذاری برای فولاد

به گزارش اقتصادآنلاین، بهادر احرامیان تحلیلگر ارشد صنعت فولاد در دنیای اقتصاد نوشت؛ با اینکه عموما در سیاست‌گذاری اقتصادی تنظیم‌گری را با هدف تعادل‌‌بخشی به قیمت‌ها به کار می‌گیرند اما آنچه اتفاق می‌افتد به شدت با خواست اولیه تفاوت دارد. دلیل این موضوع تفسیرپذیری گسترده‌ای است که از این کلمه برخواهد خاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در سطح بازار فولاد از مجرای تنظیم‌گری قیمت برای میلگرد و سایر اقلام فولادی یا نحوه تسهیل‌گری دولت برای صادرات فولاد قابل رصد است. سوالی که این بین مطرح می‌شود قیمت مناسب برای میلگرد در بازار است. موردی که به نظر می‌رسد به تعداد افراد جامعه برای آن پاسخ متفاوت وجود دارد.

در چنین وضعیتی است که یک نگرش درست با رجوع به عرضه و تقاضای موجود تاکید می‌کند که بازار تنها مسیر مطمئن و دقیق برای شفاف‌سازی درباره قیمت یک کالای خاص مثل میلگرد است. تصور نگارنده از بروز چنین خطایی در نظام سیاست‌گذاری، تحلیل شعارگونه نسبت به اقتصاد و صنعت است وگرنه دلالت خاصی برای تعیین قیمت از سوی دولت برای کالایی همچون فولاد وجود ندارد. بماند که خود محصولات فولادی ساخت ایران هم‌اینک با یک فاصله فاحش با بازارهای جهانی در حال خرید و فروش در داخل ایران هستند و هم‌اینک بهای اقلام فولادی در کشور نسبت به بهای محصولات مشابه خارجی که همان کیفیت را دارند، فاصله بسیاری دارد؛ بنابراین قیمت‌گذاری دستوری هدف موهومی است که باید برای رسیدن به وضعیتی بهتر در بازار فولاد، از دور خارج شود.

خروج از دور دولت‌گرایی در صنعت فولاد در حالی صرفا از مجرای دستورات قیمتی دیده می‌شود که امروزه صادرات با مشکلات بسیاری که عمدتا از ناحیه مداخله دولت بروز می‌کند، دست به گریبان است. در بازارهای صادراتی امروزه ایران به شرطی می‌تواند فعالیت خود را تداوم بخشد که مقررات دست و پاگیر کنونی جای خود را به تسهیل‌گری برای فعالان صادرات فولاد دهد. امروز چارچوب دولت برای رصد صادرات کشور، بررسی یا تیک کردن کشتی به کشتی و کانتینر به کانتینر محصولات صادراتی است.

موضوعی که تاثیری سوء بر بر همکاری خریداران خارجی فولاد ایران با صادرکنندگان گذاشته است.از آنجا که صنعت فولاد در افق چشم‌انداز خود در سال ۱۴۰۴ به سطح تولید ۵۵ میلیون تن خواهد رسید و بازار داخلی تنها مصرف‌کننده ۲۰ میلیون تن از این میزان خواهد بود، باید راهکار صادراتی سیاست‌گذار نه بر رویه‌های همیشگی که با لحاظ منفعت بلندمدت حضور در بازارهای صادراتی تنظیم شود. در واقع اگر دولت تلاش دارد صنعت فولاد کماکان به رشد خود ادامه دهد، باید راهی را برای استفاده همزمان از رشد تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی مهیا سازد و بدون ضربه زدن به انگیزه فولادسازان زمینه سرمایه‌گذاری در صنایعی را که مصرف داخلی فولاد از ناحیه آنها تقویت می‌شود فراهم سازد.

این بهترین روندی است که می‌تواند هم به رشد درآمد ارزی و تثبیت جایگاه جهانی ایران در صنعت فولاد منجر شود و هم کیفیت حکمرانی اقتصادی را در کشور ارتقا دهد. اینکه امروز به بهانه رواج سهمیه‌بندی در برخی کشورها در حوزه صادرات فولاد، دولت‌ چنین مشی‌ای را برای کاهش فروش فولاد به مصرف‌کنندگان خارجی در پیش گرفته، نه حرفه‌ای و نه عقلایی است. این کار تنها فشار را بر گرده فعال اقتصادی افزایش داده و وی را از بازاریابی برای کشف فرصت‌های بزرگ در بازارهای خارجی بازمی‌دارد.

پربیننده ترین بازگشت طلا به کانال ۱۷۰۰دلاری/ نگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسک‌پذیر بودجه را تقریبا بدون نفت بستیم/ دولت فعلی آمریکا اشتباه دولت قبل را جبران کند انتخاب الکترونیک؛ نماد شفافیت اقتصادی در صنعت لوازم خانگی بانک‌ها وام با سود ۱۴درصد را با سود بالای ۲۴درصد پس می‌گیرند قیمت فلزات اساسی افزایش یافت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فولاد صنعت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار قیمت انواع میوه اعلام شد.

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

هرکیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هرکیلوگرم ازگیل ژاپنی ۵۵ هزار تومان

هرکیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هرکیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هرکیلوگرم توت فرنگی ۹۲ هزار تومان

هرکیلوگرم جانا ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم خرما خارک خوشه ای ۴۸ هزار تومان

هرکیلوگرم خیار گلخانه ای ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هرکیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هرکیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هرکیلوگرم گریپ فروت ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هرکیلوگرم انواع طالبی ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هرکیلوگرم لیموترش ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هرکیلوگرم ملون و خربزه ۱۹ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۳ هزار تومان

هرکیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۵۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هرکیلوگرم نارنگی (خارو، انشو، پیج، کینو و..) ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای ۴کیلوگرم ۹,۹۰۰ تومان

هرکیلوگرم هندوانه زیر ۴کیلوگرم ۶,۹۰۰ تومان

کد خبر 6092952

دیگر خبرها

  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • یک روز با «کارگران» شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول